Kaasujalka

Koeajo Opel Astra – Luulisi jo haastavan Golfin ja Octavian

Julkaissut:

|

12.2.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Opel Astra – Luulisi jo haastavan Golfin ja Octavian
Uuden Astran sulavuutta korostaa pitkälle perään laskeva kattolinja.

Uuden Astran sulavuutta korostaa pitkälle perään laskeva kattolinja.

Opel Astra ei ole hätyytellyt myyntitilastojen piikkipaikkoja. Uudessa 1.6-litraisessa dieselissä on kuitenkin siihen kaikki ainekset.

Uuden Astran ajo-ominaisuuksista ensimmäisenä panee merkille entistä paremman ohjaustuntuman: sillä on mukavaa ajella vaikka mummolan mökkitien mutkissa. Ohjaus vastaa luonnollisesti ja pirssi menee minne käsketään.

 Ohjaamossa vaikutelma on laadukas: kytkimien määrä on sopiva ja ne on myös ryhmitelty selkeästi.


Ohjaamossa vaikutelma on laadukas: kytkimien määrä on sopiva ja ne on myös ryhmitelty selkeästi.

Äänetön ja vääntävä

Yksi ihastuttavimpia piirteitä on dieselin pehmeä käynti: värinät ja tärinät loistavat poissaolollaan. Myös 1.6-litraisen CDTI-dieselin ulkoa tuleva melu pysyy hyvin kurissa. Vääntöä totisesti riittää, sitä löytyy peräti 320 newtonmetriä.

136-hevosvoimaisena siinä riittää myös puhtia ja 6-lovinen automaatti vaihtoi miellyttävästi.  1.6 CDTI -moottorissa on Start/Stop-järjestelmä vakiona.

Uusi Astra ei ole vanhan parantelua. Auto on käytännössä suunniteltu ja rakennettu kokonaan uusiksi.

Ulkoa Astra on nyt keulailmeeltään selkeästi aiempaa dynaamisempi ja nuorekkaampi, takaakin löytyy sporttimaisuutta, perävalojen muodoissa on Alfa Romeo Giuliettan mieleen tuovaa särmäkkyyttä.

Ulkomitat pienenivät

Se hieman tietysti yllättää, että kilpailijoistaan, ennen kaikkea Volkswagen Golfista, poiketen Astra kutistaa mittojaan: se on edeltäjäänsä lyhyempi ja matalampi. Mutta tästä huolimatta sisätilat ovat kasvaneet. Erityisesti tämä tuntuu takapenkkiläisten aiempaa parempina polvitiloina.

Peräpäässä on aiempaa enemmän särmää: mieleen tuli etäisesti Alfa Romeo Giulietta.

Peräpäässä on aiempaa enemmän särmää: mieleen tuli etäisesti Alfa Romeo Giulietta.

No, tietysti tämä kostautuu tavaratilassa: se vetää vain 370 litraa. Mutta penkit kaatamalla tilavuutta tulee 1,2 kuutioita.

Uusi  Astra on myös edeltäjäänsä parisataa kiloa kevyempi. Tämä puolestaan tekee hyvää niin suorituskyvylle, kulutukselle kuin ajettavuudellekin.

Vuonna 2015 Astra pääsi myyntitilastoissa ensimmäisten kuuden kuukauden aikana sijaluvulle 29: niitä rekisteröitiin tuona aikana 650 autoa. Kärkipaikkaa pitävää Skoda Octaviaa ensirekisteröitiin 3 392, Nissan Qashqaita 2 349 ja Volkswagen Golfia 2 191 autoa.

Luulisi tämän uutuuden nyt viimeistään hätyyttelevän näitä piikkipaikkoja. Aineksia on. Ei tämä turhaan voittanut Vuoden Auto Suomessa 2016 –titteliä.

Opel Astra 5dr 1.6 CDTI AT6 ECOTEC Innovation
Moottori:  1598 cm3
Käyttövoima: diesel
Vaihteisto: 6-lovinen automaatti
Teho: 136 hv
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 9.7 s
Huippunopeus: 205 km/h
Vääntö: 320 Nm
Yhdistetty kulutus: 4,5 l /100 km
Co2:  119 g/km
Kokonaishinta: 27 387,34
Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Maxus Deliver 9 – Perinteisellä diesel-tekniikalla
Koeajo KGM Torrex EVX – Korean ”Lantikka” on hyvä hintaisekseen
Koeajo Nissan Juke Hybrid – Erottuu massasta

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *