Koeajo käytetty Peugeot Partner – Hyvä partneri nuorelle remonttireiskalle
Yli 200 000 ajettu Peugeot Partner Wagon 1,6i yhden omistajan historialla on oiva ”koppikottero” nuorelle ja aloittelevalle, remonttihommien toiminimiyrittäjälle. Ei heti tarvitse Vitoa hankkia!
Tapasin tässä hiljattain erään nuoren remonttialan yrittäjän, jolla oli tästä Partnerista sisarmalli Citroen Berlingo. Ikää kaverilla on sellaiset reilut kolmekymmentä.
– Kyllä tää nyt vaan on sellainen perkeleen täristin, että tuntuu ettei äänieristystä ole ollenkaan. Muijakin istui kyytiin ja kommentoi, että tuntuu, kun tässä autossa ei olis pohjaa ollenkaan.
Vitsit hyytyivät
No, kaverin perheen yksityiskäyttöön on hankittu uudehko Bemarin 3-sarjan farmari. Sen nyt vielä ymmärtää. Mutta se nyt tuntui vähän liioittelulta, että yrittäjän taipaleensa alussa olevalle hepulle ei Berlingo kelpaa. Vito kuulemma pitäisi saada.
–Siihen mahtuis kato kaikki nää mun vermeet, työkalut ja sillee.
Minusta siinä oli vähän selittelyn makua. Sillä ovathan nämä vanhat Berlingot ja Partnerit ulkonäöltään aikamoisia koirankoppeja.
Ollakseni rehellinen, kyllähän minä pyysin päätoimittajaa hakemaan koeajoon Partnerin pitkälti vitsinä. Minä tunnen yhden komennusmiehen, joka kierteli asentamassa erilaisia tietokonehommia ympäri Suomen tällaisella partnerilla silloin, kun se tuli markkinoille vuonna 2003. Kehui, että korkeus riittää satunnaisten seksikumppaneiden kanssa ns. heilurikelloasentoonkin.
Ajattelin, että tästä repii hupia urakalla. Ja kyllähän parisataatuhatta ajetusta koppiautosta niistä varmaan joku vääntäisikin.
Mutta menin katsomaan Suomi24 –kanavalle keskusteluja ja Partnerista siellä oli yllättävän paljon porinaa, yksinomaan asiallista.
Aika hyvin tiivisti vanhan Partnerin huolet ja ilot nimimerkki Mehtäläinen maaliskuussa 2014. Mehtäläisen Partner oli juuri koeajoauton kanssa samanlainen, 1,6 litraisella bensakoneella varustettu, jonka mittarilukema oli 170 000 kilometriä.
” Sama airbag-vika. Ostin huolettoman akun, kun vaihdon aika tuli. Kohta sataseitsemänkymmentä tuhatta mittarissa, normihuollot kevät/syksy ja hyvät öljyt jotta voitelu toimii.98 E:tä käytän menovetenä.
Hyvät tilat, n 8-9 litraa satasella kulutusta. Takapenkit mukavasti hiukan korkeammalla.
Muutamassa sekunnissa takapenkit tavaratilan jatkoksi..Tosi monipuoliset tilat. Isoissa ikkunoissa hyvä näkyvyys, yllättävän hyvä ajettava myös talvella, ainoastaan jäisissä urissa olen kerran mennyt poikittain olisiko kevyenlainen auto.
Helppo pesu/vahaus auton muodon vuoksi, jonka toisinaan teenkin itse, Mukana kulkee täysi puutarha/metsurivarustus, on nopea purkaa/lastata ja siivota .Olen hintalaatusuhteeseen tyytyväinen. Kertaakaan ei vuosien aikana ole tielle jättänyt. Ennen ollut Volvoja ja Bemareita”.
Turha tässä on lyhyen koeajolenkin perusteella lähteä lässyttämään toisinkaan, kun Mehtäläisellä on kokemusta.
Mutta sen vain sanon itsekin, että Partner oli yllättävän vakaa ja mukava ajettava, sitä kun ei koppimaisen ulkonäön perusteella hevin uskoisi.
Melutasokin oli kohtuullinen, tosin muoviverhoukset tietysti pikkuisen kehä III:lla natisivat. Perusrakennekin on tietääkseni jämäkkä, koska Partneria tehdään myös ammattikäyttöön soveltuvana pakettiautona.
Korkeasta autosta näki hyvin joka suuntaan, paitsi etuviistoon. Paksut tuulilasin pilarit muodostivat katveen, se vaatii tarkkuutta risteysajossa. Ulkopeilit tuhdisti pakettiautokokoa, joten peruuttaminen on helppoa.
Jostain syystä vaihdekeppi kyllä toimi aika tahmeasti. Siinä meinasi tulla vähän hätäkin. Se nyt ei liene ihan tyyppiominaisuus. Eiköhän se jollain rasvauksella tai muulla hoidu.
Munan jatkeeksi vanhasta Partnerista ei ole. Mutta kun historiassa on vain yksi omistaja ja yleisilme on ajokilometreihin nähden siisti, niin tästä varmasti terveitsetuntoinen aloitteleva pienyrittäjä saa oivan pelin.
Varusteissakin löytyy: useita turvatyynyjä, lohkolämmitin ja sisäpistoke, sähkötoimiset ikkunat, ohjaustehostin ja vetokoukku.
Ja näin kevyessä pirssissä 1,6-litraisen ruiskumoottorin 109 hevosvoimaakin riittänevät ainakin pääkaupunkiseudun kehillä ja taajamissa kruisaillessa.
Koeajettu Peugeot Partner
Vuosimalli: 2006
Polttoaine: bensiini
Teho: 109 hv
Kuutiotilavuus: 1580 cm3
Yhdistetty kulutus: 7,5 l/100 km
Co2: 177 g/km
Hinta: 3 999 €
Myyjä: Autoplaneetta, Espoo
Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa
Vastaa