Kaasujalka

Uusi Ford Focus ST nyt myös dieselinä

Julkaissut:

|

13.2.2015

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Uusi Ford Focus ST nyt myös dieselinä

Focus ST:ssä ensimmäistä kertaa tarjolla on kaksi tehokasta moottorivaihtoehtoa, bensiini ja diesel.

Dieselmoottori vie Focus ST:n päivittäisen käytettävyyden uudelle tasolle, koska se on Fordin kaikkien aikojen polttoainetehokkain ja matalapäästöisin suorituskykyinen auto. 185-hevosvoimainen 2.0 litran TDCi-dieselmoottori kiihdyttää ST:n 0-100 km/h 8,1 sekunnissa, kuluttaa polttoainetta 4,2 l/100 km ja sen CO2-päästöt ovat vain 110 g/km.*

Bensiinimoottorina on tarjolla 250-hevosvoimainen 2.0 litran EcoBoost. Auto kiihtyy 0-100 km/h 6,5 sekunnissa, kuluttaa polttoainetta 6,8 l/100 km ja sen CO2-päästöt ovat 159 g/km. Molemmissa moottoriversioissa on ensimmäistä kertaa Auto-Start-Stop-toiminto. Se parantaa bensiinimoottorisen auton polttoainetehokkuutta kuudella prosentilla, ja tekee autosta kaikkien aikojen polttoainetaloudellisimman Focus ST:n.

Entistä parempi ajodynamiikka

Auton keulan parempi jäykkyys, joka on saatu aikaan vahventamalla kahta moottoritilan kiinnikettä ja käyttämällä vahvempaa metallikaarihitsaustekniikkaa, vähentää korin joustoa mutkissa, mistä seuraa parempi tunnokkuus ja ketteryys.

Jousituksessa on käytetty täysin uusia etujousia ja iskunvaimentimia sekä edessä että takana. Alemman tukivarren ja takajousinivelen jousien holkit ovat jäykemmät. Kun nämä yhdistetään kallistuksenvakaimeen ja edellisen sukupolven ST:n takajousiin, saadaan aikaan terävämpi dynaaminen suorituskyky.

EPAS-ohjausjärjestelmän ja auton sähköisten hallintajärjestelmien kalibroinneilla on saavutettu auton urheilullisuudelle asetetut tavoitteet.

Tärkeimpiin innovaatioihin kuuluvat alan ensimmäinen Enhanced Transitional Stability (EST) -vakausjärjestelmä, joka on osa Electronic Stability Control (ESC) -järjestelmää. ETS tunnistaa ajoneuvon vakauden ja ohjaajan tekemät liikkeet ja ennustaa, milloin auto saattaa joutua sivuluisuun tai kuljettaja menettää auton hallinnan. Jos näin käy, järjestelmä puuttuu siihen tarvittaessa jarruttamalla yksittäistä rengasta, jotta optimaalinen tarkkuus ja hallinta säilyvät nopeiden ohjausliikkeiden aikana, kuten vaihdettaessa kaistaa.

Myös auton kaarreajon hallintajärjestelmää (Torque Vectoring Control) on uudistettu. Se optimoi renkaiden vääntöjaon maksimoidakseen pidon mutkissa, vähentääkseen aliohjautuvuutta ja parantaakseen auton ketteryyttä.

ST:n kuljettajilla on käytössään kolmivaiheinen ESC-järjestelmä:

Standard – ESC ja luistonesto ovat aktiiviset
Sport – luistonesto ja ESC eivät vähennä moottorin vääntömomenttia, ESC ei puutu ajoon jarruttamalla niin hanakasti, jolloin auto on sporttisempi ajaa. ETS ei ole päällä.
Off – luistonesto ja ESC eivät vähennä moottorin vääntömomenttia, ESC ei puutu ajoon jarruttamalla (kaarreajon hallintajärjestelmä pysyy aktiivisena). ETS ei ole päällä.

Autoon saa valinnaisvarusteena uudet, tehokkaat jarrut, joissa on suuremmat, halkaisijaltaan 335 mm:n levyjarrut edessä (normaalikoko on 320 mm) ja 19-tuumaiset kevytmetallivanteet. Jarrutusteho on parempi eikä jarruttaminen täristä ajettaessa kovaa joko tiellä tai radalla.

Molempien moottoreiden parina on 6-vaihteinen manuaalivaihteisto.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Tällaisia autoja romutetaan nyt eniten
Tässä se on: Täysin uusi toisen sukupolven Audi Q5 Sportback
Helkama-Autokauppa laajenee Helsinkiin ja Tampereelle

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *