Kaasujalka

Koeajo Volkswagen Passat Variant – Järkevä premium-auto

Julkaissut:

|

1.7.2015

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Volkswagen Passat Variant – Järkevä premium-auto

Moni lehti on kehunut Passatin tulleen uuden mallin myötä lähemmäksi Audia. Varsinkin keulasta auto näyttää todella leveältä ja luokkaansa kalliimmalta..

Volkswagen Passat Variant Comfortline manuaalivaihteisena on vaatimattoman järki-ihmisen premium-auto. Turhasta riisuttu farmari tarjoaa tilaa ja upeaa kyytiä järkihintaan.

Koeajossa Volkswagen Passat Variant. AutoBild-lehden arviossa uusi Passat asettuu jonnekin Skoda Octavia Combin ja Mercedes-Benzin E-sarjan farmarin väliin. Se taitaa olla aika osuva arvio.

Näissä VAG-konsernin autoissahan hierarkia menee niin, että kaiken huipulla on Audi. Volkkari taas on arvotettu ”köyhän miehen Audiksi”. Ja sitten Skodaa ehkä sitten on pidetty ”köyhän miehen Volkkarina”.

 Hieno ”kansanauto”

Volkswagen tulee sanoista ”kansanauto”, mutta kyllä kokemus tällä uudella Passat Variantilla pistää nämä käsitykset premium-autosta aika lailla uusiksi, ihan ulkonäköä myöten. Tulee vähän sellainen fiilis, että jossakin vain joku on päättänyt, että Audi on ns. brändinä Volkkaria ylellisempi.

Koeajettu uusi Passat Variant Variant oli varustettu 1.4-litraisella ja 150-hevosvoimaisella TSI-bensamoottorilla. Varustetaso oli Comfortline, jota yleisesti pidetään Volkkareissa hinta-laatu –suhteeltaan ehkä parhaana: autossa on kaikki vähintään tarpeellinen, mutta mistään et maksa liikaa. Nahan sijasta istuinverhoilu oli kangasta ja DSG-automaatin sijasta autossa oli 6-pykäläinen manuaalilaatikko.

Ilman lisävarusteita koeajetun Passatin verollinen hinta on 34 536,06. Lisävarusteet nostivat kokonaishinnan 37 981,09 euroon.

Lisävarusteisiin kuuluivat mm. IndiumGrey –metalliväri (691,47 €) sek ajotilanteen mukaan säätyvät dynaamiset led-valot, kulmavalotoiminto, pysäköintiavustin Park Assist 3.0 ja sumuvalojen kulmavalotoiminan kera (led-paketti 1 315,03 €).

833,47 euron arvoiseen Travel-pakettiin sisältyi mm. radio ja navigointi Discover Media Bluetooth, CAR-NETpalvelut, kosketusvärinäyttö 6,5″. CD- ja MP3-toiston.

Huippumukava

Ajettavuutta riittää kuvaamaan yksi ainoa yhdyssana: huippumukava. Ohjaus on tarkka, välillä tuntui, että tämä auto kulkee kuin ajatus. Tietuntuma on todella mainio, se kertoo hyvin, mitä pyörien alla tapahtuu. Seniori-ikäistä miellyttää eritoten Passatin vakaa ajettavuus.

Vielä lähes 10 vuotta sitten, kun ostin oman 1.6-litraisen vapaasti hengittävän ja 113-hevosvoimaisen bensa-Avinsikseni, en osannut ikipäivänä kuvitella, että jonain päivänä turbolla saadaan 1.4-litraisesta bensamoottorista revittyä 150 hevosvoimaa, eikä tällaisessa ”pappa-ajossa” enempi tunnu tarpeelliseltakaan.

Jotkut sanovat, että kun on kerran ajanut automaattivaihteisella autolla, ei tee enää mieli edes vilkaista manuaalilaatikkoista. Itse en tähän koulukuntaan kuulu. Tässä Passat Variantissa manuaalivaihteet loksahtelevat volkkarimaisen jämäkästi, mutta kieltämättä terävästi toimivan kytkimen käyttö vaatii ainakin alussa tarkkaavaisuutta.

Toki automaatti on sijoitus ajomukavuuteen ja parempaan polttoainetalouteen. Mutta jos itse ostaisin uuden Volkkarin, niin ehdottomasti haluaisin sen manuaalivaihteisena. Enkä suinkaan himpun halvemman hinnan, vaan luotettavuuden takia.

En ole seurannut, missä VAG-konsernin autojen DSG-automaattilaatikkojen kanssa tällä hetkellä mennään ja ovatko niiden runsaat ongelmat jo eilistä päivää, mutta sen verran niistä tuli luettua syksyllä 2014, että ei voi mitään: epäluulo jäi kytemään.

Luokka-ajattelu uusiksi

Ehkä Volkswagen Passat Variant on omassa luokassaan hintavanpuoleinen auto, mutta koeajokokemuksen jälkeen on pakko hieman miettiä, mikä se Passatin luokka oikein on. Luokkaa ylellisemmiksi katsottujen BMW:n 3-sarjan ja Audi A4-mallin rinnalla sen hinta tuleekin jo uuteen valoon.

Tämän hieman tavallista hulppeammin varustellun, bensamoottorisen 150-hevosvoimaisen Passat Variant 1.4 TSI Comfortline BlueMotion Technologyn verollinen kokonais ilman lisävarusteita on 34 536 euroa. Halvimman bensamoottorisen, 120-hevosvoimaisen Audi A4 Avant 1.8 TFSI:n lähtöhinta on 36 410 euroa.

Volkswagen Passat Variant Comfortline 1.4 TSI 110 kW ACT BlueMotion Technology
Moottori: 1.4 TSI, bensiini
Vaihteet: 6-lovinen manuaali
Teho: 150 hv (110 kW)
• Vääntö: 250 Nm
• Co2: 119 g/km
• Huippunopeus: 217 km/h
• Kiihtyvyys 0-100: 8.6 s
• Yhdistetty kulutus: 5.1 l/100 km
• Mitat: pituus 4767 mm, leveys 1832 mm, akseliväli 2791 mm.
• Hinta: 37 981,09 € (lisävarusteineen), 34 536,06 € (lähtöhinta)

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos
Koeajo Opel Astra Electric – Pihi sähköfarkku talouspäällikölle
Koeajo Toyota CH-R – ”Plug in Hybrid nostaa nextille levelille”

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *