Autokannan kasvu lähes pysähtynyt – keski-iän nousu jatkuu
Tilastojen mukaan vuoden 2014 lopussa Suomessa oli liikennekäytössä noin 2,6 miljoonaa henkilöautoa.
Vuoden 2013 lopun tilanteeseen verrattuna määrä kasvoi ainoastaan 0,8 prosenttia eli hieman alle 20 000 autolla. Samaan aikaan käytettynä maahantuotujen autojen määrä päätyi myös noin 20 000 henkilöautoon.
Viime vuoden lopussa liikennekäytöstä poistettuja autoja oli 727 000 kappaletta. Tämä on noin 60 000 enemmän kuin vuotta aiemmin. Osa liikennekäytöstä poistetuista autoista on kesäautoja, jotka otetaan kesäksi liikennekäyttöön. Valtaosa liikennekäytöstä poistetuista autoista on kuitenkin jo romutettu.
Tulevana kesänä starttaava romutuspalkkiokokeilu tulee lisäämään virallisen kierrätysjärjestelmän kautta romutukseen päätyvien autojen määrää. Liikennekäytöstä poistettujen autojen määrä ei siis todennäköisesti kasva tänä vuonna yhtä paljon kuin aiemmin.
Vuoden 2014 lopussa liikennekäytössä olevien henkilöautojen keski-ikä oli 11,4 vuotta ja romutusikä 20,4 vuotta. Vuoteen 2013 verrattuna keski-ikä nousi 0,2 vuotta ja romutusikä 0,1 vuotta. Keskimääräinen romutusikä EU-maissa on 15 vuotta. Nykyinen ensirekisteröintimäärä on reilut 100 000 uutta henkilöautoa. Jotta autokantamme alkaisi nuortua, pitäisi Suomessa rekisteröidä vuosittain yli 150 000 uutta henkilöautoa. Samalla vanhat, elinkaarensa päässä olevat autot päätyisivät aiemmin kierrätykseen.
Käytettynä maahantuotujen autojen hiilidioksidipäästöt huolestuttavan korkeat
Tullin tilastojen mukaan viime vuonna verotettujen käytettynä maahantuotujen henkilöautojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt olivat 184,3 g/km. Luku on korkea jos sitä verrataan viime vuonna verotettuihin uusiin henkilöautoihin, joiden keskimääräiset hiilidioksidipäästöt olivat 127,7 g/km.
Vastaa