Kaasujalka

Koeajo Kia cee´d – Nyt menee litran mitalla jo Kiakin

Julkaissut:

|

16.2.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Kia cee´d – Nyt menee litran mitalla jo Kiakin
GT Linelle luovat vahvaa ilmettä 200-hevosvoimaisista GT-malleista tutut neliosaiset huomiovalot etuhelmassa.

GT Linelle luovat vahvaa ilmettä 200-hevosvoimaisista GT-malleista tutut neliosaiset huomiovalot etuhelmassa.

Enpä olisi vielä kolme vuotta sitten 1-litraista ja 3-pyttyistä Ford B-Maxia koeajassani uskonut, että samanlainen pikkuturbo löytyisi jonain päivänä korealaisesta Kiastakin.

Tulipunaisen Kia Ceed SW GT Linen ulkonäkö lupaa paljon. Sen etuhelman ilmettä hallitsevat järeästä, Kia Pro_Cee’d GT –sportista tutut neliosaiset huomiovalot. Siinä on myös näyttävt 17-tuumaiset kevytmetallivanteet. Sisältä löytyy 7-tuumainen monikosketusnäyttö.

Mutta ulkonäkö pettää. Siinä missä sen ”oikean” GT:n keulalla on 1,6-litrainen, 4-sylinterinen ja 204-hevosvoimainen bensaturbo, on tämän SW GT Line-farmarin konepellin alla alle 1-litrainen ja 3-sylinterinen bensaturbo, joka antaa moottoriin 120 hevosvoimaa.

Kojelauta itsessään on helppolukuinen, mutta ohjauspyörän painikkeita on niin paljon, että vähemmän teknisesti orientoituneella riittää pähkäiltävää. Tylsyys Kiasta kuitenkin on karissut, eli tyylikästä on!

Kojelauta itsessään on helppolukuinen, mutta ohjauspyörän painikkeita on niin paljon, että vähemmän teknisesti orientoituneella riittää pähkäiltävää. Tylsyys Kiasta kuitenkin on karissut, eli tyylikästä on!

Joustavaa menoa arjessa

Ensituntuman perusteella pikkuturbo on miellyttävän joustava voimanlähde arkiajoihin. Kuusiportaisen manuaalin avustuksella ojentaa myös terhakkaammin, vaikka auton suorituskyky on luonnollisesti rajallinen.

Pieni bensiiniturbo sopii Kia Ceediin: se on melkein yhtä suorituskykyinen kuin 15 hevosvoimaa tehokkaampi 1,6-litrainen ja nelisylinterinen bensamoottori.

Kiihtyvyydessä litrainen turbo kuitenkin jää vähän jälkeen. Mutta plussan puolelle tulee parempi vääntö: turbo tarjoaa sitä enemmän ja pienemmillä käyntinopeuksilla. Mutta niin mukava kuin alusta onkin huonommilla tienpinnoilla, niin vähän teennäisen kevyeltä tuntuva ohjaus ei mutkaisilla teillä ole ihan parhaimmillaan.

Arkisuus karissut

Kolmipyttyiseksi auton tunnistaa parhaiten kiihdytyksissä, saundit ovat jotain pörinän ja ärjymisen väliltä.

Tämä SW-malli taittaa sadan kilometrin matkan yhdistelmäajossa pikkuisen päälle viidellä litralla. Se on vähän, kun kuitenkin puhutaan Golf-kokoluokan farmarista.

Kia Ceedistä on vuosien saatossa myös karissut turha arkisuus. Tässä autossa saa kohtuuhinnalla myös paljon varustelua: mm. Bluetooth hands-freen ääniohjauksella, 7″ LCD monitoimikosketusnäytön keskikonsolissa (sis.peruutuskamera), automaattisen ajovalojen korkeussäädön, LED-päiväajovalot, ajovalojen hämärätunnistimen, ESC-ajonvakautusjärjestelmän,VSM-ajonhallintajärjestelmän ja HAC-mäkipidättimen.

Kia Ceed  1,0 ISG 120hv GT-Line SW EcoDynamics
Kokonaishinta: 28 290 €
Moottori: 998 cm3
Sylintereitä: 3
Käyttövoima: bensiini
Teho: 120 hv
Vaihteisto: 6-lovinen manuaali
Yhdistetty kulutus: 5,2 l /100 km
Huippunopeus: 187 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 11,4 s
Co2:  120 g/km

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Maxus Deliver 9 – Perinteisellä diesel-tekniikalla
Koeajo KGM Torrex EVX – Korean ”Lantikka” on hyvä hintaisekseen
Koeajo Nissan Juke Hybrid – Erottuu massasta

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *