Kaasujalka

Koeajossa uusi Ford Mondeo – Kauan odotettu

Julkaissut:

|

23.2.2015

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajossa uusi Ford Mondeo – Kauan odotettu

Ford Mondeo saapui saapui pitkän odotuksen jälkeen, eikä se odottelu ihan turhaa ollut.

Ulkoisesti uusi Mondeo tuntuu saavan kadunmiesten sukat pyörimään jalassa, sillä viikon koeajon aikana todella moni tuli ihastelemaan uutukaista. Muotoilussa tehdas on siis onnistunut erittäin hyvin. Ohikulkijoiden suusta tuli aika monesti sanat; Aston Martinin keula ja Audi A5:n perä. Ulkoisesti Mondeo on hulppean näköinen ja kokoinen auto. Sisätilat ovat väljät, kuten tämän kokoisessa kuuluukin. Mahduin oman ajoasentoni taakse, mutta polvet osuivat selkänojaan. Pääntilaa on kuitenkin riittävästi, vaikka ulkoisesti peräpää näyttää kaartuvan uhkaavan jyrkästi alaspäin. Ajoasennon säätövarat ovat riittävät kaiken kokoisille kuljettajille.

Korimalleja on sekä tämä koeajettu 5-ovinen sekä farmari. Moottorivaihtoehtoja on mukavasti sekä bensa että dieselpuolella ja Hybridikin on saatavana.

Uuden Mondeon hinnat alkavat 34 253,22 eurosta ja farkku on noin tonnin kalliimpi varustetasosta sekä moottorista riippuen.

Me koeajoimme 203 heppaisen bensakoneen, joka tulee aina 6-vaihteisella automaatilla varustettuna. Mikäli sen kulkuvarat eivät riitä on mallistossa tarjolla lisäksi 240 heppainen versio.

Talvi erottelee autot

Uusi Mondeo oli Vuoden Auto Suomessa äänestyksessä ja pärjäsikin siinä varsin komeasti ollen 169 pisteellään toinen Passatin jälkeen.

Koeajomme aikana etelä-Suomi sai lumipeitteen, joten saimme testata autoa todellisissa talviolosuhteissa. Sileällä tiellä ja lämpimällä ilmalla autot ovat hyvin lähellä toisiaan, mutta peräpohjolan talvisissa olosuhteissa erot alkavat näkymään.

Mondeo selvisi talvikeleistä varsin mallikelpoisesti. Auto on lämmin ja pitää ikkunat huurteettomina hyvin vaivattomasti.

Ohjaus vetelee kovemmissa kiihdytyksissä ja tuo ongelma ilmenee etenkin liukkaalla tien pinnalla.

Autossa on kyllä tehokkaat ja kirkkaat valot, mutta niiden kääntymistoiminto on mielestäni liian herkkä. Se ilmenee jatkuvana seilaamisena ja tämäkin korostuu liukkaalla pinnalla, kun renkailla on taipumusta sutia ja tuolloin rengas vähän hakee joka suuntaan. Tällöin myös valot seilaavat edes takaisin. Mitään mittareita ei ollut käytössä, mutta lähivalot tuntuivat osoittavan yllättävän alas ja näin ollen valojen kantama jäi lyhyehkön näköiseksi.

Koko koeajon ulkolämpötilat olivat kivasti pakkasella ja se nostikin koeajokulutuksen yllättävän korkealle, sillä menovettä kului 10,5 litraa satasella. Ihan puhdasta kaupunkiajoa ei kuitenkaan paljoa ollut vaan enemmälti kehäteillä tasaista kurvailua.

Ford Mondeo 2.0 Ecoboost Titanium Bu siness A 203hv
Hinta alk.: 31620€
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 52873,06€
Teho: 203 hv
Paino: 1564kg
Tavaratila: 550 l
Kiihtyvyys 0-100km/h: 8,7 s
Huippu nopeus: 232km/h
Kulutu s (valm.ilm.): 7,3 l
Koeajon kulutus: 10,5 l

PLUSSAT
Alhainen melutaso
Muotoilu

MIINUKSET
Ohjauksen vetely
Kulutus

JÄLKIMAKU
Merkonomi-Mersuksikin tituleerattu Mondeo tulee varmasti haukkaamaan ison palan oman kokoluokkansa markkinoista. Auton ulkonäkö on todella houkutteleva, eikä suuria puutteitakaan autolla ole, joten kilpailijat saavat olla varpaisillaan.


Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Maxus Deliver 9 – Perinteisellä diesel-tekniikalla
Koeajo KGM Torrex EVX – Korean ”Lantikka” on hyvä hintaisekseen
Koeajo Nissan Juke Hybrid – Erottuu massasta

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *