Kaasujalka

Koeajo Volkswagen Passat Variant – Premium-kurkottelua

Julkaissut:

|

6.5.2015

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Volkswagen Passat Variant – Premium-kurkottelua

Uusi Volkswagen Passat Variant todella lähestyy himoittua premium-tasoa.

Vuoden Autoksi 2015 valittu Volkswagen Passat on vuosien saatossa noussut yhä lähemmäksi kalliimpien saksalaismerkkien tasoa. Tämä kyllä tarkoittaa ainakin Suomessa sitä, että auto karkaa yhä useamman ulottumattomiin. Onneksi malliston edullisimmat on kuitenkin hinnoiteltu karvan alle 30 000 euroa.

Se onkin jännä juttu. Sillä monet autot varmaan ne premiumin kriteerit täyttävätkin, mutta silti siihen kategoriaan ei niin vain päästä. Ehkä se kategoria onkin enemmän tunnetun ja arvostetun brändin tuomaa statusta, jota ei vuodessa tai kahdessa saada vaikka ominaisuudet ja edellytykset olisivatkin siihen. Premiumia tavoitteleva Volkswagen alkaa varmasti joidenkin mallien kohdalla pian olemaan Audille jonkin sortin uhka. Jos katsastusasemien vikatilastoja katsoo ja niistä pitäisi päätellä premium olisi lopputulos jotain aivan muuta. Johan tämä meni nyt syvälliseksi pohtimiseksi.

Mallisto kunnossa

Bensapuolella tarjolla on tällä hetkellä kaksi eritehoista turboversiota 1.4-litraisesta moottorista sekä yksi 1.8-litrainen Highline-versio. Dieselmoottoreita on sekä 1.6- että 2-litraiset. Jälkimmäisestä on saatavana 3 erisuuruista tehoversiota, joista tehokkain on kahdella turbolla varustettu 240 heppainen menijä. Tehokkaimpien moottorien yhteydessä on saatavana myös nelivetoinen versio. Volkswagen Passat Variantin hintahaitari on 29 453 eurosta 55 471 euroon. Nelivetoinen Alltrack versio saapuu Suomeen loppuvuodesta.

Tuttua ja turvallista

Ulkoisesti tämä näyttää siis uudelta, mutta muistuttaa silti todella paljon vanhaa. Edeltäjäkorinen siis saa vanheta arvokkaasti rinnalla. Kabiinissa jatkuu sama linja tosin materiaalivalinnoissa ja fiiliksessä on menty askeleita arvokkaampaan suuntaan. Kuskin paikka on mitä mainioin ja täydellisen ajoasennon saamiseen ei kulu paljoa aikaa.

Ajoltaan tätä ei heti pysty erottamaan edeltäjästään, sillä sekin oli jo erittäin hyvä. Ainut pieni purnaus tulee vähän pintakovasta alustasta, joka ilmenee terävissä kuopissa.

Volkswagen Passat Variant on muuten ihan täydellinen farkku, mutta näillä varusteilla hinta kipuaa tavallisen autoilijan ulottumattomiin, ainakin Suomessa. Koeajon kulutus pysyi todella maltillisissa lukemissa talvikelistä huolimatta ja tuostakin pääsee pihistämään helposti lähelle viittä litraa.

Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI DSG Highline
Hinta: 43042€
Iskutilavuus: 1968cm3
Teho: 150hv / 3500-4000 kierr/min
Vääntö: 340Nm / 1750-3000kierr/min
Tavaratila: 650 l
Paino: 1541kg
Kiiht yvyys 0-100km/h: 8,9 s
Huipp unopeus: 216 km/h
Kulutus (valm.ilm): 4,5 l
Koeajon kulutus: 6,1

PLUSSAT
Laatuvaikutelma
Ajettavuus

MIINUKSET
Aavistuksen pintakova
(varauksin)

JÄLKIMAKU
Ei tätä turhaan valittu Vuoden Autoksi Suomessa 2015. Hieno perheauto, käy myös hyvin vaativaan makuun.

Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos
Koeajo Opel Astra Electric – Pihi sähköfarkku talouspäällikölle
Koeajo Toyota CH-R – ”Plug in Hybrid nostaa nextille levelille”

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *