Kaasujalka

Koeajo Audi A4 – Tekniikan Maailman Talviauto 2016

Julkaissut:

|

27.4.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Audi A4 – Tekniikan Maailman Talviauto 2016

audia4

Audi A4 voitti Tekniikan Maailman Talviauto 2016 vertailun, eikä ole yhtään ihme.

Uusi Audi A4 on uudistunut ulkoisesti niin maltillisesti, että edeltäjät jälleen vanhenevat arvokkaasti. Kabiiniin istuttuaan huomaan silmin audia4 1ehkä merkittävimmän eron. Linjat ovat entistä selkeämpiä ja yksinkertaisempia, mutta silti erittäin tyylikkäitä. Kuljettajan ajoasento tutusti hipoo täydellisyyttä ja kaiken kokoiset kuljettajat varmasti saavat loistavan ajoasennon. Lisää väljyyttä on tullut myös takamatkustajille ja pitkänkin kuskin taakse mahtuu istumaan. Kontti vetää asiallisesti litroja, mutta on sanomattakin selvää, että Avantin suuri lastausaukko puhuttelee useampaa suomalaista autoilijaa.

Laaja mallisto

Audi A4 :n yksi vahvuus on laaja mallisto jo heti alussa. Tarjolla on molemmat korimallit; farmari ja sedan. Myös korkeamman maavaran omaava Allroad löytyy jo mallistosta.
Eritehoisia moottorivaihtoehtoja on kuusi ja jakautuvat tasan puoliksi dieselin ja bensan kesken. Hybridi, maakaasu tai muita versioita ei ainakaan vielä ole saatavana.

Sedanin hinnat alkavat 37190 eurosta. S- ja RS-malleja ei vielä ole. Avant-malli on noin 2500-3500 euroa sedania kalliimpi moottorista riippuen.

Saimme koeajoon 190 hevosvoimaa kehittävän dieselin, jonka jatkeena on S tronic-vaihteisto ja vetotapana se perinteinen quattro-neliveto. Suorituskyky on tälle perheautolle erittäin hyvä ja lähentelee jopa GTI-luokan menopelejä.

Huippuluokan ajettavuus

Vaikka auto olisi miten hyvä tahansa ajaa se ei paljon auta, jos istuimet ovat huonot. Sitä huolta tässäkään Audissa ei ole, sillä kuljettajan paikka on kuin suoraan autonvalmistajan kultaisesta ohjekirjasta. Tekniikan Maailman Talvitestissä Audi sai negatiivista palautetta vain auton mataluudesta ja jarrutusmatkasta lumella. Eniten kehuja tuli parhaasta nelivetojärjestelmästä ja selkeistä ajo-ominaisuuksista liukkaalla eli juuri niistä osa-alueista, joita talvella erityisesti tarvitaan. Siis lumisina talvina. Tosin eihän nuo ominaisuudet katoa minnekään pitävämmällä pinnalla, kuten kuivalla asfaltilla. Talvisilla liukailla keleillä ominaisuudet korostuvat helpommin.

Koeajomme keskikulutus nousi selkeästi korkeammalle mitä valmistaja ilmoittaa, mutta se on täysin selvää, sillä koeajomme aikana sää oli pakkasen puolelle koko ajan. Koeajon kulutus jäi silti erittäin miellyttävälle tasolle.

Audi A4 2.0 TDI quattro S Tronic First Edition
Hinta alk. 47403,04€
Koeajoauton hinta: 54500,93€
Iskutilavuus: 1968 cm3
Teho: 190hv / 3800-4200 kierr/min
Vääntö: 400Nm / 1750-3000 kierr/min
Tavaratila: 480l
Paino: 1650kg
Vetokyky max: 1800kg
Kiihtyvyys 0-100km/h: 7,2s
Huippunopeus: 235km/h
Kulutus valm.ilm: 4,4l
Koeajon kulutus 7,3 litraa

Plussat
Ajettavuus
Kuljettajan ajoasento
Laatuvaikutelma

Miinukset

Jälkimaku
Uusi Audi A4 on teknisesti todella hienosti viimeistelty kokonaisuus, josta ei huonoa pysty sanomaan. Autoon on saatu mukaan myös ripaus ylellisyyttä, joka luo varmasti halua omistaa ja hankkia tämä. Peukku ylös.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *