Hintavertailussa 15 000 euron maasturit

BMW X5 on hulppea peli ja 2000-luvun alun autoja saa jo alle 20 000 eurolla. Se on kuitenkin herrasmiesmaasturi ja suunniteltu enemmän valtateille kuin maasto-ajoon. Iäkkäässä X5:ssä on kyllä esimerkiksi alamäkihidastin ja moottorinohjauksen maastoasetus, mutta ei tasauspyörästön lukkoja. Tämä BMW X5 3.0D oli vuosimallia 2003 ja 243 000 km ajettu. Autotalo Järvi Porvoossa pyysi siitä 15 900 €.
Katumaasturin kaupunkiolosuhteisiin riittävällä nelivedolla saa melko tuoreena jo 15 000 eurolla. Mutta jos sillä hinnalla haluaa ihan oikean maasturin, pitää tyytyä selkeästi vanhempaan ja enemmän ajettuun.
Nelivetoisia maastureita hintaan 14 000-16 000 euroa oli tammikuun lopulla tarjolla Autotalli.comissa 171 kappaletta ja Nettiautossa 240.
Eli tarjontaa riittää. Ääripäitä ovat varmaankin toisaalla lähes 600 000 kilometriä ajettu, vuosimallin 2007 Toyota Land Cruiser alennusvaihteiston ja tasauspyörästön lukkojen kaltaisilla oikeilla maasto-ominaisuuksilla ja toisaalla vuosimallin 2007 Nissan Qashqain tai Honda CR-V:n kaltaiset katumaasturit alle 200 000 kilometrin mittarilukemilla.
– Suosituimpia ovat nämä japanilaiset katumaasturit. Niissä riittää tarjontaa ja saa alle vähän uudempaakin autoa. Kalliimmat ja oikeilla maasto-ominaisuuksilla varustellut Mercedes-Benzin ML-mallit ja Toyota Land Cruiserit menevät tuossa hintaluokassa jo niin iäkkäiksi, että se rajaa kysyntää, sanoo ostojohtaja Jyri Kalliola Kamux Vantaasta.
Kysyntä hieman laskenut
Kalliolan mukaan nelivetoisten katumaastureiden suosio selittyy osaksi sillä että kuluttaja haluaa ja kuvittelee tarvitsevansa nelivetoista maasturia vaikka oikeasti pärjäisi nelivetoisella sedanilla tai farmarilla.
– Pienemmissä katumaastureissa on bensiinin ja dieselin suosion ero kaventunut polttoaineiden hintojen tultua alas polttoaineiden hintojen huippuvuosista. Nelivetoisten käytettyjen autojen kysyntä on noussut, ne ovat tällä hetkellä erittäin kysyttyjä ja suosittuja.”
Tampereen VaihtoPlussan vaihtoautopäällikkö Jari Mäkelä muistuttaa, että oikean maasturi erottaa katumaasturista ennen kaikkea sen alennusvaihteisto ja tasauspyörästön lukot.
Alennusvaihde puolittaa vaihteen eli ykkösellä kun laittaa alennusvaihteen päälle, niin auto liikkuu puolta hitaammin kuin normaalisti ykkösellä. Tämä ominaisuus on erittäin hyödyllinen maastossa liikuttaessa.
Nelivedosta aina hyötyä
Tasauspyörästön lukot taas auttavat ristiriipunnassa, eli tilanteessa, jossa auton toiset vastakkaiset renkaat ovat ilmassa ja toiset vastakkaiset renkaat koskevat maahan. Tällöin normaalin auton matka pysähtyy. Lukoilla saadaan lukittua renkaat niin, että vaikka toinen akselin renkaista pyörisi tyhjää, niin toisen renkaan meno ei pysähdy, vaan renkaat pakotetaan pyörimään yhtä matkaa.
–Näillä perusteilla esimerkiksi Mitbubishi Pajero ja Toyota Land Cruiser ovat oikeita maastureita, Mäkelä sanoo.
Mutta jos ei ole tarvetta lähteä möyrimään maastoon, niin kyllä meno nelivetoisilla CR-V:llä ja Qashqaillakin on lumisena talvena ihan toista kuin etu- tai takavetoisella perusautolla.
– Onhan niillä ehdottomasti kivempaa lähteä ajamaan putsaamatonta tietä tai mennä jonkun auravallin ylitse. Nämä oikeat maasturit hankitaan enemmän hyötykäyttöön, vetämään vaikkapa kahden hevosen kuljetusvaunua tai trailereilla kulkevia raskaita työkoneita, Mäkelä sanoo.
- BMW X5 on hulppea peli ja 2000-luvun alun autoja saa jo alle 20 000 eurolla. Se on kuitenkin herrasmiesmaasturi ja suunniteltu enemmän valtateille kuin maasto-ajoon. Iäkkäässä X5:ssä on kyllä esimerkiksi alamäkihidastin ja moottorinohjauksen maastoasetus, mutta ei tasauspyörästön lukkoja. Tämä BMW X5 3.0D oli vuosimallia 2003 ja 243 000 km ajettu. Autotalo Järvi Porvoossa pyysi siitä 15 900 €.
- Nelivetoisten katumaastureiden ehdoton hitti on Honda CR-V, niin bensa- kuin dieselmoottorillakin. Espoolaisessa Autosillassa kuvan CR-V 2.0i COMFORT 4WD vuosimallia 2007 oli myynnissä 15 199 eurolla. Mittarilukema oli varsin kohtuullinen, vain 143 000 km.
- Jos haluaa oikeiden maasto-ominaisuuksien Toyota Land Cruiserin 14 000-16 000 eurolla, on tarjonta niukkaa. Tammikuun lopulla Rinta-Joupin Autoliike Mikkelissä myi tätä vuosimallin 2000 Land Cruiser 95 turbodiesel automaattia 15 800 eurolla. Auton mittarilukema oli hurjat 570 000 kilometriä.
- Mersun ML:stäkin saa maastokelpoisen, jos sen ensimmäinen omistaja on aikoinaan investoinut off road –lisävarustepakettiin, joka sisältää tasauspyörästön lukot, alennusvaihteen ja pohjapanssarin. Kuvan ML 270 CDI:ssä vuosimallia 2004ei ainakaan myynti-ilmoituksen perusteella ole tällaista varustepakettia., mutta kyllä silläkin tavallista etu- tai takavetoista paremmin lumisena talvena pärjää nelivedon ansiosta. Auto oli myynnissä Tuusulan VaihtoPlussassa 15 400 eurolla ja mittarilukema oli 223 000 km.
- Mitsubishi Pajero luetaan Toyota Land Cruiserin tavoin niin sanotusti oikeaksi maastoautoksi. Tämä Pajero Wagon 2.5 TD Power GL vuosimallia 2003 oli myynnissä Jyväskylän AutoPalessa 14 900 eurolla. Mittarilukema oli vain 115 000 km.
- Nissan Qashqai on Honda CR-V:n tavoin tavallisen palkansaajan hittikatumaasturi. Tosin Qashqaista suurin osa on etuvetoisia. siinä riittää, kun saa istua korkeammalla ja auto näyttää crossoverilta.Toki neliveto on aina plussaa, mutta varsinaisesti Qashgaita ei sillä myydä. Kuvan nelivetoista Qashqai 2.0 Acentaa vuosimallia 2008 Rinta-joupin autoliike myi Porissa 15 450 eurolla. Mittarilukema oli jo 184 000 km.
- Tarjonnan sympaattisinta päätä edustaa pieni ja ketterä Suzuki Jimny 1.3 JLX 4WD vuosimallia 2010, jolla oli ajettu vain 39 999 km. Pikku-Suzuki oli myynnissä Huittisissa Autotalo Pelttarissa hintaan 15 750 €.
- Volkswagen Touaregia ei voi oikein sanoa citymaasturiksi tai crossoveriksi, sen maasto-ominaisuuksia on eri lehdissä kehuttu hyviksi. Alennusvaihteisto ja maastokelpoinen neliveto on pitänyt hankkia lisävarusteina. Tämä Volkswagen Touareg 3,0 V6 TDI 165kW Tiptronic-automaatti oli vuosimallia 2007 ja mittarilukema oli 351 0000 km. Kupen Auto Iso Kyrössä oli laittanut 15 900 €.
Teksti Timo Kiiski















Vastaa