Vaihtoautovertailu – Pienet tilaihmeet

Ford B-Maxin omintakeinen ratkaisu on puuttuva b-pilari ja sivulle liukuva suuri takaovi. Siksi kulkeminen sisään ja ulos on todella vaivatonta. 1-litrainen ja 100-hevosvoimainen EcoBoost –moottori Start/Stop –toiminnolla tekee siitä myös taloudellisen kulkupelin. LänsiAuto Lahdessa pyysi 73 000 km ajetusta vuosimallin 2013 B-Max 1.0 EcoBoostista 14 800 €.
Pienet tila-autot eivät hätyyttele piikkipaikkoja uusien autojen markkinoilla, joten kuljetuskapasiteettia halvalla etsivä voi vaihtoautohalleissa tehdä melkoisia löytöjä.

Citroen C3 Picasso VTi 95 Confort vuosimallia 2012 ja mittarilukemalla 70 000 km oli myynnissä 10 800 eurolla Lahden Kamuxissa. Vahva valtti on persoonallisuus: C3 Picasso on muodoiltaan pyöreä laatikko, joka tarjoaa tilojen muunneltavuutta ja kokoluokassaan melko hiljaista kyytiä.

Hyundai ix20 vaikuttaa ensikatsomalla enemmän Opel Corsan ja Ford Fiestan kaltaiselta hatcbackilta kuin B-Maxin ja Merivan kaltaiselta tila-autolta, mutta pystyn peränsä ja katosta saakka aukeavan takaluukun myötä sekin luokitellaan tila-autoksi. Vuosimallin 2013 ix20 1.4 ISG Premium vain 33 000 km ajettuna oli Lohjanportin Autossa myynnissä 13 990 eurolla.

Opel Merivassa takaovet aukeavat taaksepäin, ennenvanhaan ratkaisua kutsuttiin ”kaapparioviksi”. Merivan valtteja onkin muunneltavuus. Takaistuinta voi siirtää pituussuunnassa jopa lähes parikymmentä senttiä, sivusuunnassakin viisi. 82 000 km ajettu 5-ovinen ja 120-hevosvoimainen Enjoy 1,4T ecoFLEX Start/Stop –toiminnolla oli myynnissä Raision Autokeskuksessa 15 700 eurolla. Auto oli vuosimallia 2013.

Skoda Roomster 1,2 TSI eroaa kilpailijoistaan ”koppimaisten” muotojen myötä: siinä kun on pitkä keula. Yksi valtteja on 3 erillisen takaistuimen sijoittaminen korkealle, ratkaisu tuo matkustajille lisää polvitilaa. Sveitsinportin Auto Hyvinkäällä myi 42 000 km ajettua Adventure-varustelutason 105-hevosvoimaista Roomsteria 13 900 eurolla, auto oli vuosimallia 2013.

Nissan Note 1,2 Visiassa ei ole samanlaisia omaperäisiä oviratkaisuja kuin B-Maxissa ja Merivassa. Mutta luultavasti se on myös Noten valtti: edelleenkin valtaosa ihmisistä haluaa auton takaovienkin aukeavan perinteisesti eteenpäin. Vain 40 000 km ajettu vuosimallin 2014 Note oli myynnissä Seinäjoen Käyttöautossa 12 990 eurolla.
Myyntipäällikkö Pasi Lagerblom Lahden Delta Autosta kuvaa pieniä, 3-5 vuotta vanhoja ja alle 100 000 kilometriä ajettuja tila-autoja keskivertomyytäviksi.
– Crossoverit ovat syöneet niiden markkinoita ja segmentit ovat muutenkin vahvasti sekoittuneet viimeisten kymmenen vuoden aikana. Eivät käytetyt pienet tila-autot hittejä ole, mutta eivät ne myöskään pisimpään hallissa seiso, hän sanoo.
Usein pieni tila-auto käytettynä ostetaan perheeseen kakkosautoksi, vaikkapa jalkapallo- tai jääkiekkojuniorien kuskaamista varten. Toinen hyvä syy ostaa pieni tila-auto on istuminen korkealla.
– Korkealla istuminen on ehkä yksi tärkeimmistä kriteereistä tällaisen auton ostamiseen. Pelkästään tilaa etsivä voi ihan yhtä hyvin päätyä farmariin, Lagerblom sanoo.
Tässä sarjassa Ford B-Max ja Opel Meriva erottuvat muista omintakeisilla oviratkaisuillaan. Fordissa kuljetaan sisään ja ulos sivuille liukuvasta suuresta takaovesta, Merivassa puolestaan avaruutta tuo taaksepäin avautuva suuri niin sanottu ”kaapparimallinen” ovi.
– Ne ovat hauskoja kokeiluja. Mutta jos ne olisivat suuri myyntivaltti, niin kaiketi sitten muutkin autovalmistajat olisivat seuranneet perässä. Uskon, että valtaosa asiakkaista haluaa, että ovet aukeavat edelleen normaalisti eteenpäin, Lagerblom pohti.
Vaihtoautomarkkinoilla pienten tila-autojen sesonkeja ovat syksy ja kevät, muiden autojen kohdalla niitä ovat talvet ja kesät.
Teksti Timo Kiiski







Vastaa