Koeajo Subaru Levorg – Ajonautintoa
Subaru Levorg on nautinnollinen perhefarkku suositussa kokoluokassa.
Subaru Imprezan farmari sai nimekseen Levorg ja merkin maineen mukaisesti ajettavuus on loistoluokkaa. Entäs muut ominaisuudet? Löytyy sekä hyvää että parannettavaa.
Levorg oli Tekniikan Maailman Talviauto 2016 vertailussa mukana Audin ja Ford Galaxyn ohella, mutta nämä kaksi aiemmin mainittua pärjäsivät japanilaista paremmin.
Kuljettajan ajoasento on erittäin hyvä ja muutenkin siinä paikalla istuu mielellään. Hallintalaitteet ovat mukavasti esillä.
Levorgin myyntiä varmasti rasittaa suppea mallisto, sillä vaihtoehtona on vain tämä koeajettu 1.6-litrainen turboahdettu bensamoottori, jonka jatkeena on portaaton automaattivaihteisto. Tässä moottorissa ei sinänsä ole mitään vikaa. Se käy nätisti ja tarjoaa kivasti tehoa, eikä väännössäkään ole mitään moitittavaa. Sinänsä se puoli on kunnossa.
Portaaton automaatti toimii asiallisesti luonteensa mukaisesti. Itse en ole koskaan tämän tyyppisistä vaihteistoista tykännyt, eikä tämäkään tee poikkeusta. Portaaton vaihteisto on kaikkea muuta kuin sporttinen, joten sinänsä hyvin erikoinen valinta malliin, joka muuten huokuu sporttisuutta. Olisin kaivannut mallistoon paljon tehokkaampaa versiota ja mielellään myös vaihtoehtoa hankkia manuaalivaihteinen versio.
Lämpöä kaivataan lisää
Levorgin koeajo sattui juuri kylmimpään hetkeen Suomen talvessa. Parhaimmillaan Subarun mittari näytti -25 astetta pakkasta, kun täräytimme auton kylmänä käyntiin. Tätä tapahtui viikon aikana jokaisena päivänä, jonka vuoksi koeajon keskikulutuskin nousi noin hävyttömän korkealle.
Subaru hörähti käyntiin upeasti kuin palmun alta, eikä tuntunut olevan moksiskaan moisesta pakkasesta. Tosin kabiinin lämpenemistä sai odottaa aivan liian kauan.
Hauska ajaa
Nykyajan trendien mukaan tähänkin on tullut sähköinen käsijarru, joka estää talvella “leikkimisen”. Ajonvakautusta ei saa kytkettyä pois päältä, joka myöskin vaikeuttaa talvella autolla hauskuuttamisen. Luistoneston saa aktivoitua pois ja se sallii pienet luistot, mutta sitten puuttuu peliin. Levorg on kiva ajaa. Ohjaus on tarkka ja tunnokas. Alusta toimii asiallisen jämäkästi.
Subaru Levorg
Hinta alk. 35988,89€
Koeajoauton hinta 35988,89€
Iskutilavuus 1600cm3
Teho 170hv / 4800-5600 kierr/min
Vääntö 250Nm / 1800-4800 kierr/min
Tavaratila 522l
Paino 1606kg
Kiihtyvyys 0-100km/h 8,9s
Huippunopeus 210km/h
Kulutus valm.ilm 6,9 l
Koeajon kulutus 12,2l
Plussat
Ajettavuus
Tunnokkuus
Ajoasento
Miinukset
Hidas lämpeneminen
Vaihteisto (varauksin)
Jälkimaku
Subaru Levorg näyttää hyvältä ja on hyvä ajaa. Näin pienellä mallistolla ei pitkälle pötkitä myyntitilastoissa, valitettavasti.
Teksti ja kuvat Mika Salomaa
Vastaa