Käytetty Citroën DS5 – tyyli edellä
Citroën DS5:n saa auton tyyliin ja glamouriin suhteutettuna vaihtoautohallista aika lyömättömään hintaan ja vähillä kilometreillä. Tylsämielisemmät ostakoot käytännöllisemmän Citroën C5:n.
Tässä sitä on sellainen auto, että tekisi mieli sanoa, että tyyli ennen kaikkea. Siis nimenomaan ennen KAIKKEA MUUTA, esimerkiksi pääntilaa takaistuimen keskipenkillä, tavaratilan matalaa nostokynnystä tai näkyvyyttä.
Mutta se kyyti ja muotokieli… DS5 palautti meikäläisen uskon siihen, että Citroën edelleen osaa tehdä persoonallisen tyylikkäitä autoja. Luksusmalli C6 yritti jonkunlaista paluuta takavuosikymmenten ID-, DS-, CX- ja XM –malleihin, joiden ilmettä hallitsi hiton pitkä keula ja lyhyt perä.
Ei sporttiselle
No tämä DS on siinä suhteessa erilainen, että sen keula ei näytä samalla tavalla suhteettoman pitkältä muuhun autoon nähden kuin juuri sinänsä hienossa, mutta suomalaiseen makuun ehkä hiukan liiankin persoonallisessa C6:ssa. Tämä on coupemainen farmari tai hatchback, ei edustuslimusiini.
Pitkää lenkkiä en ehtinyt tehdä, mutta sen pistin heti merkille, että tämä auto on todella hiljainen. Enemmän ja perusteellisemmin DS5:llä ajaneet väittävät, että ajo-ominaisuuksissa ja jousitusmukavuudessa on puutteita. Enpä tiedä, tällaisen tavallisen viisikymppisen ajossa niitä ei ainakaan huomaa. Sen tietysti aistin jo heti autoon istuessa, ettei DS5:n ajotuntuma ole urheilullinen. Mutta eipä se tämän auton luonteeseen istuisikaan.
Minusta ainakin tuntuu, että DS5 on jo ulkoiselta luonteeltaan sellainen, ettei se edes ole vaihtoehto niille miehille, jotka ajavat ärhäkkäämmillä Audeilla ja Bemareilla. Ohjaus on ennen kaikkea tarkka: kuski pysyy hyvin hollilla siitä, mihin päin on autoaan viemässä.
Muotoilu DS5:ssä on persoonallista ja tyylikästä kautta linjan, ulkoa ja sisältä. En ole itse ajanut koskaan niillä vanhoilla, autoteollisuuden mullistaneilla, vuosina 1955-1975 tuotannossa olleilla ”isoilla kissoilla”. Mutta kyytiin pääsin pikkupoikana, kun serkkutytön miesytävä sellaisen joskus 1960-luvun puolivälissä osti. Ja se taisi uskoakseni tehdä jonkunlaisen lähtemättömän vaikutuksen, koska huonolla piirustustaidollani jaksoin vähän myöhemmällä iällä, lukiovuosina, opetella piirustamaan tuon ID- ja DS-varustelutasoilla markkinoidun ison Sitikan.
Ja uskokaa tai älkää, mutta erityisen ahkerasti piirsin noita isoja Sitikoita lukion psykologian kirjan reunamarginaaleihin. Ja tämä tarina on tosi.
Nautiskelijalle
Nyt tuntui, että tämä DS5 on taas askel kohti sitä takavuosikymmenten rohkeaa isoa Sitikkaa. Se on tarkoitettu eritoten mukavuudenhaluiselle nautiskelijalle. 156-hevosvoimaisessa bensaturbossa riittää tavallisen miehen tarpeisiin voimaa ja 6-portainen automaattivaihteisto toimii miellyttävästi.
Ainakin tässä on vain pari vuotta vanha auto, jonka mittarilukema on vain 64 000 km, huollot tehty ajallaan merkkihuollossa, varustelista runsas ja sisämateriaalit laadukkaat. Eräs maakuntalehti haukkui DS5:n pataluhaksi sen tultua markkinoille keväällä 2012. Ja juuri käytännöllisyyden puutteen takia. Totesipa vielä, ettei siitä ole kilpailemaan Audi A4:n tai BMW 320i:n kanssa.
Ei ehkä, mutta eipä 21 650 eurolla sellaista vuosimallin 2012 Bemarin kolmekaksikymppistä näillä kilometreillä edes saa, tiskiin pitää latoa vähintään 5000 euroa lisää. Ainakin Citroën maahantuojan sivujen perusteella DS5:tä ei enää saisi bensamoottorilla, mutta muistelisin tällaisen uuden vastaavanlaisen, automaattivaihteisen DS5 THP 156 Chic A:n hinnan lähtöhinnan pyörineen lähtöhinta vuonna 2012 olleen noin 38 000 euroa.
Tämän yksilön varustelista on julmetun pitkä, enkä tiedä, mitkä niistä ovat olleet siinä vakiona, mitkä lisävarusteina. Mutta uskoisin ensimmäisen ostajan investoineen tähän autoon perushinnan päälle tuhansia euroja lisää. Luotettavuusraportteja en ole katselut, eikä vasta vuonna 2011 esitellystä DS5stä vielä löydy katsastustilastojakaan. Mutta mehevää ajettavuutta ja tyyliä tämän auton ostaja ainakin saa koko rahan edestä.
DS5 premiumia, C5 bulkkia
DS5:tä kuulee usein verrattavan Citroën keskikokoiseen C5-malliin. Tampereen VaihtoPlussan vaihtoautopäällikkö Jari Mäkelän mukaan ne kilpailevat kuitenkin ihan eri ostajakunnasta.
– C5 bulkkia, DS5 taas premiumia. DS5:tä myydään nimenomaan DS:nä, ei niinkään Citroën DS5:nä. Sen ostajalle ratkaisevat tämän auton tyylikkyys, eivät käytännön seikat kuten tavaratila, Mäkelä sanoo.
Tilastojenkin valossa näin tosiaan taitaa olla. Kun Citroën C5:tä ensirekisteröitiin 340 autoa vuonna 2013 ja se oli menekkitilastoissa sijaluvulla 82, oli DS:n ensirekisteröintimäärä samana vuonna 136 autoa ja tilastoissa se pääsi sijalle 127. Esimerkiksi DS5:n kilpailijaksi katsottavat BMW:n 3-sarja ja Audi A4 ylsivät kumpikin Top 15:een, BMW:n 3-sarjaa ensirekisteröitiin silloin 2248 ja Audi A4:ää 1854 kappaletta.
Citroën DS5 THP 156 Chic A
• Vuosimalli: 2012
• Mittarilukema: 64 000 km
• Moottori: 1598 cm3
• Käyttövoima: bensiini
• Teho: 156 hv
• Vaihteisto: automaatti
• Yhdistetty kulutus: 7,1 l/100 km
• Co2-päästöt: 165 g/km
• Huippunopeus: 202 km/h
• Kiihtyvyys 0-100: 9,7 s
• Hinta: 21 650 €
• Myyjä: Veho Pitäjämäki, Helsinki
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa