Kaasujalka

Koeajo Audi RS3 – Kauneinta sinfoniaa

Julkaissut:

|

25.1.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Audi RS3 – Kauneinta sinfoniaa

Audi RS3

Viisipyttyinen turboahdettu moottori tuottaa ehkäpä maailman kauneinta sinfoniaa korville ja koneen 367 hevosvoimaa sykkii niin tulista sydäntä, että tähän ei voi olla rakastumatta.

Uusi Audi RS3 ei teknisesti tarjoa mitään merkittävää uutta verrattuna edeltäjäänsä, sillä keulan alla pauhaa sama 2.5-litrainen turbomoottori. Teho ja vääntölukemat ovat samat, mutta kulutuslukemia on saatu alemmaksi. Moottorin jatkeena on S Tronic -vaihteisto. Koeajoautoon oli laitettu lisävarusteita reilun 10 000 euron verran ja suurimman euromäärän siitä nappaa Led-valot sekä MMi navigaatiopaketti.

Audi RS3Audi RS3Tässä on S3:een verrattuna tehoa 67 heppaa enemmän eli ei se hitaampi velikään aivan nuhapumppu ole. RS3:n leveät lokasuojan pullistukset herättävät automiesten kiinnostuksen hetkessä. Jarrulevyt ovat massiiivisen kokoiset ja saatavana myös keraamisena. Takana on molemmissa kulmissa isot pakoputken päät ja niiden välissä puskurin alareunassa diffuusori.

Tavallisen kaduntallaajan silmissä tämä näyttää likipitäen miltä tahansa normaalilta A3:lta, jolla perheenäidit ajavat. Siinä piileekin tämän auton mainio juju. Automiehet tunnistavat tämän oitis, mutta siinä suut loksahtavat auki kun kuulevat tämän maksavan kolme kertaa enemmän kuin heidän uusi Avensis. Samalla miettien, että pitää olla täysin kajahtanut, että maksaa aakolmosesta Audista likipitäen satatuhatta euroa.

Äänimuistoja Keski-Suomesta

Kuulun siihen ikäryhmään, joka pienenä poikana ihasteli Keski-Suomen metsissä Audi S1:n raivopäistä etenemistä. Tämän RS3:n vitoskoneen saundit muistuttavat tästä historian upeimmasta ralliautosta. Äänet ovat vaikuttavat. Vieläkin muistan kuin eilisen sen kosteisen hämärän aamun kun tämä monsterimainen siipihirviö raivosi metsässä. En tiedä oliko se enemmän ihailua vai pelkoa. Ehkä se oli molempia. S1:n mylvi ohi kymmenien senttien mittainen tulilieska pakoputkesta loimuten. Lieskaa tämä RS3 ei työnnä, mutta upeat äänet ovat silti.

Kuten arvata saattaakin niin suorituskyky on hurjan kovaa tasoa. Loistavasti toimiva alusta tarjoaa käsittämättömästi pitoa ja vauhtisokeus iskee helposti. RS3 on naurettavan helppo auto ajaa ja tulee likipitäen voittamaton tunne fysiikan lakeja kohtaan.  Auto on myös uskomattoman mukava auto arkiajossa, erittäin matalista renkaista huolimatta. Tämä on ehdottomasti yksi parhaimmista vaihtoehdoista, jos pitäisi valita Suomessa sijaitsevaan autotalliin vain yksi auto.

Audi RS3

Audi RS3
Hinta 79 987,02€
Koeajoauton hinta lisävarusteineen 91 127,12€
5-sylinterinen turboahdettu bensamoottori
Iskutilavuus 2486 cm3
Teho 367 hv / 5550-6800 kierr/min
Vääntö 465Nm / 1625-5550 kierr/min
Paino 1595kg
Kiihtyvyys 0-100km/h 4,3 sekuntia
Huippunopeus 250km/h (rajoitettu)
Kulutus (valm.ilm) 8,3 litraa
Koeajon kulutus 10,9 litraa

Plussat
Ajettavuus
Suorituskyky
Mukavuus
Moottorin saundit

Miinukset
Hinta (varauksin)

Jälkimaku
Audi RS3 on uskomattoman hieno auto. Osta ihmeessä, jos lompakossa on tuon verran kahisevaa.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Opel Astra Hybrid ST – Perusperheen talousfarkku
Koeajo Skoda Kodiaq PHEV – Hurja sähköinen toimintasäde
Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommenttia

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *