BMW X5 nyt myös plug-in-hybridinä
BMW tuo markkinoille ensimmäisen plug-in hybridin SAV-luokkaan (Sport Activity Vehicle).
Autossa on kaksoisturboteknologialla varustettu nelisylinterinen bensiinimoottori ja siihen synkronoitu sähkömoottori. Ne tuottavat yhdessä 230 kW/313 hevosvoiman tehon, mutta hämmästyttävän taloudellisuuden. Bensiinimoottorin keskikulutus on vain 3,4 – 3,3 litraa ja sähkömoottorin 15,4 – 15,3 kWh / 100 km. BMW X5 xDrive40e on myös erittäin ympäristöystävällinen. Sen CO2 -päästö on vain 78 – 77 g/km.
BMW X5 xDrive40e hyödyntää BMW:n ensimmäisestä sähköautosta (BMW i8) peräisin olevaa tietotaitoa, joka viitoitti tien plug-in hybridiautojen ajonautinnoille.
Sähkömoottorin voimanlähteenä on lithium-ion akku. Tästä saatava teho on yhdistetty voimansiirtoon kahdeksanportaisella Steptronik-vaihteistolla, joka myös siirtää sähköjärjestelmän kautta energiaa takaisin akkuun.
BMW X5 xDrive40e voidaan ladata missä tahansa paikallisessa sähköautojen latauspisteessä, latausasemilla tai BMW:n omaa Wallbox-laitetta käyttäen. Tilaa säästäen korkeajännite akku on sijoitettu tavaratilan pohjalevyn alle, missä se on hyvin suojattu mahdollisilta törmäyksiltä. Järkevä sijoituspaikka mahdollistaa tavaratilan, jonka koko on 500 – 1 720 litraa. Tila on BMW:n SAV-brändin mukaisesti erittäin muunneltava ja käytännöllinen, koska esimerkiksi takaselkänoja voidaan taittaa kolmessa eri osassa. Muunneltavuuden ohella koko sisätilojen suunnittelua leimaa ylellinen tunnelma.
Älykkään hybridi-voimanlähteen kontrollijärjestelmän ansiosta molemmat moottorit toimivat sopusoinnussa ja optimoivat tehon palvelemaan tarkasti ajajan toiveita. Keskikonsolissa olevalla eDrive-säätimellä on mahdollista hallita hybridin toimintaa. AUTO eDrive perusasennossa moottorin voimaa tehostetaan kiihdytettäessä tai ajossa, kun tarvitaan tehoa äkillisesti lisää. Moottorin suurin vääntömomentti on tällöin 250 Nm, jolloin kiihtyvyys .
Vaihtoehtoisesti MAX eDrive valittuna BMW X5 xDrive40e kulkee pelkästään sähköllä. Tämä soveltuu esimerkiksi kaupunkiliikenteeseen, jolloin päästöt ovat nollassa. Kun akku on täyteen ladattu, autolla pystyy ajamaan 31 kilometriä käyttämällä pelkästään sähköä. Huippunopeus on tällöin 120 km/h.
Voi myös valita SAVE Battery –vaihtoehdon, jolloin ladattavan akun jäljellä oleva teho säilytetään mahdollista myöhempää käyttöä tai uudelleen latausta silmällä pitäen.
Huolimatta siitä, minkä vaihtoehdon on eDrive-säätimestä valinnut, voima siirtyy tiehen BMW:n älykkään xDrive –nelipyörävedon välityksellä. Driving Experience Contol –valitsimen avulla voi valita mieltymysten tai tilanteen mukaan vaihtoehdoista COMFORT, SPORT tai ECO PRO.
Kaikki BMW:n ConectedDriven mobiilipalvelut on mahdollista yhdistää Hybridin eDrive-teknologiaan ja laajentaa ajamisen iloa. Esimerkiksi yhdessä navigaattorin kanssa järjestelmä kertoo onko mahdollista ajaa koko jäljellä oleva matka pelkkää sähköenergiaa käyttäen.
BMW X5 plug-in hybridien vakiovarusteisiin kuuluu navigaatiojärjestelmä ja avustava lämmitysjärjestelmä. BMW X5 xDrive40e tulee tämän lisäksi mukautuvalla jousitusjärjestelmällä (Adaptive Suspension Package Comfort), jossa on takana ilmajousitus ja dynaaminen iskunvaimennuksen kontrolli. Tämän ja kaiken muun ohella saatavana ovat myös muut lisävarusteet M Sport –paketti mukaan lukien.
Vastaa