Kaasujalka

Koeajo Volvo V60 Cross Country – Leppoisaa murinaa

Julkaissut:

|

18.1.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Volvo V60 Cross Country – Leppoisaa murinaa

Volvo V60 Cross Country

Nyt Volvon V60 Cross Country on ensimmäistä kertaa saatavana myös sedanina. Me koeajoimme tämän farmarin maukkailla varusteilla varustettuna.

Koeajossa Volvo V60 Cross Country kivasti murisevalla moottorilla. Näitä korotettuja versiota Volvon mallistossa on ollut jo pitkän aikaa ja merkki onkin tällä saralla varsinainen uranuurtaja. Volvo oli ensimmäinen premium-merkki, joka tarjosi sportswagoneihinsa enemmän maasto-ominaisuuksia ja erityismuotoilua jo vuonna 1997, kun se esitteli V70 Cross Country -mallin.

Nyt ensimmäisen kerran tämä on mahdollista myös konttiperäisen S60 sedanin kohdalla.

Volvo V60 Cross CountryVolvo V60 Cross CountryHyvällä maavaralla

Cross Country -mallissa on 65mm korkeampi maavara kuin perinteisessä V60 –mallissa ja maavaraa on tässä 201 millimetriä. Maavara on tasoa kuin suosituissa katumaastureissa, jotka ovat paljon korkeampia. Tällä Volvolla pärjää erittäin hyvin huonolla mökkitiellä ja vähän voi mennä maastoonkin.

V60 Cross Country –mallistossa on kaksi eri tehoista dieseliä ja yksi bensamoottori. Edullisimman D3 Kineticin manuaalivaihteisena saa 41 552 eurolla ja listan toisessa päässä on T5 Summum Automaatti 55 209 euron hinnallaan. S60 Cross Coutry on varustettu tällä 190-heppaisella dieselillä ja hinnaltaan muutamia satasia farmariversiota vähemmän.

Edullisempi neliveto

Me saimme koeajoon V60 D4:n, jonka keulalla oli vielä tämä hienosti muriseva 5-sylinterinen diesel. Myöhemmässä vaiheessa tähänkin tulee uuden sukupolven moottori. D4 onkin ainut vaihtoehto, joka on saatavana nelivetoisena ja sellaisena se kannattaa ehdottomasti ottaakin, sillä jostain syystä etuvetoinen versio on Volvon nettisivujen mukaan reilun tonnin kalliimpi. Etuvetoisessa on jo nyt uuden sukupolven nelisylinterinen ja 2-litrainen diesel. Neliveto tulee aina 6-vaihteisella automaatilla varustettuna ja etuvetoinen 8-vaihteisella automaattilootalla. Perinteinen V60 on myös saatavana nelivetoisena ja sen hinta on samalla varustetasolla varustettuna noin 2500 euroa vähemmän. On sitten jokaisen oma asia kannattaako Cross Countrysta maksaa sen verran enemmän. Minä ainakin niin tekisin.

Volvo V60 Cross CountryLaajaa vääntöä

Vaikka molemmissa hevosvoimalukemat ovat identtiset tarjoaa tämä viisisylinterinen 20 Nm:iä enemmän vääntöä ja selvästi laajemmalla kierrosalueella. Se tekee tästä aivan fantastisen leppoisan ja mukavan ajaa. Moottori jaksaa kurnuttaa nöyrästi alakierroksilta alkaen. Vaikka vaihteisto on ”vain” 6-vaihteinen se toimii hyvin, eikä niitä kahta lisävaihdetta kaipaa yhtään. Koeajokulutus nousi 8,6 litraan ja rauhallisemmalla ajotyylillä siitä varmasti saa litran helposti pudotettua pois. Vertailun vuoksi kerrottakoon, että edellisessä numerossa koeajossamme ollut XC90 varustettuna uuden sukupolven moottorilla kulutti muutaman desin enemmän. Tosin se moottori ei kuulostanut läheskään yhtä kivalta kuin tämä. Kaikki kiva siis maksaa aina enemmän.

Auton yksi harvoja pieniä purnauksia on suurehko kääntösäde. Sen huomasi ainoastaan pysäköidessä, sillä esimerkiksi oman kodin autokatokseen joutui vähän vekslaamaan enemmän kuin muilla saman kokoluokan autoilla.

Volvo V60 Cross Country D4 AWD Summum Aut
Hinta: 48 235,83€
Koeajoauton hinta lisävarusteineen : 58386,57€
Moottori: 5-sylinterinen
turboahdettu diesel
Iskutilavuus: 2400 cm3
Teho: 190hv / 4000 kierr/min
Vääntö: 420Nm / 1500-3000 kierr/min
Vetokyky: 1800 kg
Tavaratila: 430 l
Maavara: 201 mm
Paino: 1790kg
Kiihtyvyys 0-100km/h: 8,9 s
Huippunopeus: 205 km/h
Kulutus (valm.ilm): 5,7 l
Koeajon kulutus: 8,6 l

Plussat
Moottorin luonne
Mukavuus
Kuljettajan ajoasento

Miinukset
Kääntösäde

Jälkimaku
Viisisylinterisellä moottorilla varustettu V60 Cross Country on vallan mainion mukava matkakumppani. Kannattaa ehdottomasti hankkia vielä tällä vanhan sukupolven moottorilla, kun on saatavana.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *