Kaasujalka

Koeajo Ford Mondeo Vignale – Mondeo kaikilla herkuilla

Julkaissut:

|

5.5.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Ford Mondeo Vignale – Mondeo kaikilla herkuilla

fordmondeovignale

Kaikilla varusteilla varustettu Mondeo sai lisänimekseen Vignale.

Vignale on muuta Mondeo-mallistoa paremmin varusteltu versio. Toistaiseksi vain Mondeosta on saatavissa Vignale. Myöhemmässä vaiheessa myös S-Maxiin, Edgeen ja Kugaan saa Vignale-mallin. Vignale-malleja saa vain FordStore-statuksella varustetusta kahdesta myymälästä. Mielestäni tämä on vähän outo ratkaisu, koska kyseessä on “vain” malli, johon on ladattu varustelistalta kaikki hilppeet. Ehkä joku viisaampi on tämäkin todennut olevan järkevä ratkaisu.

mondeovignalevignale1Sekä bensa- että dieselmoottoreita on kaksi. Bensaversioiden tehot ovat 203 ja 240hv. Dieseleistä löytyy potkua 180 ja 210 hevosvoimaa. Vain tämä koeajettu 180 hv versio on nelivetoinen. Korimalleja sekä sedan että farmari ja kaikki luonnollisesti automaattivaihteisia.

Edullisin Vignale lähtee 46348 eurolla ja tuolloin pihaansa saa Hybrid-version.

Vertailun vuoksi kerrottakoon, että Mondeo Titanium Business –malli samalla tekniikalla varustettuna maksaa 46760 euroa eli hintaeroa Vignaleen on liki 7000 euroa, joka on aika paljon rahaa. Eikä tuo Titanium Business-versiokaan nyt ihan mikään spartalaisen köyhä ja apaattinen ole. Päinvastoin.

mondeo1Ylellinen fiilis

Vignale-mallia ei kovin helposti erota muista Mondeo-versioista ellei ole perehtynyt tarkemmin. Vignale-tekstit paljastavat parhaiten.

Tässä on erilainen maski, sumuvalojen ympärillä on kromikehykset ja samoin kylkilistat ovat kromia. Peräpäästä löytyy tuplapakoputken päät. Vignale on varustettu vakiona 18-tuumaisilla vanteilla. Kokonaisuudessaan auto näyttää ihan tyylikkäältä paketilta.

Sisätiloissa eroa vakio-Mondeoon tuleekin sitten jo enemmän. Jakkarat ovat nahkaverhoillut ja kuusikulmainen kuviointi paljastaa Vignaleksi. Fiilistä voisi luonnehtia jopa ylelliseksi. Ratti tuntui tolkuttoman liukkaalta ja se onkin auton yksi ainoita huonoja puolia. Olisikohan meikkari vahingossa pyöräyttänyt rattiin jotain silikonilitkua?

Vignalen äänieristykseen on panostettu muuta mallistoa enemmän. Vignalessa on lisäksi aktiivinen vastamelujärjestelmä, jonka avulla vaimennetaan melutasoa entisestään. Auto onkin hyvin hiljainen. Kovemmissa kiihdytyksissä moottorin karkea ruksutus tulee läpi.

Ajossa tätä ei erota muista Mondeoista lainkaan. Matkanteko on leppoisaa ja miellyttävää.

Koeajon kulutus jäi miellyttävän alhaiseksi talvikelistä huolimatta.

Ford Mondeo Vignale 2.0 TDCI AWD A
Hinta alk. 53567,44€
Koeajoauton hinta 59 024,94€
Iskutilavuus: 1997cm3
Teho: 180hv / 3500 kierr/min
Vääntö: 400Nm / 2000-2500 kierr/min
Tavaratila: 525l
Paino: 1682kg
Kiihtyvyys 0-100km/h: 8.6s
Huippunopeus : 221km/h
Kulutus valm.ilm: 5.3l
Koeajon kulutus: 7.8l

Plussat
Hiljainen
Mukava
Varustetaso

Miinukset
Liukas ratti

Jälkimaku
Kaikilla varusteilla varustettu Mondeo on hienosti viimeistelty ja jopa ylellisen tilava auto. Autolle tulee kyllä hintaakin aika tavalla, eikä myyntipisteiden vähyyskään yhtään paranna myyntitilannetta.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Skoda Elroq RS – Sähköä ja järkeä samassa paketissa
Koeajo Kia EV6 – Leppoisa iso hatchback
Koeajo Škoda Kodiaq RS – Sitä perinteistä koulukuntaa

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *