Peugeot 308 GTI vuodenvaihteessa Suomeen
308 GTi tulee tarjolle 270-hevosvoimaisena versioina, jonka suorituskyky nostaa uutuuden oikopäätä GTi-luokan huipulle.
Sen jälkeen kun Peugeot esitteli legendaarisen 205 GTi:n, näitä vakiomalleja sporttisempia erikoisversioita on myyty yli 800 000 kappaletta. Peugeot-entusiastien tuntemia mallinimiä sarjassa ovat 309 GTi, 405 Mi16, 306 S16, 208 GTi sekä RCZ R. Uusimpana Peugeot nostaa 308-mallistonsa suorituskyvyn ja haluttavuuden toiseen potenssiin 308 GTi–mallillaan.
Tulokkaassa yhdistyvät urheiluautomainen suorituskyky, luokkansa taloudellisin moottoriteknologia, hengästyttävä ulko- ja sisämuotoilu sekä pidäkkeetön suorituskyky kaikissa olosuhteissa. Mallin omapaino on (tankattuna) ainoastaan 1205 kiloa, ja teho-paino-suhde on pienimmillään vain 4,46kg/hv.
Kaksi tehoversiota
308 GTi by Peugeot Sportista on tarjolla kaksi tehoversiota. 1,6-litrainen–bensiinimoottori tuottaa malliversiosta riippuen 250 tai 270 hevosvoimaa. Vääntömomentti on aina 330 Nm, ja se on käytettävissä laajalla 1900–5000 kierroksen alueella. 250-hevosvoimaisena auto kiihtyy 0–100 kilometriin 6,2 sekunnissa, 270-hevosvoimaisena vain 6 sekunnissa. Molempien huippunopeus on rajoitettu 250 kilometriin tunnissa. Suomen maahantuonti-ohjelmaan otetaan vain rivakampi versio.
Voima etupyöriin välitetään kuusivaihteisen käsivalintaisen vaihteiston kautta. Vetävien pyörien välittämää voimaa suitsitaan Torsen-tyyppisen tasauspyörästön lukon avulla. Pidon viimeistelevät 19-tuumaisille Carbone kevytmetallivanteille asennetut Michelin Super Sport 3 –renkaat. Vauhdin hallitusta hidastamisesta vastaavat edessä halkaisijaltaan 330-milliset rei´itetyt jarrulevyt, joita puristetaan nelimäntäisten alumiinisten jarrusatuloiden välityksellä. Takana levyjen halkaisija on 268 milliä.
Tarkka ajotuntuma
Etujousitus on toteutettu McPherson-joustintuin. Takana käytetään yhdystukiakselistoa, jonka sisään on asennettu kallistuksenvakain. Kaarreajoa helpottaa voimakkaasti negatiivinen pyörän sivukallistuma. Jousitus ja iskunvaimennus ovat jäykemmät ja vahvemmat kuin 308:n perusmallissa.
ESP –ajovakauden hallintajärjestelmä on viritetty urheilullisesti sallimaan normaalia suurempi luisto. ESP:n voi myös kytkeä kokonaan pois toiminnasta.
Voimakasta GTi-muotoilua
308 GTi by Peugeot Sport tuo omaan kokoluokkaansa aimo annoksen ranskalaista tyylikkyyttä ja hienostunutta yksinkertaisuutta. Keulan voimakasta ilmettä korostavat led-ajovalot ja –suuntavilkut sekä kiiltävän musta jäähdyttimen säleikkö. Puskurin alle on sijoitettu kaksi etuspoileria, jotka parantavat myös auton aerodynaamista suorituskykyä. Auton ilmanvastusta kuvaava SCx-arvo on 0.69. Kiiltävänmustasta takapuskurista pistävät esiin kaksoispakoputken päät. Näyttävät GTi-signeeraukset etulokasuojissa ja takana viimeistelevät auton ilmeen.
Peugeotin pelkistetty ja erittäin ergonominen i-Cockpit nousee GTi-mallissa uudelle laatutasolle. Punaiset tikkaukset kojelaudassa, verhoilussa, ovissa ja matoissa sekä alumiiniset polkimet ja vaihteenvalitsimen pää korostavat auton poikkeuksellisia ominaisuuksia.
Varusteena on myös Driver Sport Pack –varustepaketti. Keskikonsolin Sport-nappi muuttaa mittariston päävärin valkoisesta punaiseksi ja tarjoaa kuljettajan käyttöön moottorin tuottamat teho- ja vääntölukemat sekä auton kiihtyvyysarvot. Sport-toiminto muuttaa myös moottorin käyntiääntä ja kaasupolkimen asetuksia. Kirsikkana kakussa Sport-toiminto antaa käyttöön myös räyhäkämmät pakoäänet.
Suomeen vuoden vaihteessa
Uusi Peugeot 308 GTi esitellään ensi kerran syyskuun alussa Frankfurtin Autonäyttelyssä ja sarjatuotanto alkaa pian sen jälkeen. Suomeen ensimmäiset autot ehtivät juuri ennen vuoden vaihdetta.
Vastaa