Kaasujalka

Koeajo MB A45 AMG – Litratehojen paras

Julkaissut:

|

19.5.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo MB A45 AMG – Litratehojen paras

a451

Mercedes-Benz päivitti A45 AMG:n tehoja kilpailijoitaan korkeammaksi ja hetihän se oli saatava koeajoon.

Koeajoimme A45 AMG:n ensimmäisen kerran parisen vuotta sitten kesäkelillä ja tuolloin auton järjetön luonne teki meihin suuren vaikutuksen. Sen jälkeen Audin uudistunut RS3 meni tehoillaan A45:n ohi. Mercedes-Benz vastasi tähän lisäämällä moottorin turboruuvia tiukemmalle ja saatiin käsittämättömät 381 hevosvoimaa, joka on 2-litraisesta sarjatuotantomoottorista ihan hurjat tehot. Tuolloin mieleen jäi kytemään ajatus, että miten hulvattoman hauska tämä auto olisikaan talvikeleillä. Kuinka ollakaan tämä päivityksen saanut versio oli saatavana koeajoon juuri talvikelille

Rallibaanoilta tutut Mitsubishi Lancer Evot ja Subaru Imprezat kehittivät jonkun matkaa alle 300 hevosvoimaa ja ne olivat todella kovia lukuja, mutta tässä on vielä 100 heppaa enemmän. Ja vielä sarjatuotantomalli, huh huh.

a45Ihanan älytön

Suomessa on pitkään ollut vallalla ajatusmaailma, että pieni auto ei saa maksaa paljoa. Onneksi maailma muuttuu täällä härmässäkin ja näitä tolkuttoman kalliita pikkuautojakin näkyy edes sillon tällön. Hyvä niin, sillä tämä on kerrassaan ratkiriemukas peli. Ulkoisesti AMG45 ei ole paljoa muuttunut edeltäjäänsä nähden. A-sarjan kaikki mallit saivat pieniä kohotuksia ulkonäköön ja kuten myös tämäkin, mutta se siitä. Ulkoisesti tämä paljastuu edelleenkin selvästi muista A-sarjan kulkupeleistä ja hyvä niin. Hurjan isot jarrulevyt ja vanteet loistavat jo kauaksi. Korisarja luo ärhäkkyyttä ilmeeseen ja takana on neljä pakoputken päätä.

Kuljettajaa hemmotellaan todella sporttisella ajoasennolla ja tukevilla jakkaralla, jonka syleilyssä on kiva istua tiukemmissakin mutkissa. Nimittäin mutkat taittuvat niin tiukasti ja hanakasti, että suurin osa kuskeista ei uskalla edes rajoja hakea. Näin talvella autoa on todella hauska ohjailla kaasulla, sillä voimaa on niin tolkuttomasti, että sivuluisun ei tarvitse loppua lainkaan. Ajonvakautuksenhan tästä onneksi saa kytkettyä pois päältä.

Vaihteiden vaihdossa pakoputkissa pärähtää todella kivasti ja näitä saundeja kuuntelee mielellään. Talvipakkasista ja normaalia rivakammasta koeajosta huolimatta koeajon keskikulutus jäi yllättävän “järkeväksi”, sillä meno vettä kului alle 11 litraa satasella.

Mercedes-Benz A45 AMG 4Matic A   
Hinta alk. 70148,49€
Koeajoauton hinta 95 766€
Iskutilavuus 1991cm3
Teho 381hv /6000 kierr/min
Vääntö 475Nm /2250-5000 kierr/min
Tavaratila 341l
Paino 1555kg
Kiihtyvyys 0-100km/h 4,6s.
Huippunopeus 250km/h
Kulutus valm.ilm 7,1l
Koeajon kulutus 10,

Plussat
Suorituskyky
Ajettavuus

Miinukset
Hinta

Jälkimaku
A45 AMG on ihanan älytön auto, jolla ajaa hymyssä suin joka päivä. Todellinen “petrol headin” valinta. Ajo-ominaisuudet ovat niin hienosti balanssissa, että voisihan sitä tehoa ruuvata vielä enemmänkin…

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Maxus Deliver 9 – Perinteisellä diesel-tekniikalla
Koeajo KGM Torrex EVX – Korean ”Lantikka” on hyvä hintaisekseen
Koeajo Nissan Juke Hybrid – Erottuu massasta

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *