MB CLA 180 Shooting Brake – Tavallista linjakkaampi farkku
Coupemaiseksi farmariksi muotoiltu Mercedes-Benz CLA Shooting Brake onnistuu ainakin siinä, että se on selkeästi C-sarjan Mersn perusfarkkua linjakkaampi.
Koeajossa Mercedes-Benz CLA 180 Shooting Brake. Tästä Mersun mallista moni autotoimittaja on ollut ihan haltioissaan. Ja heti kärkeen on minunkin todettava, että pirun hyvä autohan se on kerrassaan.
On tavallaan virhe pistää ns. vanhan liiton Mersu-fani ajamaan tällaisella uuden ajan trendi-Mersulla, kun ei sillä pyritä tällaisia jömppämahaisia yli viisikymppisiä perusukkoja houkuttelemaankaan. Se ensitunne heti autoon istuessa ratkaisee ihan liian paljon.
Mersuksi kohtuuhintainen
Sehän on selvä, ettei tätä 1,6-litraisella bensamoottorilla varustettua kompaktia coupemaista farmaria pidä lähteä vertaamaan isoon E-sarjan taksi-Mersuun, joka edelleen edustaa sitä oikeinta ja alkuperäisintä Mersua. Olen yhden sellaisen E-sarjan ”Väyrysen” aikoinaan omistanutkin.
Mutta aikoinaan, siis 1990-luvulla, omistin myös Mercedes-Benz 190E:n kaksilitraisella bensamoottorilla. Sehän oli C-sarjan Mersun edeltäjä ja sai silloin lempinimen ”Baby-Benz”. Vaikka sekin oli selvästi silloista 124-mallia eli taksi-Mersua pienempi, niin siinä huokui silti aito Mersu, ei siis tavallaan verrattavissa mihinkään toiseen yhtä hyvään saman kokoluokan hyväänkään autoon.
Rehellisesti täytyy tunnustaa, että tämän Shooting Brakeen koeajoon allekirjoittaneella liittyi poikkeuksellisen paljon tunnetta ja odotuksiakin.
Koeajetussa Shooting Brakessa oli 1,6-litrainen bensamoottori, josta löytyy lukujen valossa tehoa melko vaatimattomasti, vain 122 hevosvoimaa.
Tämän ratkaisun myötä hintaa on saatu painettua Mersun mittakaavassa kohtuullisen siedettäväksi, koeajettuauton lähtöhinta on 39 751 euroa, lisävarusteineen se maksaa vajaat 45 000 euroa.
Kerää katseita
Automaattivaihteiston paikkaan piti hiukan totutella, se kun oli ratin takana. Viimeksi olen henkilökohtaisesti nähnyt henkilöautossa saman ratkaisun silloin, kun perheessä joskus 1970-luvun alkuvuosina oli Peugeot 404.
Mutta äkkiä siihen tottui. Pieni moottori riitti lopulta erittäin hyvin tällaisen tavallisen viisikymppisen ukon tarpeisiin. Se tietysti hämäsi, kun auton ulkomuoto oli huippu-urheilullinen ja sama henki jatkui sisällä nahkasisustuksessakin: miksi tehdä suorituskyvyltään tavanomainen, mutta ulkoiselta hengeltään näin sporttinen perheauto.
No, totuushan on se, että olen usein ihmetellyt, miksi ihmiset laittavat maltaita rahaa järjettömään suorituskykyyn, kun ei siitä Suomessa kuitenkaan pääse nauttimaan. Totta puhuen, naapurit tuskin edes lukevat autolehtiä, joten Shooting Brake on loistava resepti tehdä heidät kateellisiksi. Tehokas autohan ostetaan kalliilla lähinnä näyttämisen tarpeesta: hevosvoimien mukana kun saa ärhäkkää ulkonäköä.
Shooting Brake ajaa saman tehtävän vähemmällä suorituskyvyllä ja ulkonäön antamaa viestiä selkeästi edullisemmin.
Kevyt ajaa
Shooting Brake on kevyt ajaa ja ketterä käsiteltävä kaupunkiliikenteessä. Moottoritiellä autoa ei tarvitse hirveästi ohjailla, vaikka alle osuisi uriakin. Karkealla asfaltilla tosin rengasäänet tulevat kyllä sisälle. Muutenkin tekniset ominaisuudet riittävät loistavasti perusajoon.
Takanakin riittää kohtuullisesti tilaa, pääntilakin on neljä senttiä tavallista CLA:ta korkeampi. Tilojen suhteen tosin pitää aina tehdä kompromisseja etu- ja takapenkkiläisten välillä, jos mukana matkaa pitkäjalkaisempaa väkeä.
Tätä autoa tuli väkisinkin verrattua kahteen aiemmin keväällä koeajamaani hyvään autoon, Volkswagen Passatiin ja Ford Mondeoon. Niiden farmarit kun edustavat laatua ns. ”järkihintaan”.
Passat Variant edullisin 1.4 TSI moottorilla 125-hevosvoimaisella ja DSG-automaattilaatikolla maksaa 31 080 euroa, halvin Ford Mondeo –farmari 1.5-litraisella ja 160-hevosvoimaisella EcoBoost –moottorilla ja automaattilaatikolla maksaa 33 913 euroa.
Jos pelkkä järki sanelisi ostopäätöksen, kallistuisin heti Mondeoon tai Passatiin. Ne ovat selkeästi Shooting Brakea isompiakin autoja. Olen ajanut tänä keväänä molempia ja jos silmät peitettäisiin liinalla koeajon ajaksi, ei näkisi mitään syytä maksaa vähintään 5000 euroa enempää Shooting Brakesta.
Shooting Braken pituus on 4630 mm, leveys 1777 mm ja tavaratila 495 litraa. Mondeon pituus on 4867 mm, leveys 1852 mm ja tavaratila on 730 litraa. Passatin pituus on 4767 mm, leveys 1832 mm ja tavaratila 650 litraa.
Liinat pois ja fiilistellään!
Mutta otetaanpa se liina silmiltä pois ja fiilistellään. Totuushan on se, että Shooting Braken mahdolliselle ostajalle mitä luultavammin Passat ja Mondeo eivät ole edes vaihtoehtoja: hän on valmis maksamaan statuksesta ja silloin vertailukohdaksi pitää ottaa Audi A4 Avant tai BMW:n 3-sarjan farmari.
Ja silloin tulee vähintään 5000 euroa tunnelisää, vaikka senttejä ja litroja kuinka olisi vähemmän.
Businessvarusteltu Audi A4 Avant 1.8 TFSI 120-hevosvoimaisella bensamoottorilla ja multitronic-automaattilaatikolla maksaa halvimmillaan 38 516 euroa, BMW:n 3-sarjan halvimman businessvarustellun farmarimallin lähtöhinta 136-hevosvoimaisen bensamoottorin ja automaattilaatikon kera on 40 194 euroa.
BMW:n pituus on 4624 mm, leveys 1811 mm ja tavaratila 495 litraa. Audin pituus on 4703 mm, leveys 1826 ja tavatatila 490.
Audin, Mersun ja BMW:n välillä valitessa ratkaisevat imago ja henkilökohtaiset mieltymykset. Sen verran paljon Shooting Brakessa ehtaa Mersua kuitenkin on, että todennäköisesti kallistuisin sittenkin siihen. Siitäkin huolimatta, että kolmisakaraisen ”tähtäimen” onkin korvannut konepeltiin niitattu kokardi.
Ja luojan kiitos, maailmassa vielä riittää tunnetta, autoasioissakin. Tylsäksi tämä muuten menisi.
Mercedes-Benz CLA 180 BE Premium Business
· Nelisylinterinen, 1,6-litrainen turboahdettu bensiinimoottori
· Teho 122 hevosvoimaa.
· 7-portainen automaattivaihteisto
· Kiihtyvyys 0-100 km/h: 9,3 s
· Yhdistetty kulutus: 5,4 l/100 km
· Co2: 125 g/km
· Hinta lisävarusteineen ja toimituskuluineen 44 665 €, ilman lisävarusteita 39 751 €, koko malliston lähtöhinta 36 744 euroa.
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa