Kaasujalka

Keskiluokan ”harmaat” nelivetomaasturit

Julkaissut:

|

8.3.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Keskiluokan ”harmaat” nelivetomaasturit
Jeep Cherokee 3,7 A4 Renegade vuosimallia 2006 saa mahdollisesti odottaa Tammisaaren Special Mobilissa uutta omistajaa pitkäänkin, vaikka mittarilukema onkin kohtuulliset 146 000 kilometriä ja näyttävästä jenkkiautosta pyydetään 14 900 €. Peruspihin arkiautoilijan 3,7-litrainen bensamoottori tietysti karkottaa. Mutta jenkkiautoilla on oma vannoutunut ostajakuntansa, joten voi olla, että se yksi ja ainoa löytyy helpostikin.

Jeep Cherokee 3,7 A4 Renegade vuosimallia 2006 saa mahdollisesti odottaa Tammisaaren Special Mobilissa uutta omistajaa pitkäänkin, vaikka mittarilukema onkin kohtuulliset 146 000 kilometriä ja näyttävästä jenkkiautosta pyydetään 14 900 €. Peruspihin arkiautoilijan 3,7-litrainen bensamoottori tietysti karkottaa. Mutta jenkkiautoilla on oma vannoutunut ostajakuntansa, joten voi olla, että se yksi ja ainoa löytyy helpostikin.

Nämä keskiluokan nelivetovetoiset bensamaasturit ovat jääneet myyntilastoissa kauaksi Honda CR-V:n ja Toyota Rav4:n kaltaisista hiteistä. Siksi vaihtoautohallissa vaikkapa Hyundai Tucson tai Nissan X-trail voi olla oikea löytö.

Nissan X-Trail 2.0i 16V 4X4 Columbia vuosimallia 2008 oli myynnissä espoolaisessa Autosillassa 14 299 eurolla. Nissan oli vain vuotta aiemmin uudistunut täydellisesti, joten juuri tätä autoa ei voi pitää vielä ”museona”. 2-litraisesta bensamoottorista löytyy puhtia 140 hevosvoimaa. Mittarilukema oli kohtuullinen, 164 000 kilometriä.

Nissan X-Trail 2.0i 16V 4X4 Columbia vuosimallia 2008 oli myynnissä espoolaisessa Autosillassa 14 299 eurolla. Nissan oli vain vuotta aiemmin uudistunut täydellisesti, joten juuri tätä autoa ei voi pitää vielä ”museona”. 2-litraisesta bensamoottorista löytyy puhtia 140 hevosvoimaa. Mittarilukema oli kohtuullinen, 164 000 kilometriä.

KIA Sportage 2,0 EX 4WD Cross vuosimallia 2010 häviää muotoilussa selvästi nyky-Sportagelle. Mutta kun merkki on yhä kovemmassa nosteessa, myös vanhemmille Sportageille riittää ostajia. Tällä Sportagella on ajettu vain 105 000 kilometriä ja Jämsän Kamux pyytää siitä 12 900 €.

KIA Sportage 2,0 EX 4WD Cross vuosimallia 2010 häviää muotoilussa selvästi nyky-Sportagelle. Mutta kun merkki on yhä kovemmassa nosteessa, myös vanhemmille Sportageille riittää ostajia. Tällä Sportagella on ajettu vain 105 000 kilometriä ja Jämsän Kamux pyytää siitä 12 900 €.

Ford Maverick 3.0i V6 XLT 4WD automaattivaihteilla ja nahkasisustuksella tarjoaa vaivattoman mukhkeaa kyytiä ja 14 299 euron hinta suhteutettuna 82 000 kilometrin mittarilukemaan tuntuu vähintään kohtuulliselta. Tosin, tama auto on vuosimallia 2006 ja jo 10 vuotta vanha, ja luonnollisesti 3—litrainen V6-bensamoottori ei ole talousihme. Hitiksi Maverick ei koskaan noussut, esimerkiksi vuonna 2007 niitä ensirekisteröitiin Suomessa vain 7 kappaletta. Tämä Maverick oli myynnissä Espoon Autosillassa.

Ford Maverick 3.0i V6 XLT 4WD automaattivaihteilla ja nahkasisustuksella tarjoaa vaivattoman mukhkeaa kyytiä ja 14 299 euron hinta suhteutettuna 82 000 kilometrin mittarilukemaan tuntuu vähintään kohtuulliselta. Tosin, tama auto on vuosimallia 2006 ja jo 10 vuotta vanha, ja luonnollisesti 3—litrainen V6-bensamoottori ei ole talousihme. Hitiksi Maverick ei koskaan noussut, esimerkiksi vuonna 2007 niitä ensirekisteröitiin Suomessa vain 7 kappaletta. Tämä Maverick oli myynnissä Espoon Autosillassa.

Vain 77 000 kilometriä ajettu Suzuki Grand Vitara 1.6 4WD JLX 3d AAC vuosimallia 2007 bensiinimoottorilla ja manuaalivaihteilla oli myynnissä Helsingissä Autoverkkokauppa.comissa hintaan 14 480 €. Kuvan auto on rakennettu poikkeuksellisen näyttäväksi, joten luulisi sen löytävän nopeasti ostajansa.

Vain 77 000 kilometriä ajettu Suzuki Grand Vitara 1.6 4WD JLX 3d AAC vuosimallia 2007 bensiinimoottorilla ja manuaalivaihteilla oli myynnissä Helsingissä Autoverkkokauppa.comissa hintaan 14 480 €. Kuvan auto on rakennettu poikkeuksellisen näyttäväksi, joten luulisi sen löytävän nopeasti ostajansa.

Maastureiden rekisteröintitilasto esimerkiksi vuodelta 2007 (Ajovalo.net)  kertoo markkinoista omaa kieltään. Kun uutta Honda CR-V:tä rekisteröitiin silloin 784 ja Toyota Rav4:ää 528 autoa,  tuli pronssille noussut Nissan X-trail kaukana perässä, sitä rekisteröitiin 194. Neljänneksi yltänyttä Kia Sportagea rekisteröitiin 190 autoa.

Ja nyt puhutaan siis ns. järkihintaisista nelivetomaastureista. Toyota Land Cruiserin,  Mercedes-Benz ML:n, Range Roverin ja Cadillac Escaladen näitäkin paljon pienemmät rekisteröintimäärät selittyvät tietysti niiden huikaisevasti kalliimmilla hinnoilla.

Luonnollisesti näistä peruskeskiluokan vähemmän

Hau hau hau, koirat haukkuu ja Dacia kulkee. Eikä mainosmies Koivulakaan ole Mikko Leppilammen kaltainen hurmuri. Mutta jäyhään järkimieheen vain 42 000 kilometriä ajettu Dacia Duster 1,6 16V 4x4 Laureate vuosimallia 2010 varmasti puree. Satakunnan Autotalo myi tätä Dusteria 14 900 eurolla. Suhteutettuna uuden vastaavan lähtöhintaan, 20 799 €, pyynti ei kuitenkaan tunnu varsinaisesti vähäiseltä.

Hau hau hau, koirat haukkuu ja Dacia kulkee. Eikä mainosmies Koivulakaan ole Mikko Leppilammen kaltainen hurmuri. Mutta jäyhään järkimieheen vain 42 000 kilometriä ajettu Dacia Duster 1,6 16V 4×4 Laureate vuosimallia 2010 varmasti puree. Satakunnan Autotalo myi tätä Dusteria 14 900 eurolla. Suhteutettuna uuden vastaavan lähtöhintaan, 20 799 €, pyynti ei kuitenkaan tunnu varsinaisesti vähäiseltä.

Mazda CX-7 2,3 DISI Turbo Elegance M6 4WD on ihan näyttävä peli, eikä 126 000 kilometrin matkamittarilukemakaan tunnu japanilaismerkille pahalta. Vuosimalli on kuitenkin niinkin iäkäs kuin 2007. Kuvan auto lähtee Kotkan Kamuxista 14 900 eurolla.

Mazda CX-7 2,3 DISI Turbo Elegance M6 4WD on ihan näyttävä peli, eikä 126 000 kilometrin matkamittarilukemakaan tunnu japanilaismerkille pahalta. Vuosimalli on kuitenkin niinkin iäkäs kuin 2007. Kuvan auto lähtee Kotkan Kamuxista 14 900 eurolla.

Chevrolet Captiva LS 2,4 M/T AWD on ehkä tämän joukon näyttävin peli. Autokeskus Airport Vantaalla pyytää kuvan 140 000 kilometriä ajetusta vuosimallin 2009 Captivasta 12 800 €.

Chevrolet Captiva LS 2,4 M/T AWD on ehkä tämän joukon näyttävin peli. Autokeskus Airport Vantaalla pyytää kuvan 140 000 kilometriä ajetusta vuosimallin 2009 Captivasta 12 800 €.

trendien aallonharjalla ratsastaneiden nelivetomaastureiden niukemmat ensirekisteröintimäärät heijastuvat myös vaihtoautomarkkinoille: niitä on vähemmän tarjolla kuin Honda CR-V:tä ja Toyota Rav4.  Markkinajyrä Nissan Qashqaita ei voi tavallaan lukea tähän sarjaan, koska niistä valtaosa myydään etuvetoisina.

Hyundai Tucson 2,0 4wd GLS vuosimallia 2009 ei designinsa puolesta ole ihan tätä päivää, varsinkin jos sitä vertaa uuteen nyky-Tucsoniin. Mutta eipä hintakaan suhteutettuna 85 000 kilometrin mittarilukemaan tunnu pahalta: Porvoossa Veljekset Laakkonen pyytää tästä autosta 13 600 €. Rikossarjojen ystävät varmasti muistavat, että ruotsalaisen Wallander –dekkarin 2000-luvun lopun elokuvissa parikin rikostutkijaa ajeli juuri tällaisella Tucsonilla. Hyundai Tucson 2,0 4wd GLS vuosimallia 2009 ei designinsa puolesta ole ihan tätä päivää, varsinkin jos sitä vertaa uuteen nyky-Tucsoniin. Mutta eipä hintakaan suhteutettuna 85 000 kilometrin mittarilukemaan tunnu pahalta: Porvoossa Veljekset Laakkonen pyytää tästä autosta 13 600 €. Rikossarjojen ystävät varmasti muistavat, että ruotsalaisen Wallander –dekkarin 2000-luvun lopun elokuvissa parikin rikostutkijaa ajeli juuri tällaisella Tucsonilla.

Hyundai Tucson 2,0 4wd GLS vuosimallia 2009 ei designinsa puolesta ole ihan tätä päivää, varsinkin jos sitä vertaa uuteen nyky-Tucsoniin. Mutta eipä hintakaan suhteutettuna 85 000 kilometrin mittarilukemaan tunnu pahalta: Porvoossa Veljekset Laakkonen pyytää tästä autosta 13 600 €. Rikossarjojen ystävät varmasti muistavat, että ruotsalaisen Wallander –dekkarin 2000-luvun lopun elokuvissa parikin rikostutkijaa ajeli juuri tällaisella Tucsonilla.

Sinänsähän näistä hittimallien varjoon jäävistä nelivetomaastureista ei juuri huonoa sanottavaa hirveästi kuule sen enempää ominaisuuksien kuin luotettavuudenkaan suhteen. Olisiko kyse vain siitä, että niiden design on jo uutena näyttänyt hieman vanhanaikaiselta? No, kauneus on katsojan silmässä, mutta tätä mieltä oli useampi tuttava, kun mielipidettä heiltä kysyin.

Nyt, kun polttoaineiden hinnat ovat laskeneet, voi kohtuukilometrejä vuodessa ajava löytää näistä autoista nimenomaan bensamoottorisena hyvän arkipelin kohtuukilometreillä. Ja yllättäen nämä autot eivät pääsekään pölyttymään vaihtoautohalleissa, jos hinta vain on kohdallaan.
–Ihan hyvin ne kauppansa tekevät, ainahan alle 20 000 euron nelivetoautot ovat kysyttyjä. Ostajia löytyy niin dieseleille kuin bensamoottorisille, polttoaineen hinnan laskun takia nämä pienimoottorisina löytävät uuden omistajan bensamoottorisenakin, kun kilometrit jäävät pienemmiksi, sanoo myyntipäällikkö Ilkka Häkkänen Rinta-Joupin  Autoliikkeen Jyväskylän myymälästä.

Hyundain ja Kian vahvistuminen uusien autojen markkinoilla näkyy sekin vaihtoautomarkkinoilla.
– Siksi näiden nelivetoisten vanhempienkin mallien suosio on vilkkaampaa suhteessa niiden rekisteröintimääriin silloin aikoinaan uusina.

Talvella nelivetoisten kysyntä on luonnollisesti kesähelteitä vilkkaampaa, ja se näkyy Häkkäsen mukaan myös näiden maastureiden menekissä.

Häkkänen ei täysin allekirjoita toimittajan näkemystä näiden autojen muotoilun vanhahtavuudesta.
– Nissan X-trailista tuli uusi malli vuonna 2008, sitä uudempia ei voi pitää sen vanhahtavampina kuin Honda CR-V:täkään. Hyundai Tucsonin kohdalla tuo nyt ehkä voi joiltain osin pitää paikkansa.

Sitä ei kannata ihmetellä, jos lätkäjunnun trenditietoiset vanhemmat ajavat mieluummin jääkiekkohallin parkkipaikalle Honda CR-V:llä  tai enemmänkin piiskatulla Audi Q5:lla.

Mutta jos on oman tien kulkija, ajomäärät jäävät vuodessa alle 15 000 kilometrin ja tarvitsee nelivetoa pahimmillaankin vain hiihtolomamatkalle pohjoiseen, voi vähemmän trendeistä piittaava löytää näiden bensamaastureiden  joukosta maittavan pelin. Matkamittarilukemiin ja neliveto-ominaisuuksiin nähden niistä ei järjettömiä tarvitse maksaa. Ja tiettävästi pääosa niistä ei myöskään kuulu niiden autojen joukkoon, joiden korjaus- ja huoltokustannukset nousisivat pilviin.

Suomen autokanta  31.12.2014
·         Honda CR-V: 21 541 kpl (markkinoilla vuodesta  1995)
·         Toyota RAV4: 11 178 kpl (markkinoilla vuodesta 1994)
·         Kia Sportage: 6 447 kpl (markkinoilla vuodesta 1995)
·         Nissan X-Trail: 4 311 kpl (markkinoilla vuodesta 2000)
·         Suzuki Grand Vitara: 2 205 kpl (markkinoilla vuodesta 1998)
·         Jeep Cherockee: 2 038 kpl (markkinoilla vuodesta 1984)
·         Hyundai Tucson: 1 305 kpl (markkinoilla vuodesta 2005)
·         Ford Maverick: 512 kpl (markkinoilla vuodesta 2001)
·         Mazda CX-7=  ei yltänyt tilastojen Top 500:aan, rekisteröintimäärät suomessa 88 kpl (2008), 7 kpl (2011) ja 2 kpl (2012), markkinoilla Suomessa vuodet 2007-2012.

Lähteet: Autoalan tiedotuskeskus, Autowiki

 

Teksti Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Vaihtoautovertailu 15–30 000 € – Golf-luokan tehotykit
Hintavertailussa käytetyt ylemmän keskiluokan entiset sedanit
Avoauto – katoavaa kansanperinnettä?

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *