Jo kahdeksan miljoonaa hybridiautoa!
Ensimmäinen Priuksen prototyyppi oli valmistunut, mutta ei suostunut liikkumaan. 49 pitkään päivään auto ei liikahtamaankaan.
“Työskentelimme pitkään joka ilta yrittäen ymmärtää missä vika oli. Joulun aikoihin saimme auton lopulta liikkeelle, mutta se liikkui vain 500 metriä!” Uchiyamada muistelee.
Elettiin vuotta 1995, ja hybridiautot vaikuttivat lähinnä epävarmalle tieteelliselle kokeelle. Pikakelataan tuota hetkestä 20 vuotta eteenpäin tähän päivään, ja tilanne on aivan toinen. Toyota, joka uskoi omaan visioonsa, voi nyt ilmoittaa ilolla ja ylpeydellä, että sen valmistamia hybridiautoja on myyty jo yli kahdeksan miljoonaa kappaletta ympäri maailman. Seitsemän miljoonan kappaleen rajapyykistä ehti kulua vain kymmenen kuukautta.
Mitä tuo luku sitten tarkoittaa käytännössä ympäristöllemme? Toyotan laskelmien mukaan sen valmistamien ja myymien hybridiautojen ansiosta hiilidioksidipäästöt ovat 58 miljoonaa tonnia pienemmät, kuin mihin olisi päädytty, jos näiden autojen asemesta olisi myyty vastaavan kokoinen ja samoilla suoritusarvoilla varustettu perinteinen bensiiniauto. Lisäksi Toyota arvioi, että hybridien ansiosta on säästynyt jopa 22 miljoonaa kilolitraa bensiiniä.
Maailman ensimmäinen sarjavalmisteinen hybridiauto, Toyota Prius, lanseerattiin vuonna 1997. Toyota on sen jälkeen laajentanut hybridimallistoaan, ja esimerkiksi Euroopassa vuonna 2014 myydyistä Toyotista joka kolmas oli hybridi. Toyota Motor Corporation valmistaa ja myy 30 erilaista hybridihenkilöautoa sekä yhtä pistokehybridimallia yli 90 eri maassa ja alueella. Suomessa Toyotan mallistoon kuuluu tällä hetkellä kuusi eri hybridimallia: Yaris Hybrid, Auris Hybrid, Auris Touring Sports Hybrid, Prius, Prius+ sekä ladattava pistokehybridi Prius PHEV.
Toyota on asettanut hybriditeknologian ja siihen liittyvien erilaisten polttoaineyhdistelmien käyttämisen sen 2000-luvun tärkeimmäksi ympäristöteknologiaksi. Toyota suunnitteleekin jatkavansa työtä hybridiautojen suorituskyvyn parantamiseksi, valmistuskustannusten pienentämiseksi ja malliston laajentamiseksi. Se haluaa luoda sellaisia ympäristöystävällisiä autoja, jotka myös kuluttajat ottavat omakseen.
Vastaa