Koeajo käytetty Alfa Romeo Giulietta – Diesel-Giulietta on iso ”mutta”
Käytetty Alfa Romeo Giulietta dieselmoottorisena herättää ristiriitaisia tunteita.
Koeajossa käytetty Alfa Romeo Giulietta. Periaatteessa Giuliettan ei pitäisi herättää sen kummempia väristyksiä kuin minkä tahansa muunkaan C-segmentin 5-ovisen hatcbackin: vaikkapa Volkswagen Golfin, Opel Astran tai Ford Focuksen.
Mutta liekö sitten keulamaskin ja logon vai kunniakkaan historian taikaa, mutta ei Alfaan osaa suhtautua samalla olankohautuksella kuin saksalaisiin perusautoihin. Tai ehkä tätä pitäisi verrata enemmän BMW 1-sarjaan tai Audi A3:een.
Tyylikäs ulkoa ja sisältä
Se keulan grilli muuten tuo edelleen mieleen Kummisetä –elokuvien kakkososan, jossa mafiapomo Michael Corleone Sisilian-reissullaan opettaa nuorikkoaan ajamaan autoa. Auto on vuosimallin 1946 Alfa Romeo 6C 2500. Keulamaskissa on tänäkin päivänä nähtävissä linkki historiaan.
Giulietta mustassa värissä on tyylikäs auto. Ja sama tyylikkyys jatkuu sisälläkin. Giulietta korvasi vuonna 2011 Alfa Romeo 147 –mallin, mutta sukunäköisyys oli selkeä.
Heti Konalan Kamuxilta Vihdintielle kurvatessa tuli selväksi, että Giulietta on kotonaan enemmän maantiellä kuin kaupunkiajossa. Matalaprofiiliset renkaat tekevät siitä kortteliajossa suhteellisen järeän ohjattavan.
Mutkissa ja isoilla teillä vauhdikkaammin ajaessa Alfa menee juuri sinne minne kuljettaja käskee: sähkömekaaninen ohjaus on tunnokas ja keskittää hyvin. Siksi suoraan ajaminen on helppoa. Jousitus on jämäkkä, eikä kori kallistele. Mutkissa sillä on kiva ajaa.
Hiljainen diesel
Dieselmoottori on hiljainen ja vääntävä. Mutta jotain siitä aidosta alfamaisuudesta sen myötä katoaa. En osaa sitä sanoin selittää, mitä. Miksi esimerkiksi 1-sarjan Bemarissa dieselmoottori on ihan jees, kun taas Alfassa tulee sellainen olo, että diesel sopii sulavasti vain johonkin farmarimallin Alfa Romeo 159:een?
Onneksi sentään oli 6-pykäläinen manuaalilaatikko. Tosin sillekin varmasti olisi tehnyt bensamoottori enemmän oikeutta.
Koeajetun Giuliettan dieselmoottori oli 2-litrainen ja 140-hevosvoimainen. Ehkä 170-hevosvoimainen dieselversio tekee enemmän Alfan imagolle oikeutta.
Vaan on se hienoa, että maailmassa vielä on suuria tunteitakin. Ja kyllä tavanomaisinkin Alfa on tunneasia.
Edullinen korjata?
Mikä sitten muuten oikeasti tekee käytetyn diesel-Giuliettan ostamisesta tunteen, eikä järjen asian? Mitä sanoo autokauppias?
-En luokittele käytettyä Alfaa helpoksi myytäväksi. En varsinkaan dieselmoottorisena. Bensamoottorisena se vielä menettelee, mutta dieselin ostajalla on niin paljon muitakin vaihtoehtoja. Alfa on mahtava auto ajaa ja kivan näköinen, mutta… Ja se ”Mutta” tulee isolla M:llä: Alfan historia vikojen suhteen painaa päälle. Siitäkin huolimatta, että uusia Alfoja aiemmin myyneenä tiedän tapauksia, jotka ovat vaihtaneet Alfaa jopa 17 kertaa peräkkäin, eivätkä muuta merkkiä harkitsisikaan, sanoo myyntipäällikkö Pasi Lagerblom Lahden Delta Autosta.
Hän kehuu Alfaa myös suhteellisen edulliseksi korjattavaksi.
– Fiat-konsernin osa eivät ole kalliitta, vaikka toisin kuin usein kuulee luultavan.
Alfa on myös yksi vahvimmin mielipiteitä jakava merkki.
– Hintahaitarikin eri liikkeiden välillä vaihtelee paljon. Siinä missä toinen autokauppias sanoo, että sitä ei ehdottomasti meidän pihaan oteta, voi toinen jopa innostua siitä. Alfa-ostajat ovat ihan oma heimonsa.
Nelosen Startti-ohjelma vei kolme vuotta vanhan ja 81 000 kilometriä ajetun Alfan Autotohtorin syyniin kesällä 2013. Sen kummempaa huomautettavaa sen kunnosta ei löytynyt kuin samanikäisistä ja saman kokoluokan ”tavallisemmistakaan” autoista. Vain moottorissa oli ollut pientä öljyvuotoa, joten sen arvosanaksi tuli tyydyttävä, mutta ei ”korjauksen tarpeessa”.
Koeajettu Alfa Romeo Giulietta 2,0 JTDm
Vuosimalli:2013
Mittarilukema: 30 936 km
Moottori: 1956 cm3, turbo
Käyttövoima: diesel
Teho: 140 hv
Vääntö: 350 Nm
Huippunopeus: 205 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 9.0 s
Co2: 119 g/km
Yhdistetty kulutus: 4,7 l /100 km
Hinta: 19 900 €
Myyjä: Kamux Oy, Helsinki Konala
Giulietta dieselin lähtöhinta uutena (175 hv): 33 436 €
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa