Kaasujalka

Uudistunut Kia cee’d esitellään syyskuussa

Julkaissut:

|

29.6.2015

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Uudistunut Kia cee’d esitellään syyskuussa

Uutukaisessa täysin uusi 3-sylinterinen turbomoottori ja 7-vaihteinen DCT-kaksoiskytkinvaihteisto vähentävät polttoaineen kulutusta ja CO2-päästöjä tarjoten kuitenkin vahvaa suorituskykyä.

Uudistuneeseen cee’d-mallistoon tulee tarjolle myös urheilullinen GT Line -varustetaso. Uudistukset käsittävät koko cee’d-malliston (hatchback, Sportswagon ja pro_cee’d). Myös tehokkaat cee’d GT- ja pro_cee’d GT -mallit uudistuvat samassa yhteydessä muun cee’d-malliston kanssa.

Uudistunut Kia cee’d perii rohkean muotoilun edeltäjältään. Uudistusten myötä cee’d näyttää aiempaa modernimmalta. Keulasta uudistunut cee’d on säilyttänyt ne ominaispiirteet, jotka ovat tehneet autosta suositun Euroopassa. Uudistuneen cee’din keulailmettä koristavat uusi aiempaa leveämpi etupuskuri, kromikoristeiset sumuvalot ja uusi ovaalinmuotoinen keulasäleikkö. Myös auton takaosaan on tehty vastaavia uudistuksia. Uudelleen muotoiltu takapuskuri ja urheilulliset heijastimet takana korostavat auton dynaamista ulkonäköä. LED-takavalot viimeistelevät auton takaosan. Uudet 16” ja 17” kevytmetallivanteet tulevat tarjolle kautta malliston.

Hiljaisempi matkustamo

Kia cee’din sisätiloihin on tehty uudistuksia, jotka täydentävät auton tyylikästä vaikutelmaa. Matkustamon muoto on pysynyt ennallaan, mutta sisätiloihin tehdyt uudistukset antavat autolle modernin sisäilmeen. Uusi valinnainen sisämateriaalien väripaketti lisää entisestään cee’din vetovoimaisuutta.

Uudistuneen cee’din kojelautaa koristavat uudet kromikoristeet. Kojelaudan korkealaatuinen viimeistely lisää ohjaamon laatuvaikutelmaa. Muut sisätilojen kromikoristeet on sijoitettu vaihteenvalitsimen, ovenkahvojen ja ilmastointipainikkeiden yhteyteen varustetasosta riippuen.

Uusien dieselmoottoristen cee’d-mallien äänieritystä on parannettu. Samoin moottorin värinää on saatu pudotettua. Kaikissa dieselmoottoreissa on käytetty ääntä vaimentavia materiaaleja moottorilohkossa, öljypohjassa ja hiukkassuodattimessa.

Uusi 3-sylinterinen turbomoottori

Uudistuneeseen cee’d-mallistoon on saatavana aiempaa laajempi voimalinjatarjonta. Kaikki moottorit täyttävät Euro 6 -päästönormit.

Kia esittelee uudistuneessa cee’dissä täysin uuden 1.0-litraisen T-GDI-turbomoottorin. Kolmisylinterinen voimanlähde on suunniteltu vähentämään polttoaineenkulutusta ja päästöjä. Kian uudessa turboahdetussa moottorissa, joka on sen itsensä kehittämä yhtiön Namyangin tutkimuskeskuksessa Koreassa, on korkeapainesuorasuihkutus ja kehittynyt jäähdytys, jotka osaltaan pienentävät päästöjä. Moottorin kehitystyön kulmakiviä ovat olleet sen välitön vastine kaasuun ja tehokas palaminen.

Uusi voimanlähde on Kian ensimmäinen uuden sukupolven moottoreista Euroopassa ja se on saatavana kahtena eri tehoversiona: 100 hv ja 120 hv. Molemmat versiot tarjoavat vääntöä 172 Nm. Maksimivääntö on käytettävissä laajalla 1500–4000:n kierrosalueella tehden siitä nautittavan ajettavan kaikissa ajo-olosuhteissa. Uuden moottorin odotetaankin tarjoavan bensamoottorisen cee’d-malliston alhaisimman CO2-päästön, kun moottorin tyyppihyväksyntä valmis.

Kia esittelee cee’dissä myös uudistuneen 1.6-litraisen CRDi-dieselmoottorin. Uusi korkeapaineruiskutusjärjestelmä ja jatkuvasti säätyvä öljypumppu vähentävät kitkahäviöitä moottorissa. 110-hevosvoimainen diesel tulee tarjolle kaikkiin korimalleihin myös GT-Line varustetasoihin. Uudistuneen moottorin CO2-päästöt ovat alhaisimmillaan 94 g/km Kian ISG-järjestelmällä (Idle Stop/Go) varustettuna.

Uudistuneesta dieselmoottorista on saatavana myös tehokkaampi versio.136-hevosvoimainen 1.6 CRDi -dieselmoottori korvaa 128-hevosvoimaisen edeltäjänsä. Uudistunut voimalähde tarjoaa nyt vääntöä 285 Nm aikaisemman 265 Nm:n sijaan. Maksimivääntö on käytettävissä entisistä matalammalta kierrosalueelta tarjoten vaivatonta kiihtyvyyttä kaikissa olosuhteissa.

Täysin uusi DCT-kaksoiskytkinvaihteisto

Uuden cee’d GT Linen yhteydessä esitellään Kian toinen tekninen uudistus. Kian täysin uusi 7-vaihteinen DCT-kaksoiskytkinvaihteisto tulee saataville 133-hevosvoimaisen, 1.6-litraisen CRDi-dieselmoottorin kanssa. Kian uusi DCT-vaihteisto pystyy käsittelemään suuremman vääntömomentin kuin nykyinen 6-vaihteinen momentinmuuntimella varustettu automaattivaihteisto, jonka uusi DCT-vaihteisto korvaa.

Uusi DCT-kaksoiskytkinvaihteisto on uuden 1.0-litrainen T-GDI-moottorin tavoin Kian kehittämä. Se on suunniteltu vähentämään polttoaineen kulutusta. Vaihteisto tarjoaa urheilullista ajamisen tunnetta manuaalitilassa, mukavuutta ja pehmeyttä automaattiasetuksella.

Uusi DCT-vaihteisto tarjoaa nopeamman vaihtotapahtuman lisäksi pienempiä ylläpitokustannuksia. Uudistuneen 1.6 CRDi -dieselmoottorin CO2-päästö on uuden DCT-vaihteiston kanssa 109 g/km.

Kohentunut ajettavuus

Kian insinöörit ovat tehneet uudistuksia cee’din alustaan ja jousitukseen parantaen auton ajettavuutta ja käsiteltävyyttä. Tärkein ajettavuuteen vaikuttava parannus on uusi kaarreajohallintajärjestelmä, joka vähentää auton aliohjautuvuutta tiukassa kaarteessa. Myös auton ohjaustehostinta ja etupyörien geometriaa on kehitetty, ja siten saatu aiempaa parempi ohjaustuntuma.

Uusia mukavuus- ja turvallisuusvarusteita

Uudistuneeseen cee’diin tulee tarjolle uusia mukavuus- ja turvallisuusvarusteita. Liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä lukee nopeusrajoituksia tien varrelta kameran ja navigointijärjestelmän avulla ja näyttää rajoitukset sekä nopeusmittarin vieressä että navigointinäytöllä. Risteävän poikittaisliikenteen varoitusjärjestelmä varoittaa kuljettajaa (peruutettaessa) takana kulkevista ajoneuvoista. Uudistunut Smart Parking Assist System -pysäköintiavustin puolestaan tekee sekä tasku- että ruutuun pysäköinnistä helppoa ja vaivatonta.

Uudistunut cee’d on saatavana Kian uusimmalla 7” audiovisuaalisella navikointijärjestelmällä, jonka yhteyteen tulee tarjolle Kia Connected Services -palvelu. TomTomin toimittama palvelu tarjoaa kuljettajalle reaaliaikaista tietoa liikenteestä, nopeuskameroiden sijainnista ja säästä. Kia Connected Services -palvelu lanseerataan Euroopassa vuoden viimeisellä neljänneksellä GT Line -malliston yhteydessä.

GT

Myös cee’d-malliston suorituskykyiset cee’d GT- ja pro_cee’d GT ovat uudistuneet. Urheilulliset GT-mallit erottuvat dynaamisella ulkonäöllään. GT on saanut uudet 18” kevytmetallivanteet, jotka yhdessä ”Ice cube” -LED-valojen, aggressiivisen alasäleikön ja takaspoilerin kanssa tekevät siitä cee’d-malliston kuuman keskushyökkääjän.

GT-mallistoon on tehty uudistuksia sisälle. Auto on saanut uuden D-muotoillun ohjauspyörän. Moottorin käynnistyspainike on uudessa GT:ssä alumiinia. Vakiovarustukseen kuuluvat Recaron-kuppi-istuimet lisäävät ajonautintoa. Ajoelämystä täydentää GT-äänimaailmaa korostava äänigeneraattori, joka kytkeytyy päälle ohjauspyörässä olevasta GT Mode -painikkeesta.

GT-malliston 1.6 T-GDI -turbomoottoriin on tehty päivityksiä, jotka ovat parantaneet kiihtyvyyttä. Tämä on saatu aikaiseksi moottorin ahtopainetta lisäämällä. 1.6 T-GDI -moottori tuottaa tehoa 204 hv ja vääntöä 265 Nm.

Ensiesittelyssä Suomessa syyskuussa

Kia cee’d on valmistettu Kian modernilla tuotantolaitoksella Slovakian Zilinassa. Auto on yksi Kian parhaiten myyvistä malleista. Vuonna 2014 Euroopassa myytiin yli 75 000 cee’diä, jonka tuotanto ylitti viime toukokuussa jo miljoonan kappaleen rajan.

Uudistunut Kia cee’d esitellään Suomessa syyskuun alussa.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Tällaisia autoja romutetaan nyt eniten
Tässä se on: Täysin uusi toisen sukupolven Audi Q5 Sportback
Helkama-Autokauppa laajenee Helsinkiin ja Tampereelle

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *