Koeajo Alfa Romeo Giulietta QV – Sielukas sportti
On sanottu, että Alfoissa on aina sielu. Vuodet vierivät, mutta tuo sanonta pitää paikkansa ja tämän Giulietan kohdalla se on vielä enemmän totta.
Alfa Romeo sai Jeepin ja Fiatin ohella uuden maahantuojan myötä lisää hönkää toimintaansa.
Alfa Giulietta on ollut markkinoilla jo muutamia vuosia ja sillon tuoreeltaan ajoimme myös tämän. Viime vuoden loppukesästä saimme koeajoon mallin tulisimman version. 1.8-litrainen turbomoottori kehittää tehoa 240 hevosvoimaa ja voima siirtyy tiehen vetävien etupyörien kautta. Vaihteistona toimii kaksoiskytkentävaihteisto.
Giulietta näyttää hyvältä myös sisältä. Materiaalivalinnat tuntuvat ja näyttävät hyviltä. Vanhemmissa Alfoissa pitkä kuski ei ole saanut siedettävää ajoasentoa, mutta Giuliettan kohdalla tilanne on toinen. Ajoasento on erittäin hyvä myös pitkälle kuskille.
Alfat on aina tunnettuja maukkaista ajo-ominaisuuksistaan ja QV askeleen kaikkia muita Alfoja edellä. Tämä on jämäkkä sportti ajaa, mutta ei kuitenkaan mikään kivireki vaan arkiajossa yllättävän mukava. Kovemmissa kiihdytyksissä moottori kurnuttaa todella kivasti, mutta tuolloin ohjaus tuppaa vetelemään ikävästi. Tehoa tässä on 240 hevosvoimaa, mutta jotenkin tuntuu vähän laiskahkolta hevosvoimiinsa nähden. Jos tätä verrataan esimerkiksi Leon Cupraan niin espanjatar tuntuu paljon tulisemmalta, vaikka siinä on tehoa vain 25 hevosvoimaa enemmän.
Yllättävän tasapaksu
Giulietassa mikään ei suuremmin ärsytä ja se on aika harvinaista, sillä aiemmissa Alfoissa aina joku ominaisuus on ärsyttänyt.
Nyt harvoja miinuksia on hurjan paksu b-pilari ja kuolleeseen kulmaan auto jää todella helposti. Toinen pieni miinus tulee pienestä vetelystä kiihdytettäessä reippaammin uraisella tiellä. Sileällä tiellä auto kulkee vakaasti.
Alfa Romeo Giulietta 1750 TBi TCT Quadrifoglio Verde
Hinta: 43 994,57€
Moottori: 4-sylinterinen turboahdettu bensamoottori
Iskutilavuus: 1750 cm3
Teho: 240 hv
Vääntö: 340 Nm
Kiihtyvyys 0-100km/h: 6.0 s
Huippunope us: 244km/h
Kulutus (valm.ilm): 7,0 l
Koeajon kulutus: 11,5 l
Plussat
Ajettavuus
Mukavuus
Miinukset
Ohjauksen vetely
Paksu b-pilari
Kulutus
Jälkimaku
Giulietta on mukavan erilainen sportti. Tarjoaa Golf GTI-luokkaan kivan piristyksen, vaikka ei ominaisuuksillaan
kärkeen kiilaakaan.
Teksti ja kuvat Mika Salomaa
Vastaa