Kaasujalka

Uusi Toyota Auris vs. käytetty – Vaihtamalla paranee – vai paraneeko?

Julkaissut:

|

29.9.2015

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Uusi Toyota Auris vs. käytetty – Vaihtamalla paranee – vai paraneeko?
Uudemman Auriksen ärhäkkä tyyli epäilemättä vetoaa edeltäjää paremmin nuorekkaaseen ostajakuntaan.

Uudemman Auriksen ärhäkkä tyyli epäilemättä vetoaa edeltäjää paremmin nuorekkaaseen ostajakuntaan.

Toyota Auris ehti vuonna 2013 jo toiseen polveen. Corollan tavoin sekin uudistui niin, että ulkonäön rajusta muutoksesta vaikutelma sisällä pysyi pitkälti tuttuna ja turvallisena.

Toyotalla tiedetään, että kun auto muuten ei uutenakaan ole mikään persoonallisuudenkukkanen, riittää pilvin pimein kohtuullisen hyvin toimeentulevia peruskoulunopettajia, pastoreita ja johtavia kodinhoidonohjaajiakin, jotka haluavat aina ajaa uusimmalla Toyotan alemman keskiluokan mallilla.

Aika moni näistä Toyotansa säännöllisin väliajoin ja vain alle 50 000 kilometriä ajettuna uuteen vaihtavista ajattelee asian niin, että jos kerran ajetaan mahdollisimman vähemmän ärsyttävällä ja vähemmän huomiota herättävällä Toyotalla, niin sen pitää sentään olla uusinta mallia.

”Muistuttaa perästä päin Mummo Ankan laiskanpulskean rengin Hansu Hanhen pyrstöä”, eräs tuttava kommentoi aikoinaan ensimmäisen polven Auriksen peräpään muotoa. Voihan sen niinkin nähdä, mutta laiska tämä 124-hevosvoimainen bensa-Auris ei ainakaan ole.

”Muistuttaa perästä päin Mummo Ankan laiskanpulskean rengin Hansu Hanhen pyrstöä”, eräs tuttava kommentoi aikoinaan ensimmäisen polven Auriksen peräpään muotoa. Voihan sen niinkin nähdä, mutta laiska tämä 124-hevosvoimainen bensa-Auris ei ainakaan ole.

Kelpo peli kymppitonnilla

LUE MYÖS: AURIS HR-OSASTON MARJATALLE

Mutta sitten on esimerkiksi maatalouslomittajia, nuoria maakuntalehtien toimittajia ja kirjastovirkailijoita, jotka haluavat varmatoimisen Toyotan, mutta ovat valmiita maksamaan siitä vain kymppitonnin verran.  Ja kyllä sillä hinnalla ihan kelvollisen Auriksen saa, vieläpä reilusti alle 100 000 kilometriä ajetun.

Kun auto hankitaan puhtaasti siirtymiseen pisteestä A pisteeseen B, on heille ihan yhdentekevää, onko auto uusinta vai vanhempaa mallia. Ja totuushan on, että jos naapurin Audi-miehen silmissä haluaa uudemmalla Auris-mallilla päteä, ei tätä voisi vähempää asia kiinnostaa: tuskinpa edes erottaa Mazdaa tai Kiakaan toisistaan.

Mutta pitäähän niitä uusiakin Auriksia myydä, että toiset voivat ostaa niitä käytettyinä. Ja Toyota Aurikseen pätee ihan sama kuin Toyota Corollaan aikoinaan. Väärää hintaa sille ei olekaan.  Niinpä näistä koeajetuistakin Auriksista kummankin hinta lienee kohdallaan. Matkamittarilukemat niissä olivat kutakuinkin samat, vuosimallin 2013 Auriksella oli ajettu 73 000 kilometriä ja vanhemmalla vuosimallin 2007 Auriksella 77 000 kilometriä.

Iäkkäämpi, mutta vähän ajettu ensimmäisen polven Auris löytänee ostajakseen vaikkapa jonkun rahoistaan tarkan diakonissan. Automaatilla on mukava sujutella vaikkapa kirkkokuoron harjoituksiin.

Iäkkäämpi, mutta vähän ajettu ensimmäisen polven Auris löytänee ostajakseen vaikkapa jonkun rahoistaan tarkan diakonissan. Automaatilla on mukava sujutella vaikkapa kirkkokuoron harjoituksiin.

Metka multimode

Vertailu oli sikäli hauskaa, että vanhempi ja halvempi oli hyvin varusteltu 1.6 Dual VVT-i Linea Sol MultiMode automaattilaatikolla, kun taas uudempi oli mallistonsa kaikkein karvalakein versio 1,3 Dual VVT-i Life manuaalilaatikolla.

Vanhemmassa Auriksessa potkua oli 124 hevosvoimaa, uudemmassa 99 hevosvoimaa. Uudempi maksoi Toyota Kaivokselassa 17 600 euroa ja vanhemman hintapyyntö  Autolle.comissa oli 10 890 euroa.

Iäkkäämmän Auriksen multimode-automaattilaatikko oli aikoinaan uutta näin pienten autojen luokassa. Vain runsaan tuhannen euron hintaerolla manuaalilaatikkoon se oli erittäin edullinen.

Edullisemman hinnoittelun taustalla oli laatikon uusi tekninen rakenne. Vaihdelaatikko oli sama kuin manuaalilaatikossa, mutta siihen oli asennettu sähkömoottori ohjaamaan kytkintä ja vaihteensiirtoa. Ero tavalliseen automaattiin on siis tuntuva, kyseessä on siis tavallaan automatisoitu manuaalilaatikko.

Koeajossa multimode-laatikon nytkähtelevä käytös tuntui jopa vähän ärsyttävältä. Vasta sitten kun oppi annostelemaan kaasua, sujui vaihtaminen juohevammin. En lyhyen koeajolenkin aikana oppinut hyödyntämään Aurisin käsivalintamahdollisuutta. Olen kuullut, että sen myötä ajamisesta tulee miellyttävämpää.

Uudemman Auriksen sisustuksessa on tyyliä, kojelaudan pyöreät tuuletusaukot ovat jollain tapaa retrohenkiset.

Uudemman Auriksen sisustuksessa on tyyliä, kojelaudan pyöreät tuuletusaukot ovat jollain tapaa retrohenkiset.

Pulu ja haukka

Vähän sellainen pulskan pulun näköinenhän tämä iäkkäämpi Auris on uudemman rinnalla.  Jossakin lehdessä uudempaa kuvattiin viirusilmäiseksi haukaksi . Ja onhan se selvä, että uudella mallilla Auris epäilemättä on saattanut houkutella niitäkin vähän nuorempia perheellisiä, jotka aiemman mallin aikana ovat päätyneet vaikkapa Golfiin tai Focukseen.

Vanhan Auriksen kaareva keskikonsoli on persoonallinen ja multimode-laatikon vaihteenvalitsin nousee tavallista ylemmäksi, käteen se osuu kuitenkin hyvin. Kun keskitunnelia ei ole, on mukavasti tilaa niin edessä kuin takanakin.

Sähkötehostetusta ohjauksesta kaikki eivät pidä, minusta se on ihan jees ja vanhempi Auris tuntuu ihan mukavalta perusmenijältä.

Koska tässä luokassa autot lopulta hyvin pitkälti muistuttavat toisiaan, ratkaisee juuri ulkonäkö paljon.  Sisälläkin linjat ovat uudessa edellistä mallia selkeämpiä.

Uudessa ripaus retroa

1,3 –litraisen ”mopomoottorin” tehottomuus, vain 99 hevosvoimaa, tietysti söi uudemman Auriksen etulyöntiasemaa. Varsinkin kun sitä sai kepittää vähän enemmänkin. Korkean ikkunalinjan takia tuli myös vaikutelma isommastakin autosta.

Uudemmassa kojelauta on näyttävä ja pysty, kun se vanhemmassa on kaareva. Sen pyöreissä tuuletusaukoissa on hiukan 1960-luvun autot mieleen tuovaan retrohenkeä.

Uudempi Auris on 55 milliä vanhempaa matalampi ja ilmanvastuskerroin on lukemani mukaan pudonnut selkeästi. Silti tuulensuhinat tulivat siinä sisään selvästi edeltäjämallia selvemmin.

Muuten meno oli jonkun verran hiljaisempaa. Alusta on himpun kovempi, jotkut sen sporttisuudesta tykkäävät, toisten mielestä se voisi olla vähän pehmeämpikin.

Ensimmäisen polven Auris on sisältä modernimpi kuin ulkoa. Kaareva keskikonsoli on persoonallinen ja multimode-laatikon vaihteenvalitsin nousee tavallista ylemmäksi vähän samalla tavalla kuin monissa tila-autoissa.

Ensimmäisen polven Auris on sisältä modernimpi kuin ulkoa. Kaareva keskikonsoli on persoonallinen ja multimode-laatikon vaihteenvalitsin nousee tavallista ylemmäksi vähän samalla tavalla kuin monissa tila-autoissa.

Ohjaustunto on uudemmassa parempi ja lähempänä samankokoisia saksalaisia. Vapaasti hengittävän moottori tietysti tuntuu käytökseltään rouheammalta kuin eurooppalaiset pikkuturbot.

Ei koskaan virheostos

Nämä Aurikset ostetaan ihan eri filosofialla. Siksi on ihan turhaa ruveta miettimään, kumpi on parempi ostos. Toyota Auris vaan ei edeltäjänsä Corollan tavoin voi koskaan olla virheostos.

Voi olla, että tämän iäkkäämmän tosiaan ostaa hyvää käyttöautoa etsivät naimaton nelikymppinen lähihoitaja, joka matkaa sillä Vantaalta töihin espoolaiseen palvelutaloon.

Uudemman taas ehkä ostaa muotitietoisempi, paremmin tienaava samanikäinen ja eronnut espoolainen lentoemäntä, joka ei kuitenkaan raaski ostaa ihan tuliterääkään, kun ei siitä tulevaisuudesta Finnairilla voi koskaan olla varma…

Kummatkin saavat epäilemättä rahalleen vastinetta ja kulkupelin, vanhemman ostaja pienellä rahalla vähän ajetun automaatin ja suorituskykyä, uuden hankkija enemmän silmänruokaa ja tyyliä ja hiukan enemmän ukavuutta.

Toyota Auris vm. 2007
* Malli:1.6 Dual VVT-i Linea Sol
* Mittarilukema: 77 000 km
* Korimalli: 5-ovinen hatchback
* Moottori: 1598 cm3
* Vaihteisto: multimode-automaatti,
* Käyttövoima: bensiini
* Teho: 124 hv
* Huippunopeus: 190 km /h
* Kiihtyvyys 0-100 km/h: 12,1 s
* Yhdistetty kulutus: 6,9 s
* Co2: 161 g/km
* Hinta: 10 890 €
* Myyjä: Autolle.com, Vantaa

Toyota Auris vm.2013
*Malli: 1,33 Dual VVT-i Life
*Kotrimalli: 5-ovinen hatchback
*Mittarilukema: 73 000 km
*Moottori: 1329 cm3
*Vaihteisto: 6-lovinen manuaali
*Käyttövoima: bensiini
*Teho: 99 hv
*Huippunopeus: 175 km/h
*Kiihtyvyys 0-100 km/h: 12,9 s
*Yhdistetty kulutus: 5,5 l/100 km
*Co2: 128 g/km
*Hinta: 17 600 €
*Myyjä Toyota Kaivoksela
Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Iso bensasedan vaihtoautomarkkinoiden hylkiö?
Koeajo käytetty Toyota Verso – Suurperheelliselle kentänhoitajalle
Näin käy kaupaksi käytetyt kaasuautot

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *