Koeajo Ford Galaxy – Isoperheiselle dirikalle
Ford Galaxyn ostaja ei tyydy yleisempään ja “vaatimattomampaan” S-Maxiin vaan haluaa heti kalleinta mitä löytyy.
Fordin mallisto on pullollaan erilaisia tila-autoja ja nyt koeajossa oleva Galaxy on niistä kaikkein suurin ja kallein. Kokoahan tässä Galaxyssä ei ole juuri yhtään enempää kuin S-Maxissa, joten moni varmaakin ihmettelee mallin olemassaolon syytä.
Entistä väljemmät tilat
Uusi Galaxy on aiempaa isompi sisätiloiltaan ja siihen on päästy mm. ohentamalla istuimia mukavuutta vähentämättä.
Auton akseliväli on kuitenkin pysynyt ennallaan ja näin ollen käsiteltävyys on hyvää tasoa. Näin isossa autossa akselivälin pidentäminen tekee autosta helposti entistä kankeamman käännellä ahtaissa paikoissa. Auton takaovet ovat niin suuret, että niiden avaamisen kanssa kannattaa olla parkkipaikoilla tarkkana, ettei kolauttele naapuriin. Liukuovet olisivat loistava varuste kuten esimerkiksi VW Sharanissa on.
Galaxy on iso auto ja sen jokaisella penkkirivillä on hyvin tilaa, tosin viimeisellä rivillä on vähiten. Sielläkin aikuinen matkustaa yllättävän mukavasti, vaikka parhaiten se sopiikin lapsille. Kolmannelle penkkiriville kömpiminen vaatii vähän enemmän akrobatiaa kuin kahdelle muulle riville. Tosin se ongelma on kaikissa 7-paikkaisissa autoissa ja Galaxyn kohdalla ongelma on sieltä pienimmästä päästä. Viimeisen penkkirivin istuimet pystyy helposti nappia painamalla kääntämään piiloon tai tuomaan esiin.
Kuljettajan paikalta on hyvä näkyväisyys ja lyhyetkin kuskit saavat sopivan ajoasennon. Ainoana miinuksena on a-pilareiden tuoma pieni katvealue eteen.
Riittävästi vaihtoehtoja
Galaxyyn on tarjolla 1.5- (160hv) ja 2-litraiset (240hv) bensaturbot sekä 2-litraisesta dieselistä neljä eritehoista versiota 120-210 hevosvoimaa. Neliveto on saatavana sekä 150 että 180 heppaiseen dieseliin. Halvin Galaxy lähtee karvan alta 42 000 eurolla ja malliston kallein 240 heppainen automaattivaihteinen bensaturbo maksaa 63 000 euroa.
Me saimme koeajoon 180 hevosvoimaisen nelivetoisen dieselin, johon oli ladattu vielä lisäksi kivasti varusteita. Se nostikin tämän koeajoauton hinnan yli 70 000 euroon.
Tämä koeajettu versio oli myös mukana Tekniikan Maailman Talviauto 2016 -vertailussa ja pärjäsi siinä erittäin hyvin. Meidän koeajomme osui alkusyksyyn ja tuolloin vielä kurvailtiin kesärenkailla, joten talviominaisuuksien testaaminen ei ollut mahdollista. Testin mukaan vain lämmityslaitteen kohdalla auto kompastelee, mutta se ei ole ihme, sillä lämmitettävää tilavuutta on pikkubussin verran.
Moottori tarjoaa varsin komeasti tehoa ja matka taittuu tällä mukavan joutuisasti. Auton suhteellisen suuri massa, neliveto ja automaattivaihteisto verottavat sen verran, että tuttu nollasta sataseen kestää yli 10 sekuntia. Maantiellä tämä onkin parhaimmillaan. Isosta koostaan huolimatta Galaxy on yllättävän näppärä käsitellä myös kaupungissa ja ahtaissa parkkihalleissa. Alusta on erittäin miellyttävä.
Koeajon kulutus nousi lähelle 10 litraa, eikä valmistajan ilmoittamaan lukemaan pääse kyllä mitenkään. Ei edes lähelle. Ison auton liikuttaminen vie polttoainetta ja sille ei vaan voi mitään. Jos keulalla olisi esimerkiksi iso 3-litrainen diesel niin arkiajon kulutus voisi käytännössä olla jopa alhaisempi, kuten monen auton kohdalla olemme havainneet. Valitettavasti semmoista ei merkin valikoimasta löydy.
Ford Galaxy 2.0 TDCI AWD A Titanium Business
Hinta alk.55027€
Koeajoauton hinta 70 849,77€
Iskutilavuus: 1997cm3
Teho: 180hv /3500 kierr/min
Vääntö 400Nm /2000-2500 kierr/min
Paino: 1841kg
Vetokyky max: 2000kg
Kiihtyvyys 0-100km/h: 10.3s
Huippunopeus: 203km/h
Kulutus valm.ilm: 5.8l
Koeajon kulutus 9,8 l
Plussat
Tilat
Mukavuus
Alhainen melutaso
Miinukset
Liukuovien puuttuminen
Jälkimaku
Galaxy tarjoaa hurjan hyvät tilat ja miellyttävän toiminnallisuuden. Liukuovet kun vielä saisi niin lapsiperheet hyppisi riemusta.
Teksti ja kuvat Mika Salomaa
Vastaa