Uusi nelivetoinen Ford Focus RS
Focus RS:ssä on 2.3 litran EcoBoost-moottori, joka tuottaa yli 320 hevosvoiman tehot.
Kolmannen sukupolven Focus RS:n kehitystyön takana on pieni, mutta tehokas joukko Ford Performance -yksikköön kuuluvia insinöörejä Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Edelliset mallit tulivat markkinoille vuonna 2002 ja 2009. Focus RS on kolmaskymmenes Ford, joka saa kantaa legendaarista RS-logoa ja seuraa todellisia teknologisia edelläkävijöitä, kuten vuosimallin 1970 16-venttiilistä Escort RS1600:aa, turboahdettua ja aerodynaamista Sierra RS Cosworthia vuodelta 1985 sekä nelivetoista Escort RS Cosworthia vuodelta 1992.
Ford Performance -neliveto pohjautuu kahteen elektronisesti ohjautuvaan kytkimeen, jotka on sijoitettu voimanlähteen molemmin puolin. Nämä hallitsevat väännön jakautumista edessä ja takana ja voivat säädellä myös sivuttaisvääntöä taka-akseliin. Näin saadaan aikaan kaarreajo-ominaisuus, jolla on merkittävä vaikutus auton käsiteltävyyteen ja käyttäytymiseen mutkissa.
Hallintayksikkö muuttaa voimanjakoa kulloisenkin ajotilanteen mukaisesti ja tarkkailee sitä lukuisten antureiden avulla 100 kertaa sekunnissa. Väännöstä enimmillään 70 prosenttia voidaan ohjata taka-akselille. Koko taka-akselissa oleva vääntö voidaan jakaa jommallekummalle takapyörälle.
Mutkissa ajettaessa vääntö siirtyy ulommaiseen takapyörään, kun ohjauspyörä kulma, sivuttaiskiihtyvyys, kallistus tai vauhti muuttuu. Auto taittuu paremmin mutkaan, on vakaampi eikä käytännössä aliohjaudu ollenkaan.
Nelivetoa on säädetty poikkeuksellisen hyvän pidon, kaarrenopeuden ja mutkan jälkeisen kiihtyvyyden aikaan saamiseksi. Käsiteltävyyttä on mahdollista säätää, joten auto saadaan hallittuun luisuun radalla.
Ajodynamiikan optimoimiseksi Ford Performance -neliveto kalibroitiin edistyneen ajovakauden hallintajärjestelmän rinnalla, erityisesti jarruihin perustuvan kaarreajon hallintajärjestelmän kanssa, joka toimii nelivetojärjestelmän voimanjaon rinnalla.
Alustassa on urheilullinen jousitus – jousien, puslien ja kallistuksenvakaimen kaikkien ollessa jäykempiä kuin Focus ST:ssä – sekä vaihdettavat kaksivaiheiset iskunvaimentimet, jotka tuovat lisäjäykkyyttä radalla ajettaessa. Huolellisesti säädetty EPAS-ohjausjärjestelmä toimii yhteistyössä jäykistetyn etujousituksen ja lyhyempien tukivarsien kanssa ja saa aikaan tunnokkaan ohjauksen.
Fordin suunnittelijat työskentelivät yhdessä Michelinin kanssa kehittääkseen Focus RS:n ajodynamiikkaa tukevat, suorituskykyiset 235/35 R19 -renkaat. Tuloksena syntyi vakiovarusteena olevat Pilot Super Sport -renkaat jokapäiväiseen ajoon ja valinnaisvarusteena saatavat Pilot Sport Cup 2 -renkaat radalle.
Ainutlaatuinen moottori tuo lisää tehoja
Fordin EcoBoost -moottori on Focus RS:n ja lähes kaikkien uusien Ford-ajoneuvojen voimanlähde. Tätä varten suunniteltu 2.3 litran EcoBoost tuottaa sellaiset tehot ja väännön ja toisaalta neliveto tarjoaa sellaisen pidon, että auto saadaan kiihtymään rivakasti.
Moottorin tehot ovat arviolta 320 hevosvoimaa. Moottorin rakenne on sama kuin uudessa Mustangissa käytössä olevan täysalumiinisen nelisylinterisen 2.3 litran moottorin. RS:ssä käytössä olevaa moottoria on muutettu jonkin verran.
Kasvanut ulostuloteho on muodostettu uuden matalan inertian kaksikierukkaisen turboahtimen avulla. Siinä on suurempi kompressoripuoli, joka antaa huomattavasti suuremman ilmavirtauksen yhdessä paljon suuremman välijäähdyttimen kanssa – näiden avulla maksimoidaan ahtopaine. Moottorin imupuolen virtausta on parannettu ja myös avaran pakopuolen suorituskykyä sähköisesti ohjatulla venttiilillä pakoputkessa – näiden avulla optimoidaan vastapaine ja pakoäänet.
Sylinterin kansi on valmistettu kevytmetallista, joten se kestää kuumempia lämpötiloja ja se on istutettu jämäkkään kannentiivisteeseen, jonka kuumankestävyys on myös parempi. Sylinterilohkossa on vahvemmat valurautaiset tiivisteet.
Moottorin jäähdytykseen kiinnitettiin erityistä huomiota. Auton etuosaan tehtiin enemmän tilaa suuremmalle jäähdyttimelle, jotta auto saadaan jäähdytettyä radalla ajettaessa.
Tarkalla kalibroinnilla on varmistettu, että moottori tuottaa loistavan vasteen alhaisilla kierroksilla yhdessä tehokkaan keskialueen kanssa, kiertäen kevyesti 6800 rpm olevaan rajoittimeen saakka.
Suorituskyvyllä on myös oma äänimaailmansa. Suunnittelijat ovatkin luoneet RS:lle urheilulliset äänet.
Autossa on kuusivaihteinen manuaalivaihteisto. Vaihteenvalitsin on lyhyempi, mikä mahdollistaa nopeamman ja tarkemman vaihteen vaihtamisen. Sekä vaihteistoa että kytkintä on paranneltu kestävämmillä materiaaleilla.
EcoBoost-moottorissa on tuttuun tapaan polttoaineen suorasuihkutus, muuttuva nokka-akselin ajoitus ja kehittynyt turboahdin. Auto-Start-Stop-toiminto on vakiovarusteena. Alustavat CO2-luvut näyttäisivät olevan merkittävästi edeltäjäänsä alhaisemmat.
Vakiovarusteena olevat Bi-Xenon HID -mukautuvat ajovalot säätävät valon määrää ja kulmaa ajoneuvon nopeuden, ohjauskulman ja etäisyyden mukaan. Lisävarusteena on tarjolla myös tuorein Active City Stop -törmäyksenestojärjestelmä, joka toimii alle 50 km/h nopeuksilla.
RS:n suorituskyky heijastuu myös auton sisätilaan, jossa Recaron vahvasti tukevat, osittain nahkaverhoillut istuimet ovat ohjaamon kohokohta. Tunnusomaiset RS Recaro -istuimet, joissa on moottoriurheilusta tutut aidot mikrokuitukangaspaneelit, ovat vaihtoehtona asiakkaille Euroopassa ja Aasiassa.
Ohjaamossa on uudenlainen, yksinkertaisempi ja intuitiivisempi Focus-hallintalaitteisto. SYNC-järjestelmän avulla voi käyttää musiikkilaitteita, navigaattoria, ilmastointia ja matkapuhelimia äänikomennoin. Autossa on korkearesoluutioinen 8-tuumainen kosketusvärinäyttö. Yksinkertaiset äänikomennot kuten ”etsi kilpa-ajorata” tuovat RS:n omistajille välittömästi ohjeet lähimmälle yleiselle radalle. SYNC:iin voidaan myös liittää peruutuskamera sekä Sonyn huippuluokan äänentoistojärjestelmä, jossa on 10-kaiuttimet, mukaan lukien subwoofer.
RS-ajokokemusta vahvistavat uusi tasapohjainen, pehmeällä nahalla verhoiltu ohjauspyörä, kevytmetalliset polkimet ja ainutlaatuiset päämittariston näytöt. Lisämittaristo keskikonsolin yläpuolella näyttää turboahtimen paineen, öljyn lämpötilan ja öljynpaineen.
RS:lle ominainen sininen teema toistuu kaikkialla matkustamossa, kuten istuinten tikkauksissa, ohjauspyörässä, matoissa ja kankaissa, vaihdekepin värillisessä kuviossa ja itse RS-logossa, joka esiintyy istuimissa, ohjauspyörässä ja kynnyslistoissa.
Neljä huomiota herättävää värivaihtoehtoa ovat Nitrous Blue, nelikerroksinen metalliväri, joka on saatavilla vain RS:ään, sekä Stealth Grey, Absolute Black ja Frozen White. Kölnissä ennakko esitellyssä autossa oli sama Liquid Blue -väritys, joka nähtiin viime kuussa Pohjois-Amerikan kansainvälisessä autonäyttelyssä paljastetussa uudessa Ford GT:ssä.
Vahva perintö innovaatiota ja suorituskykyä
Siitä lähtien, kun ensimmäiset Ford RS -mallit lähtivät liikenteeseen, RS-merkki on ollut olennainen osa Fordin DNA:ta tarjoten teknisiä innovaatioita ja suorituskykyä niin tiellä kuin radallakin. Ensimmäiset RS-mallit yrityksen varhaisimpien ralliurheilumenestysten ajoilta rakensivat yhä voimissaan olevan maineen, joka perustuu edistyneeseen teknologiaan ja ajamisen iloon.
Ensimmäisenä AWD-teknologiaa käyttäneisiin ajoneuvoihin kuuluivat B-ryhmän ralliautoiluun suunniteltu eksoottinen vuoden 1984 keskimoottorinen RS200, vuoden 1990 Sierra RS Cosworth 4×4, hämmästyttävä Escort RS Cosworth sekä 1994 Escort RS2000 4×4.
Alkuperäisessä 215-hevosvoimaisessa Focus RS:ssä vuodelta 2002 oli 2.0-litrainen turboahdettu moottori ja edistynyt tasauspyörästön lukko. Toisen sukupolven mallissa tehoja oli 305 hv ja ensi kertaa uraauurtava RevoKnuckle-jousitus.
Vastaa