Koeajo Mazda 6 Skyactive – Näyttävä perinnesedan
Koeajossa uusi Mazda 6 Skyactive. On vaikea löytää perinteisempää ylemmän keskiluokan perhesedania kuin uudistunut Mazda 6 kaksilitraisella vapaasti hengittävällä bensamoottorilla ja konttiperällä.
Päivitetty Mazda 6 Skyactive on sedanversiona korkean vyötärölinjan ja coupemaisen sivuprofiilin ansiosta näyttävä auto, etäisesti se tuo mieleen selkeästi kalliimman Lexus GS300h:n tai jopa Jaguar XF:n. Väittäisin Mazda 6:ta jopa tämän kokoluokan sulavalinjaisimmaksi sedaniksi.
Se on tietysti makuasia: kyllä uusi Mondeo ja Passatkin ovat tyylikkäitä autoja ja voihan olla, että niiden hieman särmikkäämmät ja selkeämmät linjat kestävät aikaa Mazda 6:ta enemmän.
Laadukas tunnelma
Tämän koeajetun Premium Plus -version varustukseen kuuluvat muun muassa led-ajovalot, katvealueiden valvontajärjestelmä, pysäköintitutkat ja seitsemän tuuman kosketusnäyttö. Merkittävin uudistus viihde- ja viestintäjärjestelmä, joka ymmärtää suomenkielisiä puheohjeita. Mazda on tällä saralla pioneereja Suomen markkinoilla.
Sisätiloissa tunnelmaa kuvaa parhaiten sana ”laadukas”. Se taas tulee siitä, että ovien ja kojelaudan verhoilujen materiaaliksi tullut nahka luo vaikutelman todella huolellisesta viimeistelystä. Kokonaan musta sisustus luo tietysti arvokkuutta, mutta samalla se tuo muuten sporttisen ja modernin oloiseen perhesedaniin ripauksen vanhahtavuutta.
Jo ensimetreillä maahantuojan pihassa tuli kiiteltyä hallintalaitteita ja juuri itselle sopivan ajoasennon löytymistä. Sivutukea ehkä olisi kuitenkin kaivannut hiukan lisää.
145-hevosvoimainen bensiinimoottori kuljettaa riittävän rivakasti, mutta rakettimaista räjähtävyyttä se ei tarjoa. Kiharaisilla teillä alusta ja ohjaus pääsivät parhaaseen teräänsä, jousituksessakaan ei ole moittimista kovemmissakaan nopeuksissa, se osoitti toimivuutensa myös suuremmissa nopeuksissa.
Tosin Lahden moottoritietä Mäntsälään ajaessa ehkä olisi pikkuisen kaivannut ohjaukseen lisää tunnokkuutta. Jousitus kuitenkin on onnistunut yhdistelmä pehmeyttä ja kantavuutta.
Äänekäs karkeilla pinnoilla
Ainoa selkeä miinus on pakko antaa rengasäänistä karkeammilla pinnoilla. Muuten hiljaisessa autossa ne korostuivat, sillä moottorin äänet ja tuulensuhinat pysyivät kurissa moottoritienopeuksissakin.
Yksi eniten ilahduttavia yllätyksiä oli pikkuisen reilun kuuden litran kulutus satasella. Jotkut ovat päässeet allekin sen, mutta itselläni on tapana kaupunkiliikenteessä ja liikennevaloissa polkea autoa joskus tarpeettomankin äkäisesti.
Täyttäessäni tankkia auton luovutuspäivänä luulin ihan oikeasti, että huoltoaseman bensaletkussa tuli syöttöhäiriö, kun kahva alkoi pykiä yllättävän nopeasti.
Merkittävimmät innovaatiot löytyvät turvallisuuspuolelta. Järjestelmä varoittaa kuljettajaa peruutuksena aikana myös sivuilla uhkaavista vaaroista. Kokonaisuuteen kuuluu myös risteävän liikenteen varoitin. Led-ajovalot ovat mukautuvat ja estävät muiden tiellä liikkujien häikäisemisen. Kaistavahtijärjestelmä on täydennetty ohjauksessa kuljettajaa auttavalla kaista-avulla, myös kuljettajan vireystilaa tarkkaileva hälytysjärjestelmä on uutta.
Luulisi pärjäävän paremmin
Mazda 6 ei ole juuri myyntitilastojen kärkipaikkoja hätyytellyt, tämän vuoden ensimmäisten kuuden kuukauden aikana se ylsi ensirekisteröinneissä sijaluvulle 85. Siihen mennessä sitä oli ensirekisteröity 173 kappaletta, kun taas pahimpia kilpailijoita Passatia ja Mondeota oli ensirekisteröity moninkertaisesti: Passatia 1854 ja Mondeota 1 122 auton verran.
Mazda luottaa edelleen bensamoottoreissaan vapaaseen hengittämiseen. Taloudellisuudessa ja äänettömyydessä se on kuitenkin turboja vastaan kilpailykykyinen ja luotettava.
Mondeo ja Passat ovat epäilemättä hyvät sijoituksensa ansainneet. Mutta rekisteröintitilastoissa uutta Mazda 6:ta edellä on ties kuinka monta muuta autoa, joiden parempaa menekkiä en kyllä ihan ymmärrä. En rupea luettelemaan merkkejä ja malleja, ettei kenellekään tule paha mieli.
Mazda 6 on näyttävistä muodoistaan huolimatta kuitenkin myös riittävän perinteinen iso perheauto. Ja sen luulisi puhuttelevan suomalaista keskiluokkaa.
Mazda 6 Skyactive 2.0 Premium Plus 6 MT 4 d, vm. 2015
Moottori: 1998 cm3, vapaastri hengittävä bensiinimoottori
Vaihteisto: 6-lovinen manuaali
Teho: 145 hv
Huippunopeus: 206 km /h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 9,6 s
Mitat: akseliväli 2830 mm, pituus 4870 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1450 mm
Hinta: 33 055 €
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa