Kaasujalka

Uusi Honda Civic TypeR 310hv

Julkaissut:

|

3.3.2015

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Uusi Honda Civic TypeR 310hv

Kulttimaineeseen kohonnut auto on viiden vuoden tauon jälkeen saatavissa kesästä 2015 alkaen.

Uusi malli on suunniteltu ”rata-auto liikenteeseen” -filosofiaa noudattaen. Honda Civic Type R asettaa uudet standardit suorituskykyisten etuvetoisen perheautojen luokkaan.

Uuden Civic Type R:n 2,0-litrainen ahdettu suorasuihkutusmoottori on tehokkaampi ja vääntävämpi kuin yksikään moottori Type R:n 22-vuotisen historian aikana. Suurin teho on 228 kW (310 hv) joka saavutetaan 6 500 r/min käyntinopeudella ja punaviiva on käyntinopeusmittarissa 7 000 r/min kohdalla. Kierroksia ei kuitenkaan tarvitse käyttää niin paljon, sillä suurin 400 Nm vääntömomentti on tarjolla jo 2 500 r/min. Uuden edistyksellisen ahtimen ja VTEC-tekniikan avulla voimaa on runsaasti jo alhaisilla käyntinopeuksilla.

Voima välitetään etupyöriin kuusivaihteisen käsivalintaisen vaihteiston avulla. Honda Civic Type R:n suorituskyky on omaa luokkaansa, sillä kiihdytys 0-100 km/h kestää ainoastaan 5,7 sekuntia ja auto saavuttaa 270 km/h huippunopeuden.

Honda Civic Type R:n suorituskyvystä kertoo sen Nürburgringin Nordschleifella viime toukokuussa kehitysversiolla saavuttama 7 minuutin ja 50,63 sekunnin kierrosaika, joka on uusi etuvetoisten alle 2,0-litraisten uusi ennätys. Aika ajettiin viimeisen kehitysasteen versiolla, jossa voimalinja, alusta, jarrut, renkaan ja korin aerodynamiikka olivat samanlaiset kuin tuotantomallissa. Ainoa ero oli turvallisuuden vuoksi asennettu turvakaari, jonka painon lisäys kompensoitiin ottamalla autosta pois radio, ilmastointi ja etumatkustajan istuin. Honda lähettää myöhemmin tänä vuonna tuotantomallin Nordschleifelle tavoitteenaan tehdä uusi kierrosennätys.

Aggressiivisen ja aerodynaamisen Civic Type R:n linjat heijastavat sen suorituskykyä ja nopeutta. Muotoilussa on keskitytty suurissa nopeuksissa tärkeään autoa tiehen painavaan voimaan, jolla varmistetaan hyvä suuntavakavuus. Vaikka auto on upean näköinen, tarkoituksenmukaisuus on ollut suunnittelussa avainasia.

Honda Civic Type R:n pohja on melkein tasainen ja perässä diffuusori lisää autoa tiehen ”imevää” voimaa. Kookas takasiipi on säilytetty sellaisenaan Civic Type R Conceptista. Ilmavirtaa ohjataan edessä leveällä splitterillä ja sivuilla helmaspoilereilla. Etupuskurin muotoilulla vähennetään ilman pyörteilyä etupyörien ympärillä, mikä lisää vakautta ajossa.

Edellisten Civic Type R:ien tapaan vaihdekepin nuppi on tehty koneistetusta alumiinista ja vaihdekaavio on siinä punaisella värillä. Urheilulliset istuimet on verhoiltu mustalla mokkanahalla, jossa on punainen kaksoistikkaus.

Alustassa on uusi erityisesti Civic Type R:ää varten suunniteltu mukautuva iskunvaimennus, jossa jokaisen pyörän iskunvaimennus säädetään jatkuvasti erikseen. Edessä on edistyksellinen Dual Axis Strut Front Suspension, mikä tarkoittaa kahta pyöränripustusta tukevaa keskiötappia. Ne parantavat suuntavakavuutta suurilla nopeuksilla ja lisäävät ohjaustuntoa ripeässä kaarreajossa.

Civic Type R:n tuo tullessaan +R-katkaisimen, joka muuttaa lukuisia alustan ja voimalinjan asetuksia. Kun +R-ohjelma kytketään päälle, moottori reagoi kaasupolkimen liikkeisiin entistäkin herkemmin ja vääntökäyrä muuttuu aggressiivisemmaksi sekä suorituskykyä painottavaksi. Ohjaus on tarkempi ja uusi mukautuva iskunvaimennus muuttuu 30 prosenttia jäykemmäksi.

Civic Type R:ssä on 19-tuumaiset kevytmetallivanteet, ja tätä autoa varten kehitetyt 235/35-kokoiset renkaat. Myös Brembo on suunnitellut uudet jarrut Civic Type R:ään, joissa on edessä nelimäntäiset jarrusatulat ja jäähdytetyn levyjarrun halkaisija on 350 mm.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Uusi Kia Seltos – Nyt myös Euroopassa
St1 yhtenäisti asemaverkostonsa oman brändinsä alle
Uusi Mercedes-Benz GLB – 7-paikkainen ja range yli 600 kilometriä

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *