Kaasujalka

Vaihtoautovertailussa 15 000 euron cabrioletit

Julkaissut:

|

14.8.2015

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Vaihtoautovertailussa 15 000 euron cabrioletit

Audi A4 Cabriolet A S4-Look on BMW:n 3-sarjan tavoin avokattoautojen hittejä iäkkäämpänä ja enemmän ajettunakin, varsinkin kun hevosvoimiakin löytyy 220. Valtteja on myös auton 4-paikkaisuus. Vaihtoautomaa Jyväskylässä pyytää kuvan 166 000 kilometriä ajetusta 3-litraisesta ja automaattivaihteisesta avo-Audista 14 950 €.

Kun avoauto maksaa 15 000 euroa, siitä haetaan jo kesän hurman lisäksi myös jonkunlaista statusta. Siksi vanhempikin BMW:n cabriolet kelpaa paremmin kuin lähes uusi rättikattoinen Fiat 500.

Muutaman tonnin hieman vitsikkääksikin kesäpeliksi voi kelvata lähes mikä tahansa avokattoinen ”ritsa”, merkistä ja mallista viis.

Mutta kun avoautoon sijoitetaan 15 000 euroa, vaaditaan siltä jo statustakin.
– Mieluusti peilataan itseä kaupan ikkunoista ja halutaan, että muiden päät kääntyvät perään, kun katto lasketaan alas, sanoo Järvenpäässä ja Jyväskylässä toimivan Vaihtoautomaan Niko Leskinen.

–Tämän hintaiset avoautot ovat myös sillä tavalla jossain määrin heräteostoksia, että alun perin 10 000 euron autoa etsimään tullut asiakas on saattanut kiinnostavan yksilön nähdessään nostaa budjettia. Eniten tämänhintaisissa avoautoissa asiakkaita kiinnostavat 2000-luvun alkupuolen Audi A4;n ja BMW:n 3-sarjan cabrioletit, ennen kaikkea niiden 4-paikkaisuuden takia. Samassa hintaluokassa tosin samanikäisestä Mersun SLK-mallista kelpaa kaksipaikkainenkin, Leskinen sanoo.

Vanhan rahoitus hankalaa

Leskisen mukaan uudemmatkin ranskalaiset Peugeotin ja Renaultin avomallit ovat suuremmalle yleisöllä tuntemattomampia ja siksi myös haasteellisia myytäviä.
– Varsinaisia hittejä eivät ole myöskään perhemalleina hyvin myyvien saksalaisten Focusten ja Astrojen avokattomallit. Harva edes tietää, että niitäkin saa cabrioleteina.

2000-luvun alun avoautot menevät selvästi paremmin kuin samaan hintaluokkaan osuvat 1990-luvun vieläkin hohdokkaamat merkit, mm. Porsche Boxterit.
– Rahoitusyhtiöt eivät ole hirveän innostuneita myymään näin vanhoihin autoihin rahoitusta. Koska auto toimii rahoitusyhtiön lainan vakuutena, on paljon helpompi saada paremmat maksuehdot ja pitemmät maksuajat tuoreempiin autoihin. 1990-luvun autoissa vielä kattomekanismitkin olivat sellaisia, ettei niillä kaikilla kehtaa lähteä sadesäällä liikenteeseen. Ihmiset ovat vaativampia ja haluavat katon alas napista painamalla, 1990-luvun autoissa se vielä pitää tehdä yleensä käsivoimalla, Leskinen sanoo.

Vaikka cabrioletien kattomekanismit ovat tänä päivänä jo luotettavia ja kestävät hyvin talvehtimistakin, ostetaan avoauto edelleen harvoin ympärivuotiseen käyttöön. Dieselin raskaamman käyttövoimaveron takia sellainen halutaan myös pääsääntöisesti bensamoottorilla.

Teksti Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Vaihtoautovertailu 15–30 000 € – Golf-luokan tehotykit
Hintavertailussa käytetyt ylemmän keskiluokan entiset sedanit
Avoauto – katoavaa kansanperinnettä?

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *