Kaasujalka

Vertailussa käytetyt 20 000-30 000 euron avoautot

Julkaissut:

|

22.9.2015

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Vertailussa käytetyt 20 000-30 000 euron avoautot
Tällä pelillä tekee naapurin kateelliseksi uuden Auriksen lähtöhinnalla. Ikää kuvan Mercedes-Benz SLK 200 Kompressorilla on toki 11 vuotta, mutta eipä ole autolla ajettu enempää kuin 65 000 km. Tosin SLK on vain kaksipaikkainen. Vuosimallin 2004 SLK oli myynnissä 21 490 eurolla Ideal Autossa Karjaalla.

Tällä pelillä tekee naapurin kateelliseksi uuden Auriksen lähtöhinnalla. Ikää kuvan Mercedes-Benz SLK 200 Kompressorilla on toki 11 vuotta, mutta eipä ole autolla ajettu enempää kuin 65 000 km. Tosin SLK on vain kaksipaikkainen. Vuosimallin 2004 SLK oli myynnissä 21 490 eurolla Ideal Autossa Karjaalla.

Kun avoauto maksaa käytettynä 20 000 – 30 000 euroa, menee se usein varakkaamman väen kesäautoksi golf-reissuille. Hallissa nämä ulkomailta tuodut cabrioletit eivät yllättäen kauan happane.

Tuomas Parviainen Espoon Sports Car Centeristä muistuttaa, että avoautojen määrä Suomen kesässä on moninkertainen verrattuna autoalan virallisiin tilastoihin.

– Näissä tilastoissahan näkyvät vain täällä ensirekisteröitävät uudet avoautot. Me haemme näitä autoja liikkeistä eri puolilta Eurooppaa ja juhannukseen mennessä ne on ihan kaikki myyty, Parviainen sanoo.

 

Avokattoinen Volvo C70 ei Suomessa ole samalla tavalla ”hottis” kuin Mersun, Bemarin ja Audin cabrioletit, mutta tästä saa kesäksi vähän ajetun pelin, jolla pärjää myös talvella ja kuskaa neljäkin henkeä. Vuosimallin 2007 Volvon matkamittarissa oli vain 79 000 km, auto oli myynnissä MotorMax Oy:ssä Vantaalla 21 500 eurolla.

Avokattoinen Volvo C70 ei Suomessa ole samalla tavalla ”hottis” kuin Mersun, Bemarin ja Audin cabrioletit, mutta tästä saa kesäksi vähän ajetun pelin, jolla pärjää myös talvella ja kuskaa neljäkin henkeä. Vuosimallin 2007 Volvon matkamittarissa oli vain 79 000 km, auto oli myynnissä MotorMax Oy:ssä Vantaalla 21 500 eurolla.

Espoossa kolmosautoja

Vaikka tämän päivän hinnakkaimmissa cabrioleteissa on jo kovat katot, ne hankitaan edelleen ensisijaisesti kesäautoiksi.

– Espoossa se voi mennä hyvinkin kolmosautoksi, jolla ei ajeta kuin kesäisin. Ja sitten on niitä ihmisiä, jotka tarvitsevat autoa vain kesäisin, silloin se voi mennä ykkösautoksikin. Ostajat ovat varakkaampaa väkeä, joille harvoin tarvitsee järjestää mitään rahoitustakaan, Parviainen sanoo.

20 000-35 000 euron käytettyjen avoautojen ehdoton hitti on Parviaisen mukaan 4-paikkainen 3-sarjan BMW. – Siinä on kuitenkin 4 istuinta, mikä helpottaa ystäväpariskunnankin kyytiin ottamista vaikka golf-kentälle.

4-paikkaisuus ratkaiseekin paljon: 2-paikkaista avoautoa on jo selkeästi vaikeampi myydä.

– Ykkösautona 2-paikkaista näkee hyvin harvoin. Sellainen hankitaan 4-paikkaista selkeämmin ihan vain hauskanpitovälineeksi.

Lexus SC 430 Cabriolet V8 Automaatti vetoaa varmasti vanhempaan ja konservatiivisempaan väkeen. Tämän 139 000 kilometriä ajetun ja vuosimallin 2002 Lexus SC:n voisi ostaa kesäpelikseen golf-reissuille vaikkapa eläköityvä ja työsuhdeautostaan luopuva, Helsingin arvokaupunginosassa asuva, suurta pörssiyhtiötä palvellut juristi.

Lexus SC 430 Cabriolet V8 Automaatti vetoaa varmasti vanhempaan ja konservatiivisempaan väkeen. Tämän 139 000 kilometriä ajetun ja vuosimallin 2002 Lexus SC:n voisi ostaa kesäpelikseen golf-reissuille vaikkapa eläköityvä ja työsuhdeautostaan luopuva, Helsingin arvokaupunginosassa asuva, suurta pörssiyhtiötä palvellut juristi.

Kun hieman kalliimpi käytetty avoauto pääsääntöisesti menee kesäleluksi ja kaupunkikruisailuun, riittää myös niitä, jotka taittavat sellaisella kesäaikaan pidempääkin matkaa.

– Jälkimmäisten ei kuitenkaan tarvitse tavalliseen pikkuautoon verrattuna luopua käytännöllisyydestä, Parviainen sanoo.

Rättikatto vie vähemmän tilaa

Edelleen moni ympärivuotiseen ajoon cabrioletin ostava suosii mieluummin kovaa kattoa kuin kangaskattoa.

Olisikohan tässä 20 000-30 000 euroa maksavien käytettyjen avoautojen hitti? Näin voisi ainakin kokeneen autokaupan ammattilaisen puheista päätellä. 95 000 km ajettu BMW 320 Cabrio 2.0 vuosimallia 2007 oli myynnissä 25 800 eurolla MM Carcenterissä Ylöjärvellä.

Olisikohan tässä 20 000-30 000 euroa maksavien käytettyjen avoautojen hitti? Näin voisi ainakin kokeneen autokaupan ammattilaisen puheista päätellä. 95 000 km ajettu BMW 320 Cabrio 2.0 vuosimallia 2007 oli myynnissä 25 800 eurolla MM Carcenterissä Ylöjärvellä.

– Sitä en kyllä ymmärrä. Usein kovaa kattoa luullaan lämpimämmäksi, mutta eihän meillä ihmisillä ole peltipipoakaan talvella päässä. Kangaskatto ei hohkaa kylmyyttä ja nykyaikana se kestää myös konepesun. Jos ajattelen käytännöllisyyttä, niin päinvastoin kuin usein luullaan, rättikatto alas laskettuna jättää paljon enemmän tilaa kuljetustilaa vaikkapa golf-mailoille kuin kova katto. Voihan se olla vähän hölmömmän näköistä harjata rättikattoa lumesta talvella, mutta järkiperustetta en kyllä sen välttämiseksi keksi.

–Avoauton saat aina myydyksi, kunhan sitä ei tarvitse myydä syksyllä. Usein sellaista ostamaan tuleva tuo vaihdossakin cabrioletin, Parviainen sanoo.

Sports Car Centerissä valtamerkkejä ovat BMW:n 3-sarjan lisäksi myös BMW:n Z4-malli, Audin eri avomallit ja Mercedes-Benz SLK.

– Jos katsot autoalan myyntitilastojen pariakymmentä täällä vuosittain uusina myytyä ranskalaista merkkiä, on todellinen volyymi näissä premium-luokan cabrioleteissa ja roadstereissa.

Avokattoinen Opel Speedster voisi olla rikkaan papan tyttären ylioppilaslahjojen toivelistalla. 2-paikkainen ja 2.2-litrainen Speedster Targa vuosimallia 2002 oli myynnissä Rinta-Joupin Autoliikkeessä Porissa hintaa 21 900 €. Mittarilukema oli vain 85 000 km.

Avokattoinen Opel Speedster voisi olla rikkaan papan tyttären ylioppilaslahjojen toivelistalla. 2-paikkainen ja 2.2-litrainen Speedster Targa vuosimallia 2002 oli myynnissä Rinta-Joupin Autoliikkeessä Porissa hintaa 21 900 €. Mittarilukema oli vain 85 000 km.

Vähän ajettuja

20 000-30 000 eurolla saa vielä avo-Porschenkin, tosin tässä hintaluokassa se on jo 15 vuotta vanha. Myös avokattoiselle Alfa Romeolle löytyy kuulemma aina ostaja.

– Alfalla on valtavat perinteet ja merkki tekee muutenkin uutta tulemista kovasti, Parviainen tietää.

Avo-Porschenkin saa uuden Golfin hinnalla, jos vain on valmis ostamaan sen 21 vuotta vanhana. Porsche 968 3.0 Automaatti Cabriolet –klassikko vuosimallia 1994 oli myynnissä 24 800 eurolla Turun Porsche Centerissä.

Avo-Porschenkin saa uuden Golfin hinnalla, jos vain on valmis ostamaan sen 21 vuotta vanhana. Porsche 968 3.0 Automaatti Cabriolet –klassikko vuosimallia 1994 oli myynnissä 24 800 eurolla Turun Porsche Centerissä.

Aston Martinin, Ferrarin ja Lamborghinin kaltaiset miljonääripelit ovat sitten asia ihan erikseen. Nettiautossa juhannuksen tietämillä halvin autoliikkeessä myynnissä ollut avo-Ferrari oli vuosimallia 1998 ja maksoi 69 000 euroa.  Halvin Lamborghini oli vuosimallia 2007 ja tax free -hintapyyntö oli 119 000 euroa.

Avoauton hyvä puoli on sekin, että ne ovat lähes säännönmukaisesti melko vähän ajettuja. Ja usein niiden tekniikka itsessään on samaa varmaa koeteltua perustekniikkaa kuin saman mallin 4-ovisissa ja kiinteäkattoisissa perhesedaneissakin, eli korjauskulujenkin suhteen ne ovat melko riskittömiä.

Jos jälkikasvu on jo lentänyt maailmalle, voi 20 000 – 30 000 euron käytetystä avoautosta saada huoletonta iloa ja ajamisen nautintoa pitkäksikin aikaa.

 

 

 

Teksti Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Vaihtoautovertailu 15–30 000 € – Golf-luokan tehotykit
Hintavertailussa käytetyt ylemmän keskiluokan entiset sedanit
Avoauto – katoavaa kansanperinnettä?

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *