Kaasujalka

Koeajo Volkswagen Golf GTD – Säästeliäämpi GTI

Julkaissut:

|

9.2.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Volkswagen Golf GTD – Säästeliäämpi GTI

VW Golf GTD

Volkswagen Golf GTD on bensaveljeään GTI:tä selkeästi pihimpi ja laiskempi, mutta perheelliselle erittäin mukava ja todellakin tarpeeksi nopea kulkupeli.

Volkswagen Golf GTDVW Golf GTDGolf GTD on ollut mallistossa jo jonkun aikaa, mutta nyt ensimmäistä kertaa malli on saatavana myös farmarina. Muutama vuosi sitten koeajoimme viisiovisen viistoperän ja nyt oli vuorossa Variant.  184-hevosvoimaa kehittävän 2-litraisen turbodieselin jatkeeksi on laitettu DSG-vaihteisto. Myös perinteinen manuaalivaihteisto löytyy hinnastosta ja se on noin parisen tonnia tätä DSG-vaihteistoa edullisempi

Ohjaamo on tuttua Volkswagenia ja ruutukuosiset istuimet paljastavat GTI:n sukulaiseksi. GTD-mallimerkintöjä on siroteltu vähän sinne ja tänne. Kaikki paletit ovat kunnossa.

Erittäin miellyttävä

Kävimme kurvailemassa tällä myös supi-suomalaisella soratiellä ja GTD tuntui olevan sielläkin kuin kotonaan. Siinä missä viime kesänä koeajettu Polo GTI kompasteli soralla tällä oli kiva kurvailla. Alusta toimi hyvin ja nieli kuopat sekä töyssyt asiallisesti. Jousitus on perus Golfia selvästi tiukempi, eikä kallistele juuri lainkaan. Mikään kova kivireki tämä ei kuitenkaan ole vaan erittäin mukava arkiajossakin. Tarvittaessa tällä pystyy pitämään varsin kivaa vauhtia mutkaisilla teillä. Bensakäyttöisen GTI:n suoritusarvoihin tällä ei pysty, mutta ei ole tarkoituskaan.

Auton yksi harvoja miinuksia on DSG-vaihteistoille tyypillinen aavistuksenomainen hitaus liikkeellelähdöissä ja se jostain syystä korostui tässä versiossa.

Koeajon kulutus pysyi raskaasta Kaasujalasta huolimatta varsin järkevissä lukemissa. Valmistajan lukemiin emme päässeet, emmekä ole päässeet minkään muunkaan auton kohdalla. Eikä sitä olla koskaan yritettykään.

Volkswagen Golf GTD DSG
Hinta 40 878,32€
4-sylinterinen turboahdettu diesel
Iskutilavuus 1968cm3
Teho 184hv / 3500-4000 kierr/min
Vääntö 380Nm / 1750-3250 kierr/min
Paino 1495 kg
Tavaratila 605 litraa
Kiihtyvyys 0-100km/h 7,9 sekuntia
Huippunopeus 229 km/h
Kulutus (valm.ilm) 4,8 litraa
Koeajon kulutus 6,6 litraa

Plussat
Mukavuus
Ajettavuus
Saatavana myös farkkuna

Miinukset
Hidas vaihteisto liikkeellelähdöissä

Jälkimaku
GTD on mukava arkisportti paljon ajavalle ja samalla bensaserkkuaan selkeästi miedompi versio. Pahimmat kilpailijat tulevat varmasti merkeiltä, jotka omaavat saman moottorin ja vaihteiston.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Maxus Deliver 9 – Perinteisellä diesel-tekniikalla
Koeajo KGM Torrex EVX – Korean ”Lantikka” on hyvä hintaisekseen
Koeajo Nissan Juke Hybrid – Erottuu massasta

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *