Koeajo Audi A3 e-tron – Cityihmisen säästöpossu
Audi A3:n saa nyt myös ladattavana pistokehybridinäkin ja tämä on mainio säästöpossu kaupunkikurvailuun
Koeajossa Audi A3 e-tron. Ladattavia hybridejä alkaa olemaan jo monella merkillä ja joillain useita malleja. Ja lisää tulee. Koeajettu Audi A3 e-tronissa on turboahdettu bensamoottori sekä sähkömoottori. Vaihteistona on merkin tyyliin tutusti S tronic. Auto on etuvetoinen ja täydellä latauksella ajaa käytännössä helposti noin 35-40 kilometriä. Valmistaja lupaa 50 kilometriä.
Hinta karkottaa
Suomen autoverotuksen vuoksi kalliit hybridit ovat hyötyjän roolissa ja nämä halvimman hintaluokan versiot yksi kärsijöistä. Esimerkiksi luksusluokan Bemarin tai Mersun ison hybridimaasturin saa noin 90 000 eurolla ja ne ovatkin mallistonsa edullisimpia versiota. Perus-A3 samalla bensamoottorilla varustettuna on noin 9000 euroa edullisempi kuin tämä e-tron. Eli todella paljon pitää ajaa lyhyttä kaupunkiajoa, jos tämän ostoa perustellaan vain säästämisen kannalta. E-tronilla pystyy ainakin tässä pk-seudulla hyvin moni ajamaan työmatkan sekä aamulla ja lisäksi päivän päätteeksi samalla latauksella. Tilannettahan helpottaa suuresti entisestään mikäli päivällä pystyy lataamaan.
Johtotehtäviä
Audiinkin on mahdollista hankkia parin tonnin latausasema kotiin ja sitten ei tarvitse johtojen kanssa pelata niin paljoa. Nyt e-tronin mukana tuleva hyvin pitkä latausjohto ja mötikkä vievät enemmän tilaa kuin muun merkkisissä autoissa. Se vähän kismittää, sillä auton kontti ei muutenkaan ole mikään hurjan suuri. Tämä jatkuva operointi sähköjohdon kanssa onkin yksi ladattavien hybridien miinus. Se nimittäin alkaa jossain vaiheessa rasittamaan.
Paketti kunnossa
Muuten tämä on kuin mikä tahansa A3. Autolla voi ajaa kuin millä tahansa bensavehkeellä ja käyttää akkuja mikäli haluaa. Järjestelmä hoitaa tässäkin kaiken automaattisesti tai sitä voi ohjata napista. Siirtääkö akun varauksen myöhempään vai käyttääkö koko ajan.
Audi A3 e-Tron S tronic
Hinta. 40 953€
Iskutilavuus
Teho: 150hv / 5000-6000 kierr/min
Vääntö: 250Nm / 1500-3500 kierr/min
Sähkömoottori
Teho: 54hv
Vääntö: 100Nm
Paino: 1615kg
Kiihtyvyys: 0-100km/h 7.6s
Huippunopeus: 222km/h
Kulutus valm. ilm:1,5l
Koeajon kulutus: 2,5l
Plussat
Ajettavuus
Miinukset
Toimintasäde saisi olla pidempi
Hinta
Jälkimaku
Audi A3 on toimiva paketti, jonka huonot puolet ovat samoja kuin kilpailijoillaan eli tuo lataamisen hankaluus, hitaus ja surkea toimintasäde.
Teksti ja kuvat Mika Salomaa
Vastaa