Kaasujalka

Koeajo Toyota Rav4 – Hybridi tuli RAV4:äänkin

Julkaissut:

|

24.5.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Toyota Rav4 – Hybridi tuli RAV4:äänkin

hybrid

Toyota on tuonut hybriditekniikan RAV4-maasturiinsakin. Kun ajelee paljon kaupungissa ja maltillisesti kaasutellen, ovat polttoainekulutkin kohtuulliset.

Koeajo Toyota Rav4 Hybrid. Mikään superpihtari ei nelivetoinen RAV4 hybridinä kuitenkaan ole. Akun kapasiteetti on 1,5 kilowattituntia ja tämä taas tietää, että sähköä riittää vain pieneen pätkään kerrallaan. RAV4:ssä ei myöskään ole latausmahdollisuutta, kuten esimerkiksi samassa kokoluokassa kilpailevassa Mitsubishi Outlander PHEV:ssä, jolla alle 65 kilometrin tuntinopeuksissa mennään aina sähköllä.

RAV4:llä mennään myös sähköllä vain silloin, kun ajetaan hidasta maantienopeutta tai kaupunkiajoa. Moottoritielle mentäessä bensan kulutus nousi koeajossa noin kahdeksaan litraan satasella. Kuitenkin, jos ajaa paljon kaupungissa ja kiihdyttelee kevyesti kaasupedaalia painaen, laskee kulutus jo jopa alle kuuteen litraan satasella. Se on vähän, kun ottaa huomioon, että RAV4 on iso ja raskas auto.

Maahantuoja ilmoittaa yhdistetyksi kulutukseksi 4,9 litraa satasella, mutta siihen ei tällaisen peruskuljettajan taidoilla kyllä päästä.

RAV4:llä ajaessa ei kuski itse huomaa, antaako vauhtia sähkö- vai polttomoottori. Alusta on miellyttävä ja nielee kuopat hienosti. RAV4 ei myöskään huoju tuulessa ja kulkee vakaasti moottoritielläkin. Moottorin äänet ja tuulensuhinat eivät sisätiloihin häiritsevästi kantaudu.

rav4toyotarav4toyotaRengasäänet voimakkaat

Mutta talvirenkaiden äänet sen sijaan kantautuivat sisään yllättävän voimakkaasti. Tässä suhteessa kyllä saman kokoluokan korealaiset alkavat olla edellä.

Sisustus ja kojelaudan design ovat hillityn tyylikkäitä. Jossakin aviisissa arvosteltiin mekaanista käsijarrua ja sen käyttövivun 1980-luvun designia.

Itse olen ”vanhan liiton mies” ja tässä suhteessa koin tämän ratkaisun jopa piristävänä. Sähköinen käsijarru kun joskus tuottaa tepposiakin: yleensä se on-off-tyyppinen, eli se joko istuu kiinni lujaa, tai on täysin auki. Joissakin autoissa sähköjarruissa on ns. autohold-toiminto eli käsijarru vapautuu automaattisesti kun kaasua painetaan. Toisissa autoissa toimintaa taas ei ole.

Koeajettu nelivetoinen RAV4-hybridi maksaa noin 52 000 euroa. Eli suunnilleen saman kuin kilpaileva Mitsubishi Outlander PHEV pistokehybridin huippumalli. Vuosi sitten ajoin PHEV:n ja halvemmaksi sillä viikon ajelut kyllä tulivat.

Mutta siitä ei tietysti pääse mihinkään, että RAV4 on laadukkaasti tehty auto.  Ja onhan se Toyota, joka taas on hybridiautojen uranuurtaja. Epäilemättä jo vuonna 1997 Priuksesta alkanut kehitystyö epäilemättä tekee RAV4-hybridistäkin ongelmattoman ja pitkäikäisen maasturin. Hybriditekniikan kuluvalle osalle, akustolle, valmistaja lupaa jopa 10 vuoden tai 350.000 kilometrin takuun.

Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD Premium
Moottori: 2493 cm3
Käyttövoima: bensiini + 50 kW:n tehoinen sähkömoottori
Teho: 197 hv
Vääntö: 210 Nm
Yhdistetty kulutus: 4.9 l/100 km (maahantuojan ilmoittama)
Co2: 115 g/km
Huippunopeus: 180 km/h
Kiihtyvyys (0-100): 8.3 s
Hinta: 52 228 €

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *