Vaihtoautovertailussa 15 000 euron cabrioletit

Audi A4 Cabriolet A S4-Look on BMW:n 3-sarjan tavoin avokattoautojen hittejä iäkkäämpänä ja enemmän ajettunakin, varsinkin kun hevosvoimiakin löytyy 220. Valtteja on myös auton 4-paikkaisuus. Vaihtoautomaa Jyväskylässä pyytää kuvan 166 000 kilometriä ajetusta 3-litraisesta ja automaattivaihteisesta avo-Audista 14 950 €.
Kun avoauto maksaa 15 000 euroa, siitä haetaan jo kesän hurman lisäksi myös jonkunlaista statusta. Siksi vanhempikin BMW:n cabriolet kelpaa paremmin kuin lähes uusi rättikattoinen Fiat 500.
Muutaman tonnin hieman vitsikkääksikin kesäpeliksi voi kelvata lähes mikä tahansa avokattoinen ”ritsa”, merkistä ja mallista viis.
Mutta kun avoautoon sijoitetaan 15 000 euroa, vaaditaan siltä jo statustakin.
– Mieluusti peilataan itseä kaupan ikkunoista ja halutaan, että muiden päät kääntyvät perään, kun katto lasketaan alas, sanoo Järvenpäässä ja Jyväskylässä toimivan Vaihtoautomaan Niko Leskinen.
–Tämän hintaiset avoautot ovat myös sillä tavalla jossain määrin heräteostoksia, että alun perin 10 000 euron autoa etsimään tullut asiakas on saattanut kiinnostavan yksilön nähdessään nostaa budjettia. Eniten tämänhintaisissa avoautoissa asiakkaita kiinnostavat 2000-luvun alkupuolen Audi A4;n ja BMW:n 3-sarjan cabrioletit, ennen kaikkea niiden 4-paikkaisuuden takia. Samassa hintaluokassa tosin samanikäisestä Mersun SLK-mallista kelpaa kaksipaikkainenkin, Leskinen sanoo.
Vanhan rahoitus hankalaa
Leskisen mukaan uudemmatkin ranskalaiset Peugeotin ja Renaultin avomallit ovat suuremmalle yleisöllä tuntemattomampia ja siksi myös haasteellisia myytäviä.
– Varsinaisia hittejä eivät ole myöskään perhemalleina hyvin myyvien saksalaisten Focusten ja Astrojen avokattomallit. Harva edes tietää, että niitäkin saa cabrioleteina.
2000-luvun alun avoautot menevät selvästi paremmin kuin samaan hintaluokkaan osuvat 1990-luvun vieläkin hohdokkaamat merkit, mm. Porsche Boxterit.
– Rahoitusyhtiöt eivät ole hirveän innostuneita myymään näin vanhoihin autoihin rahoitusta. Koska auto toimii rahoitusyhtiön lainan vakuutena, on paljon helpompi saada paremmat maksuehdot ja pitemmät maksuajat tuoreempiin autoihin. 1990-luvun autoissa vielä kattomekanismitkin olivat sellaisia, ettei niillä kaikilla kehtaa lähteä sadesäällä liikenteeseen. Ihmiset ovat vaativampia ja haluavat katon alas napista painamalla, 1990-luvun autoissa se vielä pitää tehdä yleensä käsivoimalla, Leskinen sanoo.
Vaikka cabrioletien kattomekanismit ovat tänä päivänä jo luotettavia ja kestävät hyvin talvehtimistakin, ostetaan avoauto edelleen harvoin ympärivuotiseen käyttöön. Dieselin raskaamman käyttövoimaveron takia sellainen halutaan myös pääsääntöisesti bensamoottorilla.
- Alfa Romeo Spider 2,0 JTS 166hv kääntää varmasti päät. Kuvan auto on vuosimalla 2005 ja 27 000 kilometrin mittarilukemakaan ei tohdi epäillä, koska kyseessä on ehta Suomi-auto. Alfa on Suomessa pienen piirin merkki, mutta hohdokas sellainen. Autoliike Sulantie 26 Tuusulassa pyytää tästä punaisesta Alfasta 14 900 €.
- Opel Astra TwinTop Cosmo 1,9 CDTI 110kW/150hv M6 ei ole cabriolet-kansan hitti: tavisauto on tavisauto avokattoisenakin. Tämän yksilön valtteja ovat täydellinen huoltokirja ja vähäinen, 69 000 kilometrin mittarilukema. Auto on vuosimallia 2008 ja Uudenmaan Vaihtoautot Espoossa pyytää siitä 14 590 €.
- Audi A4 Cabriolet A S4-Look on BMW:n 3-sarjan tavoin avokattoautojen hittejä iäkkäämpänä ja enemmän ajettunakin, varsinkin kun hevosvoimiakin löytyy 220. Valtteja on myös auton 4-paikkaisuus. Vaihtoautomaa Jyväskylässä pyytää kuvan 166 000 kilometriä ajetusta 3-litraisesta ja automaattivaihteisesta avo-Audista 14 950 €.
- 325Ci M-Sport on avokattoisten vaihtoautojen hitti, vaikka vuosimalli on 2002 ja mittarilukemakin 194 000 km. Matin Rengas ja Auto Oy Vantaalla pyytää kuvan autosta 14 700 €.
- Sympaattinen Fiat 500 Italia 1,2 8v 69hv oli myynnissä 14 490 eurolla Lahden Mega-Autossa. Auto oli vuosimallia 2011 ja matkamittarilukema oli vasta 33 000 km. Mutta pohjoisessa Suomessa sympaattisuus taitaa hävitä statukselle.
- Ford Focus Coupé-Cabriolet 2,0 145 hv Trend M5 3-ovinen menee samaan sarjaan Opel Astran kanssa: Focus on ”tavisauto”, olipa siinä kiinteä tai laskettava katto. Vuosimallin 2009 auton 151 000 kilometrin matkamittarilukema vihjaa, että auto on ollut ympärivuotisessa ajossa. Tampereen Kamux pyytää tästä autosta 14 900 €.
- Mercedes-Benz SLK 2.0 , 200 Kompressor vuosimallia 2003 ja 111 000 kilometrin mittarilukemalla löytää varmasti ostajansa, vaikka auto onkin käytännössä kaksipaikkainen. Auto-Outlet Tampereella pyytää kuvan autosta 14 900 €.
- Mini Cooper 1.6i CABRIO saattaa vedota joihinkin nuorempiin ostajiin, varsinkin naisiin. Autosilta Espoossa pyytää tästä 114 000 kilometriä ajetusta vuosimallin 2005 Ministä 14 999 €.
- Porsche Boxster Cabriolet kerää katseita ja kateellisia naapureita. Mutta kun auto on vuosimallia 1996, eivät rahoitusyhtiöt ole välttämättä hanakoita enää sitä rahoittamaan. Kuvan Porschella on ajettu 149 000 kilometriä ja Jamicar Oy Nummelassa pyytää siitä 14 800 €.
- Keltainen Toyota MR2 1,8 VVT-i vuosimallia 2000 oli kerännyt matkamittariinsa vasta 36 000 kilometrin lukemat. Ostajakunta on kuitenkin iän takia rajallinen. Autoluojus Porissa pyytää tästä takavetoisesta kesäkiitäjästä 14 400 €.
- Volkswagen New Beetle 2.0 Cabriolet Highline vuosimallia 2004 oli myynnissä Salon Vaihtomaailmassa. 82 000 kilometrin mittarilukema kertoo, että auto tuskin on ollut ympärivuotisessa käytössä. Varustelistalta löytyy mm. sähkötoiminen katto, nahkaverhoilu ja pysäköintitutka. Hintapyyntö on 14 300 €.
Teksti Timo Kiiski


















Vastaa