Huoli auton tietoturvasta
Tutkimuksen mukaan suomalaiset ovat haluttomimpia jakamaan autojensa keräämää tietoa ja verkottumiseen liittyvistä tietoturvariskeistä. Ymmärrän ja en ymmärrä sitä.
Tätä verkottumisasiaa selvitti kansainvälinen autoliitto FIA. Liiton 12 Euroopan maata koskeneessa tutkimuksessa suomalaiset suhtautuvat verkon kautta toisiinsa yhteydessä oleviin ajoneuvoihin kaikkein epäilevimmin.
Suurimmat huolenaiheet kyselyssä olivat henkilökohtaisten tietojen paljastuminen ja niiden käyttö kaupallisiin tarkoituksiin.
Autonomistajat karsastavat sitä, jos heidät sidotaan esimerkiksi autonvalmistajan valitsemiin palveluntuottajiin.
Ymmärrän kyllä tuon huolen siitä, että huonolla tuurilla joutuu ajoneuvon tietomurron kautta kytketyksi rikolliseen toimintaan ja raastuvan kautta lukemaan tiilenpäitä. Joku viisasteli, että se on sama kuin haluaisi jakaa yksityiselämänsä julkaisemalla sähköpostinsa netissä ja ottamalla lukot pois ovista.
Vähän hysteeriseltä tuo kyllä kuulostaa. Jaellaanhan sitä käyntikorttejakin sähköpostiosoitteiden ja puhelinnumerojen kera. Ja jos ei ole erikseen kieltoja määrännyt, niin saahan tälläkin hetkellä pitkäkyntinen selvitettyä ajoneuvorekisteriin soittamalla auton omistajan ja osoitteen.
Ja erilaisista bonuskorteista kaupat keräävät tietoa jo nyt jatkuvasti.
Erityisesti huoli tietojen joutumisesta kaupallisiin tarkoituksiin on minusta. En ole koskaan kieltänyt jakamasta mainoksia ja ilmaisjakelulehtiä postilaatikkooni ja joka hiton mahdolliseen kyselyyn vastaan, että kyllä tietojani saa käyttää markkinointitarkoituksiin. Nimittäin mainostamisen avulla joku tekee bisnestä. Ja kun tehdään bisnestä, niin siitä maksetaan erilaisia veroja.
Ja kun maksetaan veroja, niin saadaan teitä kuntoon, kakaroille koulutusta ja vanhuksille hoitoa.
Ja autojen tietoturvaa suurempi uhka on vaikkapa iiuu-iiuu –hommissa eli sukupuoliyhteydessä tarttuva, immuunipuolustukseen vaikuttava zikavirus. Netissä maalaillaan uhkakuvia, kuinka autonvalmistajat, vakuutusyhtiöt ja viranomaiset voivat seurata yksittäisen pulliaisen liikkumista ja kuinka auto voidaan ottaa vaikka etähallintaan.
Minä uskon, että toisiinsa verkottuneista autoista on loppupelissä rutkasti enemmän hyötyä kuin haittoja. Automaattinen hätäpuhelu eCall hälyttää avun välittömästi paikalle onnettomuuden sattuessa ja ajoneuvojen verkottuminen mahdollistaa tehokkaat ruuhka- ja kelivaroitusjärjestelmät. Ja mainio palvelu olisi sekin, kun auto ilmoittaisi polttoaineen huvetessa missä reitin varrella on halvinta tankata.
Eivätköhän lainsäätäjät löydä pykälät, joilla saadaan varmistettua kuluttajien oikeudet ajoneuvon keräämiin tietoihin.
Teksti Urmas Hurmalainen
Vastaa