Mercedes-Benz C-sarjan Coupé muuttui merkittävästi
Uusi C-sarjan Coupe tarjoaa enemmän tilaa, tehoa ja mukavuutta.
Auton muotoilussa erottuvat 60 millillä kasvaneet pitkä keula ja konepelti, korkea vyötärölinja, kehyksettömät ovet, vapaasti seisovat sivupeilit sekä voimakkaaksi muotoiltu takaosa. Jousitus on säädetty 15 milliä alemmaksi kuin C-sarjan sedanissa, mikä yhdessä 17-
C-Coupén urheiluistuimet on suunniteltu erityisesti tähän malliin, ja vyön kiinnittämistä helpottavat etuistuinten turvavöiden ojentimet. Kaikilla istumapaikoilla on entistä enemmän hartia-, kyynärpää- ja pääntilaa. Matkustamon viimeistelyssä on pyritty käsityömäiseen työn jälkeen ja materiaaleihin ja raikkaisiin väriyhdistelmiin. Edition 1 –paketissa saatavana on esimerkiksi pähkinänruskea/musta verhoilu turkoosinvärisillä tikkauksilla.
AMG Line –varustetasolla C-sarjan Coupéssa on AMG-helmat edessä, takana ja sivuilla, timantinhohtoinen jäähdyttimen säleikkö ja titaaninharmaat, kiiltosorvatut, 18-tuumaiset AMG-kevytmetallivanteet. Sisäverhoilussa käytetään Artico-tekonahkaa ja mustaa Dinamica-mikrokuitukangasta. Autossa on myös alaosastaan viistetty AMG-monitoimiohjauspyörä sekä AMG-urheilupolkimet. Kojelaudan ja ovien somisteet ovat avohuokoisen saarnin ja alumiinin yhdistelmää.
Tehokkaat ja reagoivat moottorit
C-sarjan Coupé-malliin on saatavana neljä bensiini- ja kaksi dieselmoottorivaihtoehtoa. Kaikissa malleissa on mukana Eco start/stop-toiminto. Kaikki moottorit täyttävät Euro 6 –päästönormin, ja kulutustaso on pudonnut enimmillään jopa 20 prosenttia. Pakokaasujen jälkikäsittely on varmistettu SCR- katalysaattoriteknologialla. Vaihteistoja on tarjolla kolme: 6-vaihteinen käsivaihteisto, 7G-Tronic Plus -automaatti bensiinimoottoreissa sekä uusi 9G-Tronic-automaattivaihteisto dieselmalleissa.
Alumiinin käyttö muun muassa lokasuojissa, konepellissä sekä tavaratilan luukussa on pudottanut Coupén omapainoa. Suurlujuusteräksen käyttö rakenteissa on kuitenkin tehnyt korista entistä jäykemmän ja törmäysturvallisemman. Mallin ilmanvastuskerrointa kuvaava Cd-arvo on ainoastaan 0.26. Sulavan muotoilun hyödyt tulevat näkyviin varsinkin ajettaessa yli 70 km/h nopeuksissa polttoaineenkulutuksen vähentymisenä.
C-sarjan Coupéssa on nelitukivartinen etuakselisto sekä viiteen tukivarteen perustuva taka-akselisto. Vakiomallisissa autoissa on teräsjousitus, joista voi valita mukavuuspainotteisen madalletun (-15 mm sedan-mallissa) Agility Control –alustan tai jäykemmän urheilualustan, joka tulee Direct Steer-ohjauksella. Molemmissa vaihtoehdoissa käytetään mukautuvaa iskunvaimennusta.
Valinnaisvarusteena on saatavana myös sähköisesti säätyvä ja ajotilanteen mukaan muuttuva Airmatic-ilmajousitus, jonka toimintaa kuljettaja voi säädellä Dynamic Select -valitsimen avulla. Käytettävissä on viisi ajotilaa: Eco, Comfort, Sport, Sport + sekä Individual.
Huipulla kaksi AMG-versiota 4-litraisella kaksoisturbomoottorilla
Uusi Mercedes-AMG Coupé C 63 on suunniteltu toteuttamaan AMG ”Driving Performance” -filosofiaa. 4-litraisen, 8-sylinterisen moottorin suorituskyky perustuu kahteen sylinterilohkojen sisään V-kirjaimen muotoon asennettuun turboahtimeen. Rakenteen etuja ovat moottorin pieni koko, optimaalinen reagointikyky ja alhainen päästötaso.
Mercedes-AMG Coupé C 63 eroaa merkittävästi muista coupé-sisaruksistaan. Yhteisiä osia ovat ovet, katto ja tavaratilan luukku. Keula, takaosa ja pyöräkotelointi on suunniteltu uudelleen, sillä AMG-versio on voimakkaasi muotoiltujen lokasuojien ansiosta edessä 64 ja takana 66 milliä leveämpi kuin C-Coupén perusmalli. Alumiinista konepeltiä korostavat kaksi huomiota herättävää power dome –taitetta, jäähdyttimen säleikköä kaksoislamelli AMG-merkein ja keulaa suuret ilmanottoaukot. Etuilmanohjain pienentää etuakseliin kohdistuvaa ilmavirran aiheuttamaa nostetta.
AMG-mallissa käytetään AMG Ride Control –jousitusta ja ajotilanteeseen mukautuvaa iskunvaimennusta. AMG Dynamic Select –valitsimen avulla käytössä on neljä vaihtoehtoista ajotilaa. C 63 S –versioon on lisätty vielä Launch Control sekä Race-vaihtoehto.
Puoliautomaattiset turvaratkaisut vähentävät kuljettajan stressiä
Mercedes-Benzin C-sarjan Coupén vakioturvavarusteisiin kuuluvat Attention Assist –vireystila-avustin, Collision Prevention Assist Plus aktiivinen törmäysvaroitin (CPA), joka pystyy myös autonomiseen jarrutukseen, sekä jarrutustehoa lisäävä adaptiivinen jarruavustin. Järjestelmä toimii 7–200 km/h nopeusalueella lieventäen tai kokonaan estäen törmäämiset edellä hitaammin ajaviin tai pysähtyneisiin ajoneuvoihin.
Valinnaisvarusteena autoon saa useita Mercedes-Benzin Intelligent Drive –filosofian mukaisia uusia tutka- ja kamerateknologiaan perustuvia turvajärjestelmiä. Tällainen on esimerkiksi Distronic Plus varustettuna ohjausavustimella ja Stop&Go Pilot –järjestelmällä, jolloin auto voi seurata puoliautomaattisesti edellä ajavaa ajoneuvoa jopa ilman selviä kaista- ja reunaviivoja. Muita ajamista helpottavia valinnaisvarusteita ovat vaikkapa BAS Plus –jarruavustin, aktiivinen kaista-avustin, aktiivinen pysäköintiavustin, LED -älykäs valojärjestelmä sekä 360 asteen laajuinen ympäristökamerajärjestelmä.
Vakiotasolla Coupéssa on Audio 20 –äänentoistojärjestelmä, johon matkapuhelin voidaan liittää saumattomasti Bluetooth-yhteydellä. Comand Online –järjestelmän yhteydessä näyttöruudun koko ja tarkkuus mahdollistavat digitaalisen tv- ja radiovastaanoton, WLAN-yhteyden sekä esimerkiksi Linguatronic-ääniohjauksen käyttämisen. Valinnaisvarusteena autoon saa myös Burmester- äänentoistojärjestelmän frontbass-toiminnolla.
Mercedes-Benz C-Coupén myynti alkaa vuoden vaihteessa. Mallin hinnasto julkaistaan 12.11.2015.
Vastaa