Opel Mokka sai uuden taloudellisen dieselmoottorin
Opelin viiden vuoden kehityssuunnitelmassa kaikki moottorit vaihtuvat uusiin taloudellisempiin, suorituskykyisempiin ja hienostuneempiin. Nyt uuden sukupolven 1,6 CDTI on saatavissa Opel Mokkaan.
Opelin uusien dieselmoottorien sukupolvesta kertoo paljon sen medialta saama lempinimi ”Kuiskaavat dieselit”. Moottoriperheessä on kolme jäsentä, joista 1,3 CDTI on tarkoitettu pikkuautoihin, 1,6 CDTI pienempiin perheautoihin ja uusin 2,0 CDTI suurempiin perheautoihin ja erityisen suorituskykyisiin malleihin.
Uusien moottorien kehitystyössä painotettiin kolmea ominaisuutta. Moottoreista haluttiin tehdä entistä taloudellisempia ja samalla vähentää kaikkia päästöjä. Moottorien pitää reagoida välittömästi kaasupolkimen liikkeisiin ja tarjota runsaasti vääntöä etenkin käyntinopeusalueen alalaidassa. Kolmantena ominaisuutena Opelin uusiin dieselmoottoreihin haluttiin hyvin alhainen melutaso ja värinätön käynti, jotka molemmat parantavat mukavuutta.
Keskimmäinen tehopakkaus
Uuden aikakauden turbodieseleistä ensimmäisenä esiteltiin 1,6 CDTI, joka on ollut tähän saakka saatavilla Zafira Toureriin, Astraan ja Merivaan. Siitä on olemassa kolme tehovaihtoehtoa, joista 81 kW (110 hv) tehoinen löytyy Astrasta ja Merivasta ja tehokkain (100 kW/136 hv) on käytössä Zafirassa ja Astrassa.
Hiljainen, tehokas 1,6 CDTI-moottori korvaa nyt Mokkassa aiemman 1,7-litraisen turbodieselin. Käyntiominaisuuksiltaan hienostunut ja vaikuttava moottori on pienemmästä iskutilavuudesta huolimatta 4,5 kW (6 hv) tehokkaampi kuin entinen ja suurin vääntömomentti on kasvanut 20 Nm.
Kasvaneesta tehosta huolimatta taloudellisuus on parantunut merkittävästi. Suurimman vaikutuksen tekeekin uuden Mokka 1,6 CDTI:n yhdistetty kulutus, joka on vain 4,1 l/100 km. Parannusta aiempaan on yhdeksän prosenttia ja CO2-päästöt ovat nyt 109 g/km, mikä on 11 g/km vähemmän kuin ennen. Kulutuksen alentuminen ei tarkoita suorituskyvystä tinkimistä, vaan päinvastoin. Kiihdytys 0-100 km/h kestää nyt vain 9,9 sekuntia (parannusta 0,6 s) ja huippunopeus on 191 km/h.
Moottoria suunniteltaessa käytettiin CAE-tekniikkaa (Computer Aided Engineering), jonka avulla rakenteista etsittiin melua ja värinöitä aiheuttavat kohdat ja ne eliminoitiin. Kaikki yksityiskohdat käytiin läpi tietokoneella jo ennen ensimmäisen prototyypin valmistusta.
Samalla moottorin painoa pudotettiin vähentämällä rakenteista painoa ja käyttämällä kevyitä materiaaleja. Muun muassa kampiakselin tuet ja sylinterikansi on tehty alumiinista. Pitkän kehitystyön tuloksena uusi moottori on yli 20 kiloa edeltäjäänsä kevyempi.
Moottorin suureen tehoon, alhaiseen kulutukseen ja pieniin päästöihin on päästy käyttämällä viimeisintä teknologiaa, kuten muuttuvasiipistä ahdinta. Polttoaineen yhteispaineruiskutuksessa paine on 2 000 baria ja polttoainetta ruiskutetaan yhden työtahdin aikana sylinteriin jopa kymmenen pulssia. Tuloksena on suuri teho, parempi polttoaineen hajoaminen sylinterissä sekä optimaalinen ilman ja polttoaineen seos.
Opel Mokkassa on uuden 1,6 CDTI-moottorin kanssa moottorin sammutusautomatiikka ja vähäkitkainen kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto. Ostaja voi valita auton joko etu- tai nelivetoisena. Etuvetoiseen Mokka 1,6 CDTI:hin saa myös kuusivaihteisen automaattivaihteiston.
Hyvä varustelu
Uuden Opel Mokka 1,6 CDTI Driven hinnat alkavat etuvetoisen 24 568,80 eurosta. Automaattivaihteisena auton hinta on 26 758,44 euroa ja nelivetoisena (6MT) 29 510,57 euroa. Drive-varustetasoa on vaikea nimittää perusmalliksi, sillä siihen kuuluvat mm. 17-tuumaiset kevytmetallivanteet, kaksialueinen automaatti-ilmastointi, lämmitettävä ohjauspyörä, kattokaiteet, Bluetooth ja nelivetoisissa alamäkihidastin.
Ylellisempi vaihtoehto on Cosmo, jonka lisähinta on vähän yli 2 500 euroa. Silloin autossa on edellisten lisäksi automaattisesti syttyvät ajovalot ja automaattinen valonvaihto, tuulilasinpyyhkijöiden sadetunnistin, pysäköintitutkat edessä ja takana, koria vasten sähköisesti taittuvat sivupeilit, tummennetut takaikkunat ja paljon muuta.
Vastaa