Kaasujalka

Koeajossa Kia Sportage – Tästä löytyy lähes kaikki

Julkaissut:

|

13.7.2015

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajossa Kia Sportage – Tästä löytyy lähes kaikki

Isojen pyörien päällä keikkuva Sportage tuntuu käytössä enemmän maasturilta kuin henkilöautomaiselta "crossoverilta”.

Kia Sportagen kallein malli, 2.0 AWD CRDi-R-Business Premium, ei juuri jätä varusteluun toivomisen varaa. Mukavan ja jyhkeän auton jäänti myyntitilastoissa Nissan Qashqain jälkeen on jopa pieni ihme.

Halvimmillaan etuvetoisen Sportagen, ISG Urban LX EcoDynamicsin saa 24 990 eurolla ja tämä koeajettu nelivetoinen 2.0 AWD CRDi-R Business A/T on malliston kallein, siitä saakin maksaa jo 43 990 euroa.

Kun Kian maasturimalliston toiseksi suurin maksaa näin paljon, tulee iso osa hinnasta tietysti varustelusta. Ja sehän ei juuri toivomisen varaa edes jätä.

Business Premiumin pelkkää Business-versiota kattavammalta varustelistalta löytyy. edestä avattava panoraamakatto aurinkosuojaverholla ja sähkötoiminen, 6-suuntainen kuljettajanistuin, automaattinen taskupysäköintijärjestelmä ja18-tuumaiset kevytmetallivanteet. Jo edullisemmistakin malleista löytyvä vakiovarustelista on sekin hyvin kattava.

Yhä hiukan muovinen

Jyhkeä pelihän tämä Sportage on, oikein miehekäs auto. Nelivetoisuudesta tosin ei paljon sulilla kevätkeleillä ja kaupunkiajossa ole: se on vähän sama kuin menisi märkäpuku päällä juhannuksena uimaan. Sorateillekään ei lehdistöautolla tohdi lähteä, ettei kiviä lennä revitellessä kylkiin: auto kun pitää palauttaa siinä kunnossa kuin se on otettaessakin.

Mutta leppoisaa ja vääntävää menoa 2-litrainen ja 184-hevosvoimainen diesel tarjoaa. Kyyti on ennen kaikkea pakotonta.

Toki esimerkiksi kaverin 2-litraiseen Audi Q5 dieseliin verrattuna Sportage on jonkun sortin jyrä.

Kaveri osti juuri vuosimallin 2011 Audi Q5:n, 140 000 kilometriä ajettuna. Hän maksoi siitä 36 000 euroa. Toki Audin saksalainen kyyti on napakampaa kuin Kialla, mutta jotenkin tulee vertailtua näiden autojen kustannuseroja. Kun halvinkin Audi Q5 maksaa uutena 54 722, niin väkisinkin tulee mietittyä, että kyllä tulee statukselle hintaa. Tämä kaikkein ylellisimmin varusteltu Sportage kun maksaa rapiat 43 000 euroa.

Sportagen hieman karu, mutta samalla melko tyylipuhdas olemus ei jostain syytä puhuttele laajempaa joukkoa suomalaisia. Myyntitilastoissa se ylsi viime vuonna vasta sijaluvulle 40.

En tiedä miksi: minusta se on oikein miehekäs auto. Siinä istutaan korkealla ja siksi ohjaamossa on mukavasti tilan tuntua.

Selkeys on valttia, mutta kaikista ylellisyysvarusteista huolimatta fiilis ohjaamossa on pikkuisen muovinen ja karkea. Hallintalaitteet ovat selkeät ja pelkistetyt, nappuloita ei ole liikaa. Sportagen valttejakin on loogisuus: se on toimiva kokonaisuus eli ihan ”soiva peli”.

Säädettävä ohjausvaste

Kaikkiaan kun riisuu Sportagen ylellisyysvarusteista, niin jäljelle jää melko lailla kohtuumukava perusmaasturi 2-litraisella turbodieselmoottorilla.

Pehmeys yllättää: nimen ja virtaviivaisen muotoilun perusteella luulisi menoa sporttisemmaksi, mutta se ei haittaa: tämä tuntuu sopivalta juuri tällaiselle hieman vatsakkaalle seniorille.

Ratista voi valita ohjaukselle 3 eriasteista ohjaustilaa, tosin erot eivät ole hirveän suuria. Kevyt ohjaus tekee kaupungissa isosta autosta ketterän parkkeerattavan, mutta jämäkimmässäkin sport-asennossa ohjaus jää matka-ajossa hiukan tunnottomaksi. Suuntavakaus maanteillä ei ole Sportagen valtteja.

Alusta on pyritty rakentamaa mahdollisimman monia miellyttäväksi ja se tekee Sportagesta vähän särmättömän. Äänieristys on rengasmelun osalta kohtuullisen hyvä, mutta ei täydellinen.

On vaikea sanoa, kannattaako Sportagessa maksaa kaikista näistä Business Premium-tason ylellisyysvermeistä. Paljon on sellaista, joita ilmankin pärjää, mutta jotka tekevät raskaan katumaasturin käytöstä vaivatonta ja kivaa.

Itse saattaisin valintatilanteessa tyytyä 136-hevosvoimaisen 2.0 CRDi:hin Business-malliin ilman premiumia-varustelua. Sekin on ihan hyvin varusteltu, mutta maksaa 37 490 euroa. Siinäkin on ihan hyvin varusteita ja riittävästi tehoa.

Kia Sportage 2.0 CRDi-R Business Premium
• Moottori: 1995 cm3
• Teho: 184 hv
• Vetotapa: neliveto
• Käyttövoima: diesel
• Vaihteisto: automaatti
• Huippunopeus: 195 km/h
• Kiihtyvyys 0-100 km/h: 9,8 s
• Yhdistetty kulutus: 7,2 l / 100 km
• Co2: 189 g/km
• Maavara 172 mm
• Varustelu: malliston kattavin, samalla kallein
• Hinta: 43 990 €

 Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Maxus Deliver 9 – Perinteisellä diesel-tekniikalla
Koeajo KGM Torrex EVX – Korean ”Lantikka” on hyvä hintaisekseen
Koeajo Nissan Juke Hybrid – Erottuu massasta

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *