Kaasujalka

Varmista akun toimivuus pakkaskeleillä

Julkaissut:

|

25.1.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Varmista akun toimivuus pakkaskeleillä
Boschin akkuvaraaja on helposti siirreltävä: ei muuta kuin hauenleuat kiinni akkuun ja pistoke seinään. Samalla laitteella lataat vaikka mönkijän tai mopoauton akut.

Boschin akkuvaraaja on helposti siirreltävä: ei muuta kuin hauenleuat kiinni akkuun ja pistoke seinään.
Samalla laitteella lataat vaikka mönkijän tai mopoauton akut.

Näillä neuvoilla pidät huolen akun latausjännitteestä silloinkin, kun virrankulutus talven lisälaitteiden käytön myötä kasvaa.

Kun auto kesällä ja syksylläkin vielä saattaa käydä vähän huonommillakin akuilla ja latausjärjestelmillä, voi talvi tuottaa ikävän yllätyksen.
– Kesällä autossa ei käytetä esimerkiksi peilien, istuimien tai takalasin lämmitintä. Kun niitä taas talven tullen aletaan käyttää, virrankulutus kasvaa hurjasti. Ja silloin huonokuntoinen akku ja huonokuntoinen latausjärjestelmä alkavat yskiä, muistuttaa Kaha Oy:n tuotepäällikkö Jouni Vainikka.

Akkuvaraajasta turva

Lääkkeeksi ongelmatilanteisiin Vainikka tarjoaa kolmea erilaista ratkaisua.
– Parhaimman tuloksen antaa Calix-akkulaturi, joka asennetaan kiinteästi auton lämmitysjärjestelmän yhteyteen.  Pistorasiasta tai tolpasta virtaa saava laite lataa akkua samalla kun autoa lämmitetään aamuisin. Eniten käytetty vaihtoehto on 5-ampeerinen laite henkilöautoihin. Järeämpiäkin, kymmenien ampeerien laitteita löytyy, mutta ne ovat raskaampaan käyttöön ja raskaammille ajoneuvoille, esimerkiksi matkailuautoille. Pienitehoisin on 2-ampeerinen laite.

Hinnat alkavat 138 eurosta, suosituimman 5-ampeerisen suositushinta on 179 euroa.  Moottorilämmitintä tämä järjestelmä ei vaadi.
– Jos ei halua kiinteää akkuvaraajaa ja käyttö on satunnaisempaa, löytyy Boschilta akkuvaraajia satunnaisempaan käyttöön. Markkinoiden uutuus, C1-laturi, on hyvin edullinen, sen suositushinta on vain noin 50 euroa. Elektroninen ja hyvin pienikokoinen akkulaturi kytketään kiinni verkkovirtaan ja hauenleuat laitetaan kiinni akkuun.Tätä ratkaisua voidaan pitää myös ylläpitolaturina autossa, ylilatauksen vaaraa ei ole. 12-volttinen laite lataa akut 5 ampeerista aina 120 ampeeriin asti.

Boschin C3-akkuvaraaja sisältää myös muistitoiminnon.

Boschin C1- ja C3-akkuvaraajat sisältävät myös muistitoiminnon.
– Vaikka virta katkeaisi ja kytkeytyisi päälle uudestaan, laite muistaa lataustehon ja jatkaa siitä, mihin se on jäänyt. Järeämmän C3-mallin suositushinta on 97 euroa, Vainikka kertoo.

Siirrettävillä Boschin latureilla voi ladata myös muita ajopelejä, mopoautosta ruohonleikkuriin.

Siinä missä Boschin laturit ovat enemmän tee itse –käyttöön, suosittelee Vainikka Calix-akkuvaraajien kytkemiseen ammattimiehiä.

AGM-akku tätä päivää

Kolmantena vaihtoehtona on uusia koko akku.
– Nykyisissä akuissa on mahdollisuus valita etenkin stop & start –malleissa yleinen, AGM-teknologian akku. Se ottaa normaalia akkua helpommin virtaa vastaan ja myös latautuu huomattavasti tehokkaammin. Tämä on erittäin hyvä vaihtoehto erityisesti autoihin, jotka kuluttavat paljon virtaa. Esimerkiksi polttoainekäyttöisen Webasto-lämmittimen virrankulutus on suurta.

Jos haluaa hyvän ja pitkäkestoisen perusakun, siihen kannattaa investoida vähintään 120 euroa.  AGM-teknologian akusta saa maksaa vähintään 100 euroa enemmän.
–Etelä-Suomessa ajetaan niin paljon pätkäajoa, että auton oma laturi ei usein ehdi ladata riittävästi akkua. Kylmä akku akku ottaa huonosti virtaa vastaan. Se ei myöskään lämpiä riittävästi 5-10 kilometrin matkalla. Erillinen laturi pidentää myös akun käyttöikää.

Teksti Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Moni ajaa väärillä rengaspaineilla
Autoset korjaa kolariautot nyt myös Helsingissä
Varaudu talveen sisätilanlämmittimellä

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *