Ford C-Max ja Grand C-Max uudistui
Fordin uudet, polttoainetehokkaat, joustavat ja tyylikkäät C-MAX ja Grand C-MAX –mallit tarjoavat pienempiä päästöjä ja paremmat varusteet
Viisipaikkainen C-MAX ja seitsenpaikkainen Grand C-MAX ovat monikäyttöisiä ajoneuvoja, joiden uudistettu alusta, kori ja sisusta tarjoavat paranneltua hienostuneisuutta ja ajamisen laatua. Lisäksi C-MAX-tuoteperhe tarjoaa ensimmäisenä segmentissään Hand-Free-takaluukun, jonka ansiosta takaluukun voi avata heilauttamalla jalkaa takapuskurin alla, sekä parannellun version Active City Stop -törmäyksenestojärjestelmästä, joka on suunniteltu onnettomuuksien välttämiseen tai lieventämiseen.
Molempiin autoihin saa nyt ensimmäistä kertaa Fordin uuden 1.5 litran EcoBoost-bensiinimoottorin, joka on polttoainetehokkaampi kuin valikoimasta poistuva 1.6 litran EcoBoost, sekä 105 hevosvoimaisen, 1.5 litran TDCi ECOnetic -dieselmoottorin, jonka CO2-päästöt ovat viisipaikkaisella mallilla 99 g/km.* Myös uudistettu jousitus ja ohjaus korostavat ajoneuvoluokan johtavaa ajodynamiikkaa.
Tehokkaita moottoreita
Fordin uudet, polttoainetehokkaat 1.5 litran EcoBoost-bensiinimoottorit 150- tai 182- hevosvoimaisena, viisipaikkaisen version CO2-päästöjen ollessa 139 g/km, kun mallistosta poistuvan 1.6-litraisen EcoBoost-bensiinimoottorin päästöt olivat 144 g/km.
Uusi 1.5 litran TDCi-dieselmoottori sekä 95- että 120-hevosvoimaisena, molempien versioiden CO2-päästöt ovat 105 g/km, mikä on 12 prosenttia vähemmän kuin poistuvan 1.6-litraisen mallin päästöt. Uudet moottorit ovat kuitenkin 5 hevosvoimaa tehokkaampia.
100 ja 125 hevosvoiman versiot Fordin 1.0-litraisesta EcoBoost-bensiinimoottorista, joka on voittanut International Engine of the Year -tunnustuksen ennennäkemättömästi kolmena vuotena peräkkäin
105-hevosvoimaisella 1.5 litran TDCi-moottorilla varustellun C-MAX ECOnetic -mallin CO2-päästöt ovat ensimmäistä kertaa alle 100 g/km. Auto-Start-Stop-teknologia on mukana vakiovarusteena C-MAXin EcoBoost- ja 2.0 litran TDCi-moottoreissa ensimmäistä kertaa, mikä vähentää CO2-päästöjä jopa 17 prosenttia ja tuo 7 prosenttia lisää tehoja.
Tunnistaa vaaratilanteet
Fordin Active City Stop -törmäyksenestojärjestelmä valmistelee jarrut valmiustilaan ja – mikäli kuljettaja ei reagoi – vähentää moottorin vääntömomenttia ja jarruttaa automaattisesti vähentäen törmäyksen vaikutusta. Paranneltu versio on tehostettu toimimaan 50 km/h nopeudessa verrattuna edellisen version 30 km/h toimintanopeuteen.
Ford tuo Eurooppaan myös Pre-Collision Assist -törmäyksenestoavustimen. Sen toimintaperiaate on samankaltainen kuin Active City Stop -törmäyksenestojärjestelmässä, mutta se pystyy havaitsemaan ajoneuvoja huomattavasti tehokkaammin aina 8 km/h nopeudesta 180 km/h nopeuteen. Avustin tukee kuljettajaa korkeissa nopeuksissa, kuten maantiellä, varoittamalla ja jarruttamalla tarpeen mukaan.
C-MAX-perheessä on nyt ensimmäistä kertaa mukautuva vakionopeudensäädin, joka mahdollistaa sen, että kuljettaja voi pitää asetetun välimatkan edellä kulkevaan ajoneuvoon, vaikka se kulkisi hitaammin kuin säädetty vakionopeus. Tilanteisiin, joissa se ei ole aktiivinen, Distance Indication -järjestelmällä kuljettaja voi säätää halutun välimatkan edellä olevaan ajoneuvoon. Jos kuljettaja ajaa lähemmäksi, järjestelmä varoittaa kolmiportaisesti – harmaa, keltainen, punainen – kojelaudan näytöllä.
Fordin aktiivinen pysäköintiavustin (Active Park Assist) etsii autolle sopivan kokoiset pysäköintipaikat. Se toimii napin painalluksella ja ohjaa auton vapaaseen tilaan kuljettajan huolehtiessa kaasusta ja jarrusta. C‑MAXissa ja Grand C-MAXissa on myös rinnakkaispysäköintiavustin (Perpendicular Parking), joka auttaa kuljettajaa peruuttamaan kahden vierekkäin olevan auton väliin.
Lisäanturit mahdollistavat myös ensimmäistä kertaa Euroopassa teknologioita, jotka auttavat kuljettajia poistumaan autopaikoilta:
Risteävän liikenteen varoitin (Cross Traffic Alert) varoittaa autopaikalta pois peruuttavaa kuljettajaa mahdollisista takana kulkevista autoista. Laitteen tutkan kantama on enimmillään 40 metriä ja järjestelmä antaa kolme erillistä varoitusääntä, jos se havaitsee lähestyvän ajoneuvon
Parkkiruudusta poistumisavustin (Park-Out Assist) auttaa rinnakkaiselta pysäköintipaikalta lähtevää kuljettajaa. Kuljettajan valittua oikean tai vasemman puolen järjestelmä ohjaa autoa samalla kun kuljettaja käyttää kaasu- ja jarrupoljinta
Kirkkaammat valot
C-MAXin ja Grand C-MAXin uudet ajovaloteknologiat auttavat kuljettajaa näkemään ja tulemaan havaituksi paremmin pimeässä tai näkyvyyden ollessa muuten heikko.
Fordin mukautuvat ajovalot (Adaptive Front Lighting) säätävät etuvalojen valokeilojen kulmat ja vahvuuden yhteen seitsemästä asetuksesta, jotka riippuvat liikenne- ja tieolosuhteista. Esimerkiksi käännyttäessä kulman taakse hitaassa nopeudessa järjestelmä heijastaa valonsäteen tien reunaa kohti, jolloin pyöräilijät ja jalankulkijat näkyvät paremmin. Lujaa ajettaessa valo ohjautuu kauemmas kaarteeseen.
Uuden C-MAX-tuoteperheen autoissa on Bi-Xenon HID -ajovalot, joiden ansiosta kuljettaja näkee tien mahdollisimman hyvin, kun taas päiväsaikaan LED-päiväajovalot tekevät autojen havaitsemisesta helpompaa muille tienkäyttäjille.
Turvallisuutta ja mukavuutta
C-MAX-perheen uusien mallien sisätilat tarjoavat perheille enemmän turvallisuutta ja mukavuusominaisuuksia kuin koskaan aiemmin. Ne myös sopivat aktiiviselle elämäntyylille joustavuutensa ansiosta.
Molemmissa ajoneuvoissa on käytännöllisiä istuinturvallisuusratkaisuja. Mukana on esimerkiksi uudet i-Size-lastenturvaistuimien kiinnityspisteet, jotka sopivat yhteen uusimpien ISOFIX-lastenistuimien kanssa ja suojelevat päätä ja niskaa paremmin sivu- ja nokkakolareissa. Kojelaudan varoitus ilmoittaa, jos yksikin turvavyö on auki. Laajakulmataustapeili antaa kattavan näkymän takapenkeille, ja lemmikkejä voi kuljettaa koiraverkolla varustellussa takatilassa.
Ostoksia ja pieniä lapsia kantavat vanhemmat saavat takaluukun helposti auki Fordin Hands-Free-takaluukun ansiosta. Seitsenpaikkaisessa Grand C-MAXissa on Fordin innovatiiviset tuplaliukuovet ja istuinjärjestelmä, joka tuo matkustamoon mukavuutta, tilaa ja joustavuutta.
Konepellin alla uudelleen säädetty kaksoismassavauhtipyörä auttaa vähentämään tärinää ja uusi moottorin alusta tekee Auto-Start-Stop-toiminnon käyttämisestä miellyttävämmän. Jäykemmät, ääni- ja tärinäoptimoidut kevytmetallivanteet vähentävät tärinää.
Molempien mallien kaikissa varustelutasoissa on laadukkaat sisätilojen kankaat, lämmitettävä ohjauspyörä, ovikynnykset ja kiinnityspisteet kuormaverkolle sekä ensimmäisen että toisen istuinrivin takana.
Parempaa hallintaa SYNC 2:lla
C-MAX-tuoteperheen uusiin autoihin on saatavana SYNC 2 -järjestelmä, joka auttaa kuljettajaa pitämään katseen tiessä ja kädet ratissa. Fordin edistyksellisessä langattomassa hallintajärjestelmässä on korkearesoluutioinen, 8 tuuman värikosketusnäyttö ja kehittynyt englanninkielinen ääniohjaus, jolla pääsee helpommin käyttämään radiota, navigaatiota, ilmastointia ja yhteensopivia matkapuhelimia.
SYNC 2:sen navigointijärjestelmässä on HEREn karttapalvelu ja jaettu näyttöruutu, jossa on yksityiskohtaiset tiedot risteyksistä, puhutut kadun nimet, 3D-näkymät valtatieliittymistä sekä maamerkeistä ja lisäksi Michelinin matkaopas. SYNC 2:lla käytettävät englanninkieliset äänikomennot ovat hyvin yksinkertaiset. Yksi sana riittää, olipa kyseessä sitten ajokohteen antaminen navigaattorille tai musiikkikappaleen valinta esittäjän mukaan. Esimerkiksi sanomalla ”I’m hungry” ilmestyy ruudulle lista paikallisista ravintoloista, joihin sitten saa ajo-ohjeet.
Uudessa C-MAXissa on myös ensiluokkainen äänentoistojärjestelmä, johon kuuluu 10 Sonyn kaiutinta sekä subwoofer, joka pystyy tuottamaan paremman äänenlaadun silloin, kun käytössä on heikko radiotaajuus. Sillä voi tehostaa myös bassoääniä.
Uudessa C-MAXissa ja Grand C-MAXissa on ensimmäistä kertaa Fordin MyKey-toiminto. Sen avulla auton omistaja voi ohjelmoida avaimen – yleensä nuoria kuljettajia varten – ja rajoittaa huippunopeutta tai pienentää äänentoistojärjestelmän suurinta äänenvoimakkuutta. Toiminto voi myös sulkea äänentoistojärjestelmän kokonaan, jos kuljettaja ja matkustajat eivät käytä turvavöitä. Järjestelmä kykenee myös estämään kuljettajaa sammuttamasta turvateknologioita, kuten luistoneston.
Vastaa