Kaasujalka

Hintavertailussa 15 000 euron maasturit

Julkaissut:

|

17.3.2015

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Hintavertailussa 15 000 euron maasturit

BMW X5 on hulppea peli ja 2000-luvun alun autoja saa jo alle 20 000 eurolla. Se on kuitenkin herrasmiesmaasturi ja suunniteltu enemmän valtateille kuin maasto-ajoon. Iäkkäässä X5:ssä on kyllä esimerkiksi alamäkihidastin ja moottorinohjauksen maastoasetus, mutta ei tasauspyörästön lukkoja. Tämä BMW X5 3.0D oli vuosimallia 2003 ja 243 000 km ajettu. Autotalo Järvi Porvoossa pyysi siitä 15 900 €.

Katumaasturin kaupunkiolosuhteisiin riittävällä nelivedolla saa melko tuoreena jo 15 000 eurolla. Mutta jos sillä hinnalla haluaa ihan oikean maasturin, pitää tyytyä selkeästi vanhempaan ja enemmän ajettuun.

Nelivetoisia maastureita hintaan 14 000-16 000 euroa oli tammikuun lopulla tarjolla Autotalli.comissa 171 kappaletta ja Nettiautossa 240.

Eli tarjontaa riittää. Ääripäitä ovat varmaankin toisaalla lähes 600 000 kilometriä ajettu, vuosimallin 2007 Toyota Land Cruiser alennusvaihteiston ja tasauspyörästön lukkojen kaltaisilla oikeilla maasto-ominaisuuksilla ja toisaalla vuosimallin 2007 Nissan Qashqain tai Honda CR-V:n kaltaiset katumaasturit alle 200 000 kilometrin mittarilukemilla.
– Suosituimpia ovat nämä japanilaiset katumaasturit. Niissä riittää tarjontaa ja saa alle vähän uudempaakin autoa. Kalliimmat ja oikeilla maasto-ominaisuuksilla varustellut Mercedes-Benzin ML-mallit ja Toyota Land Cruiserit menevät tuossa hintaluokassa jo niin iäkkäiksi, että se rajaa kysyntää, sanoo ostojohtaja Jyri Kalliola Kamux Vantaasta.

Kysyntä hieman laskenut

Kalliolan mukaan nelivetoisten katumaastureiden suosio selittyy osaksi sillä että kuluttaja haluaa ja kuvittelee tarvitsevansa nelivetoista maasturia vaikka oikeasti pärjäisi nelivetoisella sedanilla tai farmarilla.
– Pienemmissä katumaastureissa on bensiinin ja dieselin suosion ero kaventunut polttoaineiden hintojen tultua alas polttoaineiden hintojen huippuvuosista. Nelivetoisten käytettyjen autojen kysyntä on noussut, ne ovat tällä hetkellä erittäin kysyttyjä ja suosittuja.”

Tampereen VaihtoPlussan vaihtoautopäällikkö Jari Mäkelä muistuttaa, että oikean maasturi erottaa katumaasturista ennen kaikkea sen alennusvaihteisto ja tasauspyörästön lukot.

Alennusvaihde puolittaa vaihteen eli ykkösellä kun laittaa alennusvaihteen päälle, niin auto liikkuu puolta hitaammin kuin normaalisti ykkösellä. Tämä ominaisuus on erittäin hyödyllinen maastossa liikuttaessa.

Nelivedosta aina hyötyä

Tasauspyörästön lukot taas auttavat ristiriipunnassa, eli tilanteessa, jossa auton toiset vastakkaiset renkaat ovat ilmassa ja toiset vastakkaiset renkaat koskevat maahan. Tällöin normaalin auton matka pysähtyy. Lukoilla saadaan lukittua renkaat niin, että vaikka toinen akselin renkaista pyörisi tyhjää, niin toisen renkaan meno ei pysähdy, vaan renkaat pakotetaan pyörimään yhtä matkaa.
–Näillä perusteilla esimerkiksi Mitbubishi Pajero ja Toyota Land Cruiser ovat oikeita maastureita, Mäkelä sanoo.

Mutta jos ei ole tarvetta lähteä möyrimään maastoon, niin kyllä meno nelivetoisilla CR-V:llä ja Qashqaillakin on lumisena talvena ihan toista kuin etu- tai takavetoisella perusautolla.
– Onhan niillä ehdottomasti kivempaa lähteä ajamaan putsaamatonta tietä tai mennä jonkun auravallin ylitse. Nämä oikeat maasturit hankitaan enemmän hyötykäyttöön, vetämään vaikkapa kahden hevosen kuljetusvaunua tai trailereilla kulkevia raskaita työkoneita, Mäkelä sanoo.

Teksti Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Vaihtoautovertailu 15–30 000 € – Golf-luokan tehotykit
Hintavertailussa käytetyt ylemmän keskiluokan entiset sedanit
Avoauto – katoavaa kansanperinnettä?

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *