Kaasujalka

Uudistunut Toyota Auris on nyt ennakkomyynnissä

Julkaissut:

|

25.6.2015

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Uudistunut Toyota Auris on nyt ennakkomyynnissä

Uudistunut Aurisin ennakkomyynti on jo käynnistynyt, ja se esitellään Suomessa loppukesällä. Hinnat alkavat 21 747 eurosta.

Toyota esitteli Geneven autonäyttelyssä uudistuneen Toyota Aurisin, joka erottuu etenkin modernin ja nuorekkaan muotoilunsa, edistyksellisten moottorivaihtoehtojensa ja innovatiivisen turvallisuusteknologiansa ansiosta.

Vuonna 2006 ensiesitelty Auris-malli jatkoi Toyotan C-segmentin vahvaa menestystä. Hybridiversio tuli vaihtoehdoksi vuonna 2010, ja kaksi vuotta sitten lanseerattu toisen sukupolven Auris, johon tuli tarjolle myös Touring Sports -farmariversio nosti myyntiluvut kovaan kasvuun. Yhteensä Aurisia on myyty Suomessa reilun kahdeksan vuoden aikana 22 500 kpl.

Uusi ulkoasu

Näkyvimmän muutoksen on kokenut auton keula, jossa uusi etusäleikkö ja ajovalot ilmaisevat mm. hiljattain esitellystä Avensiksesta tuttua Toyota Keen -muotoilukieltä. Uudelleen muotoiltu etupuskuri ja etusumuvalot korostavat auton leveää olemusta, kun taas kromiset koristelistat, uudet ajovaloumpiot, saatavilla olevat bi-led-ajovalot, led-päiväajovalot ja sumuvalot tuovat dynaamiseen etuilmeeseen tyyliä ja hienostuneisuutta.

Kylkien dynaaminen muotoilu jatkuu yhtenäisenä keulasta aina takavaloihin saakka, ja auton takaosassa pidemmät korin ylitykset tasapainottavat muotoilua. Sivuprofiilin täydentävät uudet 16- tai 17-tuumaiset kevytmetallivanteet. Auton takaosa puolestaan noudattelee samaa voimakasta muotoilulinjaa kuin auton keulakin. Uudet led-takavalot antavat Aurisille tunnistettavan Toyota-ilmeen, ja takapuskurin leveää muotoilua korostavat uudet, vaakasuoraan muotoillut valot sekä alaosan kromilista.

Uudistunut matkustamo

Sisätiloissa on kiinnitetty erityisen paljon huomiota paitsi materiaalien ja viimeistelyjen korkeaan laatuun, myös harmoniseen ilmeeseen ja mukavaan käytettävyyteen. Uuden kojelaudan laadukkaat materiaalit ovat saaneet uuden pinnan. Kojetaulun ulkoasun viimeistelevät uudelleen muotoillut tuuletussuuttimet. Matkustamon tunnelmaa korostavat mm. mattakromiset ja kiiltävän mustat koristeet sekä laitteiston yhtenäinen valaistus.

Istuinverhoilut ovat uudet, ja mm. ovien käsinojat ja keskikyynärnoja on tyylikkäästi tikattu. Life-, Active- ja Style-varustetasojen yhteydessä istuinverhoilu on tummanharmaata kangasta, ja Premium-varustetasoon on valittavissa joko tummanharmaa, musta tai Golden Copper -kuparisävyinen osanahkaverhoilu.

Uudessa mittaristossa nopeus- ja kierroslukumittarit ovat urheilullisesti muotoillut, ja kuljettaja voi seurata mm. navigoinnin ohjeita ja hybridijärjestelmän tietoja niiden keskellä sijaitsevan värillisen TFT-näytön kautta. Kojelaudan keskiosaa puolestaan hallitsee Toyota Touch -mediakeskus (Active-varustetasosta lähtien), jonka 7-tuumainen näyttö on varustettu kapasitiivisilla painikkeilla. Mediakeskuksen kautta hallinnoidaan mm. auton audiojärjestelmää ja saatavilla olevaa navigointia, ja lisäksi se toimii peruutuskameran näyttönä. Halutessaan omat medialaitteet on helppoa ja vaivatonta yhdistää järjestelmään AUX-, USB- ja Bluetooth-liitäntöjen avulla. Auton muut hallintalaitteet, kuten uudet ilmastoinnin ohjaimet, on sijoitettu tyylikkäästi kojelaudan keskiosaan.

Neljä varustetasoa

Aurisiin on valittavissa neljä eri varustetasoa. Life on kattavasti varusteltu perusmalli, joka sisältää mm. automaatti-ilmastoinnin, audion painikkeet ohjauspyörässä, uuden kangasverhoilun, kattokaiteet Touring Sports -mallissa sekä avaimettoman Smart Start -käynnistysjärjestelmän hybridiversiossa.

Näyttävä ja hyvin varusteltu Active noussee myydyimmäksi varustetasoksi. Sen vakiovarusteisiin kuuluvat mm. 16-tuumaiset kevytmetallivanteet, Toyota Touch -mediakeskus, peruutuskamera, etusumuvalot, automaatti-ilmastointi, vakionopeussäädin, värillinen TFT-näyttö, nappanahkainen ohjauspyörä ja metallin väriset kattokaiteet Touring Sports -mallissa.

Style-varustetaso on kaikkein tyylitietoisimpien valinta, sillä siihen sisältyvät vakiovarusteena myös Toyota Skyview-panoraamakatto, näyttävät 17-tuumaiset kevytmetallivanteet ja takalasien tummennukset.

Täydellisen mukavuuden ja tyylin yhdistämiseksi saatavilla on myös Premium-varustetaso, joka tuo mukanaan mm. osanahkaverhoillut istuimet, näyttävät 17-tuumaiset kevytmetallivanteet, kaksialueisen automaatti-ilmastoinnin, takalasien tummennuksen, vaihtoehtoisen Golden Copper -sisäverhoilun, bi-led-ajovalot, Toyota Touch with Go Plus -mediakeskuksen (sis. navigoinnin, puheohjauksen ja kolmen vuoden ilmaiset karttapäivitykset), avaimettoman Smart Entry&Start -lukitus- ja käynnistysjärjestelmän sekä innovatiiviset Toyota Safety Sense -turvallisuusvarusteet.

Active- ja Style-varustetasoja voi täydentää valinnaisilla ja houkuttelevasti hinnoitelluilla varustepaketeilla. Auris Plus ­-paketti sisältää bi-led-ajovalot ja Toyota Touch with Go -mediakeskuksen navigoinnilla, ja sen hintahaarukka on 1035 – 1130 euroa. Comfort-paketti puolestaan sisältää avaimettoman Smart Entry&Start -lukitus- ja käynnistysjärjestelmän, automaattisesti toimivat pyyhkijät sadetunnistimella, automaattisesti toimivat hämärä- ja mittarivalot hämärätunnistimella ja automaattisesti tummentuvan taustapeilin. Comfort-paketin hinta on 750 – 813 euroa. Myös innovatiiviset Toyota Safety Sense -turvallisuusvarusteet ovat saatavilla omana pakettinaan. Pre-Collision-järjestelmän, kaistavahdin, kaukovaloautomatiikan, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmän ja älykkään pysäköintiavustimen sisältävän Toyota Safety Sense -turvallisuuspaketin hinta on 750 – 813 euroa. Premium-varustetasoa voi täydentää Toyota Skyview -panoraamakatolla (525 – 565 euroa) ja mustalla nahkaverhoilulla (640 – 690 euroa).

Uudet voimanlähteet

Toyota Auris on saatavilla totuttuun tapaan niin bensa-, diesel- kuin hybridiversionakin. Kahden bensiinimoottorin lisäksi saatavilla on yksi dieselmoottori sekä hybridivaihtoehto. Kaikki Aurisin moottorivaihtoehdot täyttävät Euro6-päästönormin.

Uusi 1,2-litrainen bensaturbomoottori tarjoaa isompaan moottoriin verrattavaa suorituskykyä kulutuksen ja päästöjen pysyessä kuitenkin matalina. Kompakti ja kevytrakenteinen moottori hyödyntää modernia tekniikkaa, ja se pystyykin tuottamaan vääntöä varsin matalilla kierroslukemilla. Moottori tuottaa 116 hevosvoimaa, ja sen tarjoama maksimivääntö on 185 Nm kierrosluvuilla 1500 – 4000 rpm. Kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla varustettu auto kiihtyy nollasta sadan kilometrin tuntivauhtiin 10,1 sekunnissa huippunopeuden ollessa 200 km/h. 1,2-litraisen turbomoottorin yhteydessä on valittavissa myös portaaton Multidrive S -automaattivaihteisto.

Lisäksi Aurisiin on tarjolla jo ennestään tuttu 1,33 Dual VVT-i -bensiinimoottori sekä yksi dieselmoottorivaihtoehto. Uusi 1,6 D-4D -dieselmottori korvaa aiemmat 1,4 D-4D – ja 2,0 D-4D -dieselmoottorit. Se kehittää 112 hevosvoiman tehon ja 270 Nm:n väännön kierrosluvuilla 1750 – 2250 rpm.

Kun Toyota Auris hybridi lanseerattiin vuonna 2010, tuli Toyotasta samalla ensimmäinen ja ainoa autonvalmistaja, joka tarjoaa C-segmentin autoon niin bensa-, diesel- kuin hybridivaihtoehdon.

Auris hybridin hiljainen, tasainen ja stressitön ajokokemus onkin osoittautunut erittäin suosituksi vaihtoehdoksi: jopa joka toinen läntisessä Euroopassa ostettu Toyota Auris on hybridi. Aurisin 1,8-litraisen täyshybridin bensiini- ja sähkömoottori tuottavat yhdessä 136 hv:n tehon, ja hybridiversion hiilidioksidipäästöt ovat erittäin alhaiset, vain 79g/km.

 Uusi jousitus

Ajomukavuus on parantunut uudistuneen jousituksen ja hienosäädetyn iskunvaimennuksen ansiosta, ja myös ohjaustehostusta on säädetty uudelleen. Uudistuneessa Aurisissa onkin aiempaa selvästi parempi ohjaustuntuma ja palaute tiestä. Uudistusten ansiosta niin auton mukavuus, käsiteltävyys kuin suuntavakauskin ovat nousseet huomattavasti. Lisäksi huomiota on kiinnitetty aiempaa parempaan äänieristykseen. Kojelaudan eristeet ja kojetaulun tiivisteet vähentävät tehokkaasti moottorin aiheuttamaa melua, ja lisäksi mm. ovien tiivistystä on parannettu. Keskitunneli puolestaan on varustettu äänenvaimentamilla, jotta tiemelun kulkeutuminen matkustamoon estyisi. Uudistunut Auris onkin erittäin miellyttävä auto niin kuljettajalle kuin matkustajillekin, olipa kyseessä sitten kurvailu kaupungissa tai pidemmän matkan taittaminen maantiellä.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Tällaisia autoja romutetaan nyt eniten
Tässä se on: Täysin uusi toisen sukupolven Audi Q5 Sportback
Helkama-Autokauppa laajenee Helsinkiin ja Tampereelle

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *