Koeajo Ford Mondeo – Iso auto litran pannulla – riittääkö puhti?
Ford Mondeo 1.0 EcoBoost –farmari tuntui kyllä ensi kuulemalta hurjalta viritykseltä. Enpä olisi osannut vielä viisi vuotta sitten kuvitella, että tällaisia järkäleitä liikutellaan litran pannulla.
Uusi Mondeo on ilmeeltään hieno auto, varsinkin virtaviivaisena hatcbackina. Uskon, että farmarimalli valitaan edelleen suureen kuljetustarpeeseen ja pitkänmatkan ajoon.
Diesel vai bensalla käyvä 1-litrainen EcoBoost? Kas siinäpä Ford-autoilijalla mietittävää. Halvin 1-litrainen ja 125-hevosvoimainen EcoBoost Wagon maksaa 28 850 euroa, halvin 1,5-litrainen diesel Wagon 29 979 euroa. Hybridikin Mondeosta löytyy, mutta siinä hinta paukahtaa jo 38 428 euroon.
Dieselissä on tietysti dieselvero. Lasketaanpa sitten polttoainekustannuksia ihan maahantuojan antamien kulutuslukemien perusteella.
Halvimmalle dieselmallille lupaillaan 3,8 litran yhdistettyä kulutusta 100 kilometrillä. 1-litraisella EcoBoostilla yhdistetyssä ajossa pitäisi päästä 5,2 litralla 100 kilometriä. Dieselin käyttövoimavero on 461,72 euroa vuodessa.
Diesel vai EcoBoost?
Tässä pitäisi oikein käyttää kaiken maailman rahatiedon laskelmia, kun autoilun kustannuksiin tietysti liittyy kaikenlaista muutakin kuin polttoainekustannukset ja käyttövoimaverot. Mutta yritetään nyt kuitenkin sellaista karkeaa ynnäämistä. Vantaalla 14. lokakuuta 95-oktaaninen bensa maksoi halvimmillaan 1,359 euroa litralta, dieselin hinta oli 1,159 euroa litralta.
Jos vuosittain ajetaan sellaiset 20 000 kilometriä, ovat dieselkustannukset tällä laskelmalla 880 euroa, 1-litraisen EcoBoostin 1420 euroa, eli 540 euroa enemmän. Eli kun mukaan otetaan käyttövoimavero, säästää dieselautoilija polttoainepuolella verosta huolimatta karkeasti ottaen noin 80 euroa. Mutta kun otetaan huomioon dieselin 1 129 euroa korkeampi hankintahinta, kallistuu tavallisen perheen valinta 1-litraiseen EcoBoostiin.
Mutta tosiaan, pitäisi laskea vakuutuksia, huoltohintoja ja kaikkea muuta, jotta laskelma olisi just presiis ja prikulleen.
Ja kokonaan oma juttunsa on sekin, miten hyvin nämä kaikkien autotehtaiden ”tuulitunnelimittaukset” vastaavat autoilijan todellisuutta. Yleensä dieseleille annetut kulutuslukemat ovat realistisempia.
Minä en kyllä seka-ajossa litraisella Mondeolla päässyt 5,2 litran yhdistettyyn kulutukseen. Se johtuu varmasti tosin siitä, että kun olen tottunut omalla 110-hevosvoimaisella ja 1,6-litraisella bensa-Avensiksella rääkkäämään kaasua liikennevaloissa, teen sen automaattisesti muillakin autoilla, myös 1-litraisella Mondeolla.
Tosin taas maantieajossa ajotapani on rauhallinen, melko tarkkaan rajoituksia noudattava. Valtatiepätkillä EcoBoostin kulutus satasella on hyvinkin voinut olla se tehtaan lupaama 4,6 litraa satasella. Mutta meille tavallisille autoilijoille on ihan mahdoton tehtävä ruveta erittelemään kulutuksia erilaisilla tieosuuksilla. Ratkaisevaa on se, mikä debitiltä tai creditiltä menee tankatessa kun pönttö on tyhjä.
Laskelmieni mukaan tosiaan on pitkälti makuasia, ostaanko alle 20 000 kilometriä vuodessa ajava perusperhe dieselin vai litraisen EcoBoostin.
Leppoisa ja äänetön
Papereiden mukaan 125-hevosvoimaisen Ecoboostin vääntö 170 Nm, huippunopeus 195 km kilometriä tunnissa ja kiihtyvyys nollasta sataan 12,1 sekuntia. Halvimman 1,5-litraisen dieselin vääntö on 270 Nm, huippunopeus 187 kilometriä tunnissa ja kiihtyvyys nollasta sataan 12,3 sekuntia.
Fordin 3-sylinterinen 1,0 EcoBoost-moottori on voittanut kolmena vuonna peräkkäin (2012, 2013, 2014) arvostetun Kansainvälinen Vuoden Moottori -palkinnon (International Engine of the Year).
Jos itse pitäisi valita dieselin ja EcoBoostin välillä, olisi se aikamoinen pattitilanne. EcoBoostia puoltaa se, että ajan alle 20 000 kilometriä vuodessa ja tykkään bensamoottorisen äänettömyydestä. Moottorissa riittää alavääntöä kohtuullisesti ja se tekee litraisestakin EcoBoostista leppoisan ajettavan.
Kiihdytyksissä kuitenkin pikkuisen kaipasi lisää puhtia, mutta tämäkin on metka juttu ja taitaa olla enemmän psykologiaa. Taitaa olla niin, että dieselautolla ajaessa jotenkin asennoituu leppoisuuteen ja bensa-autolta taas väkisinkin odottaa kaasulta välittömämpää reagointia polkaisuu. Virallisestihan 1-litrainen Mondeo kiihtyvyydessä vetää kutakuinkin samoihin 1,5-litraisen dieselin kanssa.
Oma 1,6-litrainen ja 110-hevosvoimainen bensa-Avensiskin kiihtyy nollasta sataan ainakin virallisesti 12,2 sekunnissa ja kyllä se on riittänyt. Mutta eihän siitä mihinkään pääse, että kun uudessa 1,2-litraisessa Toyota Auris Turbossakin on vääntöä 185 newtonia, niin en kai minä ihan väärässä ole, jos ison Mondeon 170 newtonia tuntuvat ajoittain riittämättömiltä.
Kun maantielle pääsee, on meno 3-pyttyisellä Mondeolla hiljaista ja matkustusmukavuus on huippuluokkaa. Kuusipykäläinen manuaalilaatikko pitää moottorin kierrokset myös moottoritiellä alhaisina.
Vaikka en ehkä omasta ajotavastani johtuen ihan luvattuun 5,2 litran keskikulutukseen päässytkään, niin kyllä 1-litrainen Mondeo EcoBoost on kuitenkin taloudellinen peli. Oman laskelmani mukaan sain yhdistelmäajosta keskikulutukseksi rapiat kuusi litraa satasella.
1.0 EcoBoost on Mondeo-malliston edullisin versio. Auton lähtöhinta Wagon-mallina on 28 900 euroa. Lisävarusteineen koeajetun auton kokonaishinta nousi 31 900 euroon.
Perusvarustelukin riittävä
Uuden Mondeon kaikki korimallit tarjoavat todella ison tavaratilan. Farmari-malli tarjoaa ison lastausaukon että korkean 525 litran tavaratilan. Kun takapenkit kaadetaan vetää kontti 1630 litraa.
Koeajetussa Mondeossa oli Trend-varustelu, joka tarjoaa kaiken tarpeellisen perusperheelle. Vakiovarusteita ovat mm. automaattinen ilmastointi sekä radio/cd-soitin. Talvella sähkölämmitteinen tuulilasi tulee tarpeeseen. Sen opin jo vuonna 2003, kun omasta silloisesta työsuhde-Mondeosta sellainen löytyi.
Koeajetussa autossa oli lisävarusteina Trend Pack, Trend Style Pack, Visibility Pack, tummennetut takalasit ja metalliväri. Trend Packiiin kuuluu mm. peruutustutkat eteen ja taakse, sekä vakionopeudensäädin. Style Packin mukana seuraavat hyvännäköiset 16” kevytmetallivanteet. Visibility Pack sisältää sadetunnistimen ja ajovaloautomatiikan reilun 200 euron hintaan.
Mondeo-farmari on iso auto. Paljon ajavalle kauppamiehelle diesel varmasti on parempi valinta, mutta kyllä tämä on aika lyömätön alle 18 000 kilometriä vuodessa ajavalle ja paljon tilaa tarvitsevalle ja aktiiviselle perusperheelle. Itselleni jäi kyllä pikkuisen sellainen fiilis, että kaipaisin sitä dieselin 100 newtonia suurempaa vääntöä.
Ford Mondeo Wagon Trend 1.0 EcoBoost
Moottori: 999 cm3, 3-sylinterinen turbo
Käyttövoima: bensiini
Vaihteisto: 6-lovinen manuaali
Tehot: 125 hv
Vääntö: 170 Nm
Huippunopeus: 195 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 12,1 s
Yhdistetty kulutus: 5,2 l/100 km
Co2: 120 g/km
Koeajetun auton lähtöhinta: 28 850 €
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa