Koeajo Fiat Panda Cross – Nelivetoinen ”mopoauto” aikuiselle
Nelivetoinen ja kaksisylinterinen Fiat Panda kirkkaankeltaisessa värissä oli kuin luotu pääsiäisviikon autoksi. Muodot ja pörinä noteerattiin kaikkialla missä sillä liikuttiin.
Pienet nyky-Fiatit ovat autoja, joille ei yksinkertaisesti voi olla vihainen. Siksi niitä tulee ajateltua aina sympatiapisteet edellä.
Mutta, rehellisyyden nimissä on tunnustettava, että vantaalaisen pientalotaajaman kortteleissa kaksipyttyisellä ja 0,9-litraisella autolla päristellessä tuli toisinaan olo, että vähempikin tuijottelu riittäisi. Vähän tuli tunne kuin alla olisi mopoauto aikuiselle.
Panda on nimittäin sellainen auto, että oikean pykälän haarukoiminen tuottaa pientä päänvaivaa. Kierroksia lisätessä sen pörisee kuin henkensä hädässä, mutta saman tien isompaa pykälää pesään laittaessa tuntuu, että koko kärry tukehtuu.
Liikennevaloissa ja kortteleissa päristellessä vaihdekeppiä saa survoa melko paljon. Korvakuulolta aistien kierroksia tuntui olevan pääsääntöisesti liikaa ja silmässä liian pieni pykälä.
Positiivisimmin Panda yllättää kaikkia ennakkokäsityksiä vastoin tasaisissa maantienopeuksissa: 80-90 kilometrin tuntivauhdilla huristellessa. Silloin se on yllättävän ja tasainen menijä: kun on manuaalilaatikon kuudes pykälä sisässä ja kierroksia on mittarissa noin 2500.
Pandassa saa Eco-nappia painamalla pudotettua hevosvoimat 90 hevosvoimasta 70 hevosvoimaan. Kokeilin sitä, mutta en siihen viitsinyt sitten enempää turvautua, kun oli niin paljon ajoa normaaleissa maantienopeuksissa.
Koeajoviikolla ajoin edestakaisen matkan Vantaalta Räyskälään, siis yhteensä parisataa kilometriä. Vierailukohde sattui sijaitsemaan noin 10 kilometrin matkalta kiharaisten sivuteiden takana, joista vielä jäät ja lumetkaan eivät olleet sulaneet. Siksi pääsi ottamaan Pandalla tuntua paitsi matka-ajoon Hämeenlinnan moottoritiellä, myös nelivedon toimivuuteen.
Eihän Panda toki mikään ”landcruiseri” ole, mutta kuoppateillä se kyllä vakuutti sen verran, että nelivetoa siinä on muutenkin kuin mainoslauseissa. Normaalioloissa sulilla teillä Panda on lähes 100-prosenttisesti etuvetoinen, mutta liukkailla se osaa viskokytkimen avulla jakaa voimaa myös taka-akselille.
Ajettavuudeltaan Panda on siis ihan mainio peli. Siinä istutaan ryhdikkäästi ja korkeuden takia tilat riittävät mainiosti neljälle: varsinkin pituussuunnassa. Tosin, tavaratilaa hyvät istumatilat vähän rokottavat. Loppupelissä Panda ei tullut ihan niin taloudelliseksi kuin olisi luullut. Menovettä paloi sekalaisessa ajossa viikon aikana melkein seitsemän litraa.
Fiat Panda TwinAir 90 hv 4×4 Cross
Koeajoauton kokonaishinta: 19 952,35 €
Moottori: 875 cm3
Teho:90 hv
Vääntö: 145 Nm
Co2: 114 g/km
Yhdistetty kulutus: 4.9 l / 100 km (valmistajan ilmoittama)
Tavaratila: 225 l
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 12 s
Huippunopeus: 167 km/h
Plussat
Nelivedosta tiettyyn rajaan asti oikeasti apua
Yllättävän miellyttävä maantienopeuksissa
Miinukset
Ei niin bensapihi kuin luulisi
Oikeiden kierrosten arviointi työlästä
Jälkimaku
Hauska ja sympaattinen auto, on kuitenkin kovan paikan edessä kilpaillessaan halpojen nelivetojen sarjassa kookkaamman ja perinteisemmän Dacia Dusterin kanssa
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa