Kaasujalka

Koeajo BMW X5 40e – Autoverottajan kauhu

Julkaissut:

|

13.4.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo BMW X5 40e – Autoverottajan kauhu

bmw x5 40e1
X5 on BMW:n ensimmäinen maasturi, johon on sijoitettu hybriditekniikka.

Suomen autoveromuutos on saanut aikaan sen, että nämä kalliit hybridit ovat hyötyneet kaikkein eniten. Tämä koeajettu 40eDrive onkin X5-malliston toiseksi edullisin. Auton kohdalla autoveron osuus on samaa tasoa kuin esimerkiksi hyvin varustellun Ford Mondeon. Miten kävisikään maamme muhkeiden autoverotulojen mikäli kaikki kalliiden maastureiden ostajat siirtyvätkin näihin hybrideihin?

bmw x5 40e 2bmw x5 40ebmw x5 40e 5bmw x5 40e 3Verotuloissa valtiolle tulee turpiin noin 15-80000 euroa jokaisen auton osalta. Tässä samassa numerossa meillä on koeajossa X5:n yksi kovin kilpailija; MB GLE 500e. Seuraavassa numerossa
koeajamme Volvo XC90 T8:n. Joten selkeästi näitä tulee markkinoille koko ajan lisää ja kysyntää ilmeisesti on.

Turboa ja sähköä

Tämä ladattava hybridi liikkuu bmw x5 40e 12-litraisen turboahdetun bensamoottorin ja sähkömoottorin voimin. Pelkästään akkujen varassa tällä pärjää vain lyhyessä ajossa ja kantama on vain noin 30 kilometriä. Eli pk-seudulla työmatkoja ajava pystyy hyvin ajamaan pelkästään sähköllä mikäli on latausmahdollisuus molemmissa päissä. Nelivetojärjestelmä on identtinen muiden X5:n
kanssa, joten sen suhteen tällä pärjää yhtä hyvin heikoissa olosuhteissa. Tuntun kallion ylitse kiipeäminen oli lasten leikkiä. Valitettavasti talvi ei ollut vielä saapunut, joten lumisissa olosuhteissa
emme tätä päässeet testaamaan. Hybridijärjestelmän huonoihin puoliin kuuluu paino sekä pienempi tavaratila. Tämä painaa noin 200 kiloa enemmän kuin 6-sylinterisellä bensamoottorilla varustettu versio ja tavaratilakin on huimat 150 litraa pienempi.

Koeajon kulutus jäi muutaman desin alle 10 litraa, joka on tämän kokoiselle autolle aika pieni lukema. Kauas jäätiin tehtaan lukemista ja se johtui meidän koeajon painottumisesta maantieajoon. Paljon kaupungissa ajava pääsee pienellä.

BMW X5 40d eD rive A
Hinta alk.: 85369€
Iskutilavuus: 1997cm3
Teho : 245 hv/ 5000-6500 kierr/min
Vääntö: 350 Nm/1250-4800/kierr/min
Sähkömoottori teho : 68hv
Sähkömoottori vääntö: 100Nm
Tavaratila: 500l
Paino 2305 kg
Vetokyky: 2700 kg
Kiihtyvyys 0-100km/h: 6,8 s
Huippunopeus: 210 km/h
Kulutus valm.ilm: 3,4 l
Koeajon kulutus: 9,8 litraa

PLUSSAT
Ajettavuus
Tilat
Hinta

MIINUKSET
Paino
Pienempi tavaratila

JÄLKIMAKU
X5 toimii mallikkaasti myös ladattavana hybridinä ja ajaa asiansa oikein hyvin cityihmiselle, mutta vähänkin enemmän maantielläviihtyvä pysyttelee kuitenkin dieselissä.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Maxus Deliver 9 – Perinteisellä diesel-tekniikalla
Koeajo KGM Torrex EVX – Korean ”Lantikka” on hyvä hintaisekseen
Koeajo Nissan Juke Hybrid – Erottuu massasta

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *