Koeajo Volvo XC90 – Huippudesignia pullollaan
Uusi Volvo XC90 :n sisätiloiltaan on pullollaan designyksityiskohtien ilotulitusta, eikä näytä päällepäinkään yhtään hassummalta
Ensimmäisen sukupolven Volvo XC90 pysyi harvinaisen pitkään likipitäen muuttumattomana ja se on nykypäivän automarkkinoilla todella erikoista. Tämä uutukainen tarjoaa hurjan määrän uusia ominaisuuksia ja innovaatioita, joiden ansiosta tämä nousee aivan uudelle tasolle.
Kaikki varusteita ja ominaisuusia emme tässä käy läpi vaan keskitymme fiilikseen.
Suppea mallisto
Tämä uusi Volvo XC90 iskee selkeästi saksalaisten kilpakumppanien niskaan ja onkin varteenotettava vaihtoehto esimerkiksi Audin, Bemarin ja Mersun isojen maastureiden ostajalle.
Halvin varustetaso on Momentum ja sen saa omakseen 82 073,97 eurolla. Lisäksi löytyy myös bensakoneinen T6, jonka moottori tuottaa 320 hevosvoimaa. Hintaa sillä on 93 410 euroa. Mallistosta löytyy myös hybrid, jota edustaa T8 Twin Engine Hybrid 92 881 euron hinnallaan. Se tulee meille koeajoon tässä talvella.
Valitettavasti on todettava, että mallistossa on vain tämä yksi 2-litrainen diesel. Tämä uusi kaksilitrainen diesel tuli vanhan tutun viisipyttyisen moottorin tilalle tarjoten paperilla enemmän hevosvoimia ja vääntöä pienemmällä kulutuksella.
Ulkoisesti tämä muistuttaa yllättävän paljon uutta Audi Q7:aa ja onkin todella hulppean komea ilmestys. Volvo on todella tehnyt hyvää työtä tämän suunnittelun kanssa.
Kuljettajan paikalla istuu todella mielellään ja tämä tuntuu myös erittäin hyvältä ajossa. XC90 on hiljainen ja mukava matkakumppani. Muillakin istuimilla kuulemma viihtyi. En raaskinnut päästää muita kuskin paikalle vaan halusin ajaa ihan itse.
Pieni diesel kompastuskivi?
Auton yksi ainoista pienehköistä kompastuskivistä on varmaankin pieni moottori. XC90:n kilpailijat tarjoavat useita moottorivaihtoehtoja ja niiden pienin malli on samaa teholuokkaa mitä Volvon ainut diesel on. Tämän hintaisen auton ostaja on niin vaativa, että hän varmasti haluaisi muhkeamman moottorin, vaikka ei kaasujalkaa ronskisti käyttäisikään. Ison massan liikuttaminen vaatii vääntöä ja sitä löytyy isosta moottorista. Sellaista ei tarvitse kurittaa juuri yhtään, kun auto liikkuu leppoisasti.
Vertailun vuoksi kerrottakoon, että edellisessä numerossa koeajossa ollut uusi Audi Q7:n 3-litrainen moottori tuotti 50 hevosvoimaa enemmän yli 1000 kierrosta alemmilla kierroksilla ja 130 Nm:iä enemmän vääntöä jo 1500 kierroksesta alkaen aina 3000 kierrokseen asti. Nämä lukemat saattavat näyttää kokemattomalle pieniltä eroilta paperilla, mutta persmuksessa nämä tuntuvat todella suurilta eroilta. Lisäksi molempien autojen koeajojen kulutukset olivat aivan samat.
Seuraavassa numerossa meillä on koeajossa Volvo V60 Cross Country, jossa oli vielä 5-sylinterinen moottori. Ottaisin tämän upeasti murisevan koneen myös XC90:n keulalle, jos se olisi mahdollista. Vaikka se tarjoaakin vähän pienemmät tehot niin laajemman vääntökäyrän ansiosta se on arkiajossa parempi ja tarjoaa makeat vitosen murinat. Eli kiva Volvo-juttu tulossa seuraavaankin Kaasujalkaan.
Volvo XC90 D5 AWD Inscripiton Aut
Hinta alk: 88 721€
Koeajoauton hinta: 108 866,73€
Iskutilavuus: 1969cm3
Teho: 225hv/4250 kierr/min
Vääntö: 470Nm/1750-2500 kierr/min
Paino: 2130kg
Vetokyky: 2700kg
Kiihtyvyys 0-100km/h: 7,8 s
Huippunopeus: 220km/h
Kulutus (valm.ilm): 5,7 l
Koeajon kulutus: 8,3 l
PLUSSAT
Muotoilu
Mukavuus
Ajettavuus
Tilat
MIINUKSET
Moottori (varauksin)
Suppea mallisto
JÄLKIMAKU
Volvo otti kovan haasteen hypätessään Mersun, Audin ja BMW:n vahvalle temmellyskentälle. Nimittäin sadan tonnin maasturin ostaja on todella vaativa, eikä Volvo XC90:n tarvitse yhtään nöyristellä saksalaisten rinnalla. Vielä kun Volvoon saisi tehokkaan moottorin. Se tekisi tästä liki pitäen täydellisen.
Teksti ja kuvat Mika Salomaa
Vastaa