Koeajo BMW 220i Cabrio – Kesähauskaa
BMW:n 2-sarjan Cabrio korvaa Ailus-Bemariksi tituleeratun 1-sarjan cabrion.
Koeajossa BMW 22oi Cabrio. Mitä onkaan kesä ilman avoautoa ja etenkään sellaista, jolla ajaminen saa hymyn korviin? Ei mitään.
Muutamia vuosia sitten avoautoja oli likipitäen jokaisella merkillä. Nyt tilanne on täysin toinen, sillä avoautoja on vain muutamalla merkillä. BMW:n historiassa avoautoja on ollut jo pitkän tovin. BMW muutti vähän mallistoaan ja siinä rytäkässä myös 1-sarjasta hävisi avomalli. Nyt merkin pienin avoauto on 2-sarjassa. Edullisimman saa reilulla 44100 eurolla, kun taasen seuraavan kokoluokan cabriosta saakin jo pulittaa liki 60 000 euroa. Tuolloin kyseessä on siis 420i eli 3-sarjaakaan ei enää saa avona.
Suppea mallisto
BMW 2-sarjan Cabrion Suomen mallistoon on tällä hetkellä Suomessa tarjolla vain kolme moottorivaihtoehtoa; 2 bensaa ja yksi diesel. Koeajetun 220:n lisäksi on tarjolla 228, jossa on sama 2-litrainen turbomoottori teholtaan 245 hv. 220d on tuttu 2-litrainen turbodiesel. M235i Cabrio olisi aika namu.
Hieno voimalinja
Koeajetun auton moottorin jatkeeksi oli laitettu upeasti toimiva perinteinen 8-vaihteinen automaattivaihteisto, jota parempaa toiminnaltaan saa hakea. BMW:n voimalinja on erittäin hyvin ohjelmoitu toimimaan. Vaihteisto vaihtaa kuin ajatus. Lisäksi kepistä voi tökkiä pykälää suuremmaksi tai pienemmäksi ja tässäkin Bemarissa liike on juuri oikeansuuntainen. Isommalle vedetään ja pienemmälle työnnetään. Tosin koeajon aikana en tainnut kertaakaan käyttää manuaaliasetusta.
Kangakatto on mukavan nopea liikkeissään ja mikä parasta sitä pysyy operoimaan vielä 40 kilometrin tuntivauhdissakin.
Koejomme sattui alkukevääseen, joten katto ei juurikaan ollut alhaalla. Auto on mukavan hiljainen ja äänetön katon ollessa kiinni, eikä suhinat häiritse. Parhaimmillaan kuitenkin tämä on, kun saa tuulen pöllyttää hiuksia. Niskaan puhaltavia tuulettimia näissä nelipaikkaisissa avoissa ei vielä ole nähty.
Kaupunkipainotteinen koeajomme nosti kulutuksen korkeahkoksi.
BMW 220i Cabrio
Hinta alk. 46 075,61€
Koeajoauton hinta
Iskutilavuus 1997cm3
Teho 184 hv/ 5000-6250 kierr/min
Vääntö 270 Nm / 1250-4000 kierr/min
Paino 1605kg
Kiihtyvyys 0-100km/h 7,6 sekuntia
Huippunopeus 226km/h
Kulutus valm.ilm 6,3 litra
Koeajon kulutus 9,4 litraa
Plussat
Vääntöjäykkä kori
Katon toiminta
Ajoasento
Ajettavuus
Miinukset
–
Jälkimaku
2-sarjan avo-Bemari tuo kesäautoilusta parhaat puolet esiin eikä yhtään pöllömpi ole ajaa myös katto suljettuna.
Vastaa