Seat Leon X-Perience 2.0 TDi – Sporttiseen mökkitieajoon
Seat Leon X-Perience on askel kohti katumaasturia.
Koeajossa Seat Leon X-Perience. Siinä missä VW ja Audi ovat jo vuosia tehneet nelivetoisia autoja ja katumaastureita on Seat jäänyt pahasti varjoon. Merkillä on kyllä muutamia nelivetoisia malleja ollut ja korotettu nelikko Altea Freetrack, joka ei suurta suosiota niittänyt. Tälle uudelle Leon X-Periencelle veikkaamme vihreämpää tulevaisuutta.
Uusi Seat Leon on jo pariin otteeseen koeajettu, joten sinänsä se on kaikille tuttu. Eli pitkälti sama auto kuin Vokswagen Golf. Golfista on myös tulossa vastaavanlainen korotettu versio ja se on juuri hinnoiteltu Suomessa.
Vain nelikkoja
X-Perience-mallistossa on kolme eri moottorivaihtoehtoa, joista yksi on bensa ja kolme dieseliä. Kaikkien moottorien voima välittyy tiehen luonnollisesti nelivedon kautta. 1.8-litrainen bensaturbo tulee aina DSG-vaihteiston kanssa ja samoin tämä tehokkain 184 heppainen diesel. Auton neliveto perustuu viidennen sukupolven Haldex- järjestemään, joka on luonnollisesti sähköhydraulisesti ohjattu. Järjestelmä toimii yhteistyössä ABS-jarrujen, ajonvakautuksen, luistoneston ja elektronisen tasauspyörästön lukituksen kanssa.
Tuttu kaava
Resepti on jo hyvin tuttu. Otetaan farkku, nostetaan maavaraa, laitetaan perämurikka ja jotain muovisia somisteita koriin. Voilá. Lopputulos on varsin onnistunut ja kiva.
Itse ajossa ei juurikaan huomaa, että ajaa korkeammalla Leonilla. Ainut mistä sen hivenen voi aavistaa on auton mukavampi jousitus. Mikään ylipehmeä tämä ei ole vaan ennemminkin onnistunut ja jämäkkä arjen kurvailuihin.
Kuljettajan ajoasento ei jätä mitään toivomisen varaan ja kaiken kokoiset kuskit löytävät miellyttävän ajoasennon monipuolisista säädöistä.
Pirteästi kulkee
Nelivedon toimintaa emme päässeet testaamaan kunnon lumisissa olosuhteissa, mutta varmasti tällä pärjää huonokuntoisilla mökkiteillä joita pahempiin tätä ei ole tarkoitettukaan. Neliveto on hyvin etupainotteinen ja sen huomasi kovemmissa kiihdytyksissä liukahkolla pinnalla, jolloin eturenkaat löivät tyhjää jonkun matkaa ennenkuin takaa tuli työntöapua. Toisaalta epäselväksi jäi, että loppuiko sutiminen tehon loppumiseen vauhdin kasvaessa vai että takarenkaat tulivat mukaan hommiin. No sillä nyt ei ole merkitystä. 184 hevosvoimaisella moottorilla varustettuna tämä Leon liikahtaa todella ripeästi, eikä tarvitse jäädä tientukkeeksi missään vaiheessa. Seatin sporttinen fiilis istuu tähän kuin nenä päähän. Autolla on kiva kurvailla mutkaisella tiellä, eikä haittaa yhtään, vaikka tiessä olisikin routaheittoja. Niitähän maamme teillä löytyy. Alusta nielee isotkin heitot tyylikkäästi. Seat Leonin farkkuversio on saatavana dieselmoottorilla myös nelivetoisena ilman näitä X-Periencen mukana tulevia lisähöysteitä. Sen saa edullisimmillaan 1.6-litraisella moottorilla vajaalla 25 000 eurolla ja 150 hevosvoimainen noin 28 000 euroa. Jos haluaa automaattivaihteisen nelivedon niin sitten pitää ottaa tämä X-Pericence
Tekniset tiedot
Seat Leon X-Perience 2.0 TDi DSG 4Drive X-Perience
Hinta: 35 566,45€
Koeajon auton hinta lisävarust eineen: 41 585,69€
Isk utilavuus: 1968cm3
Teho: 184hv / 3500-4000 kierr/min
Vääntö: 380Nm /1750-3000 kierr/min
Tavaratila: 587 l
Paino: 1529kg
Vetokyky: 2000 kg
Kiiht yvyys 0-100 km/h: 7,1 s
Huipp unopeus: 224 km/h
Kulutus (valm.ilm): 4,9 l
Koeajon kulutus: 8,3 l
PLUSSAT
Suorituskyky
Ajoasento
Ajettavuus
MIINUKSET
JÄLKIMAKU
Tämä on hieno perheauto. Kiihtyy hyvin nelivetonsa ansiosta läpi koko vuoden. Tilaa riittää perheen harrastuksiin ja huonokuntoisella mökkitielläkin pärjää
Teksti ja kuvat Mika Salomaa
Vastaa