Koeajo käytetty Honda CR-V – 2000-luvun trendiperheen märkä unelma
Honda CR-V –katumaasturi uudistui vuonna 2007 pulskanmuotoiseksi ja oli oikea aktiivisen trendiperheen märkä uni. Kaasujalka halusi katsoa, miten ”seksikäs” se on kahdeksan vuotta vanhana.
Honda CR-V bensamoottorilla käy iäkkäänäkin takuuvarmasti kuin sveitsiläinen kello ja muutenkin 8 vuoden ikäisenä on yhä iskussa. Ajossa 145 000 kilometrin matkamittarilukema ei juuri tunnu. Mutta niin se vain aika menee eteenpäin ja varsinkin japanilaisten autojen kohdalla uusi malli väkisinkin tahtoo tehdä vanhasta mallista ennenaikaisen museon.
Tosin, onpa syksyllä 2012 esiteltyä neljännen polven CR-V:tä moitittu suorastaan särmättömäksi. Tämä kolmannen polven CR-V ei tainnut samanlaista kritiikkiä saada. Olihan se sivuikkunoiden coupemaisessa virtaviivaisuudessaan erittäin moderni katumaasturi.
Peak Performance -jengille
Tästä CR-V:stä moni tykkäsi sen henkilöautomaisen ajotuntuman takia. Samalla siinä kuitenkin istutaan korkealla, mikä aina tekee vaikutuksen hieman niihin perheisiin, joissa niin lapset ja kuin aikuisetkin pukeutuvat Peak Performance –tekstiileihin.
Mikään tosimaasturihan tämä Honda CR-V ei nelivedosta huolimatta ole jo senkään takia, että siitä puuttuvat hitaan ajon alennusvaihde ja akselistojen tasauspyörästöjen lukot.
Kuitenkin pikkulumessa ja mökkitiellä nelivedon ohella ajonvakautukseen liittyvä vetoluistonesto helpottavat liikkeellelähtöjä. Näin siis ainakin uskon toimivan: kesäkeleillä koeajaessa nelivetoa ei oikein pikkulenkillä pääse makustelemaan.
Jousitus on edelleen napakka ja vie hienosti läpi karkeiden tienpintojen ja pikkukuoppien.
Alusta ei kuitenkaan ole yhtä mukava kuin samanikäisissä ja saman hintaluokan henkilöautoissa.
Tunnoton ohjaus
Rengasmelu pysyy alle kahdeksankympin nopeuksissa hyvin kurissa, mutta kehä III:lla 120 kilometrin kyytiä ei enää voi kehua varsinaisesti hiljaiseksi.
Moottorin äänetkin kyllä pysyvät miellyttävästi ulkona kaupunkiajossa, mutta kiihdytettäessä moottori alkaa 2.0-litraiselle 2000-luvun japanilaiselle ja vapaasti hengittävälle bensa-autolle tyypillisesti raakkua vähemmän hienostuneesti.
Myös tuulen kohina puskee läpi tuulilasista, ja jotain suhinaa kantautui sisälle jo Juvanmalmin teillä pienemmissäkin nopeuksissa.
Auton korkeudesta huolimatta sen suuntavakavuus on hyvä ja kaarrekäytöskin henkilöautomainen.
Mutta jo aikoinaan tämän Honda CR-V :n ajettavuuden ehkä merkittävin puute oli pikkuisen tunnoton ohjaus nimenomaan bensakoneisissa malleissa, jollainen koeajoautokin oli. Tämän mallin CR-V:n dieseleissä on hydraulinen ohjaustehostin, kun se bensamalleissa se on sähkötoiminen. Kun sivutuuli puhaltaa kunnolla, pitää autoa paimentaa.
Kohtuuhintainen
CR-V:ssä on pikkuisen sama muodollinen pulma kuin japanilaisissa autoissa yleensäkin. Markkinoille tullessaan varsinkin nämä pikkuisen keskivertoa paremmin menestyneen keskiluokan henkilöautot usein näyttävät rohkeasti muotoilluilta. Tämäkin toisen polven CR-V näytti todella hyvältä aikoinaan juuri siksi, kun siinä totisesti riitti muotoja.
Mutta nyt kun uudessa mallissa muodot ovat terävämmät, tuntuu, että tässä toisen polven CR-V:ssä niitä oli pyöristetty hiukan liikaakin. Suomeksi sanottuna se pulleudessaan näyttää jo vähän antiikkiselta possulta.
Koeajettu Honda CR-V oli viimeisen päälle huollettu ja siisti. Sisustusta kehuttiin aikoinaan tyylikkääksi, tämän päivän mittapuun mukaan se näyttää hyvin muoviselta, ehkä himpun karultakin. Istuimet kyllä ovat oikein mainiot ja takapenkille mahtuu isokokoisempikin köriläs.
Suorituskyvyltään tämä bensa-CR-V asettuu samalle viivalle sen ikäisten ja tavallisten 2,0-litraisten perheautojen kanssa. Kun auto painaa 1600 kiloa, ei 150 hevosvoimaa tarjoa räjähtävää suorituskykyä.
Koeajetun CR-V:n hintaa ei voi pitää kovana, varsinkin kun ottaa huomioon auton siisteyden, aukottoman huoltohistorian ja vain 145 000 kilometrin matkamittarilukema. Netissä näkee ilmoituksia, joissa muuten samanlaisesta ja samanikäisestä CR-V:stä pyydetään reilusti yli 1000 euroa enemmän, vaikka matkamittarilukema olisi 200 000 kilometriä..
Hyvin luotettava
A-Katsastus Oy:n, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin ja saksalaisen TÜVin perusteella laadittu vikaraportti nosti keväällä 2014 käytetyn Honda CR-V:n käytettyjen kärkikastiin.
Sekä Trafin että A-Katsastuksen mukaan vuosimallin 2010 Honda CR-V oli silloin luokkansa ylivoimaisesti viattomin malli, ja myös vuosimalli 2008 oli selvästi keskiarvoa parempi. Myös Ruotsalainen Teknikens Värld nosti noin 150 000 kruunun eli reilun 17 000 euron käytettyjen (Vuosimallit 2007 – 2012) autojen luokassa CR-V:n Paras ostos -ryhmään.Vuosimallin 2008 Honda CR-V –autoista A-katsastuksessa hylättiin viime vuonna 9,33 %. Yleisimmin hylkäyspäätös liittyi iskunvaimentimiin, toiseksi eniten käyttöjarruun ja kolmanneksi useimmin vika löytyi ohjauslaitteista.
Koeajettu Honda CR-V 2.0i COMFORT 4WD
Vuosimalli: 2007
Mittarilukema: 145 000 km
Moottori: 1997 cm3
Käyttövoima: bensiini
Vaihteisto: manuaali
Vetotapa: neliveto
Teho: 150 hv
Huippunopeus: 192 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 10,2 s
Vääntö 192 Nm
Yhdistetty kulutus: 8,1 l/100 km
Co2: 192 g/km
Varustelu: mm. ilmastointi, sähkölasit, sähköpeilit, monitoimiratti, ajonvakautus, erikoisvanteet, ajotietokone, luistonestojärjestelmä
Hinta: 13 699 €
Myyjä: Autosilta /Jagro Oy, Espoo
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa