TM Talviauto 2015 -vertailun voitto jaettiin
Tekniikan Maailman tämänvuotisen Talvivertailun voitto meni jakoon. Ainoina viiden lumikiteen suorituksen tekivät MB C 220 BlueTec T A ja VW Passat 2,0 TDI DSG.
Autojen väliset tekniset erot ovat viime vuosina pienentyneet. Periaatteessa huonoja autoja ei markkinoilta enää löydy, mutta talviolosuhteissa pienetkin erot korostuvat. Myös lisääntynyt elektroniikka ja muut modernit ratkaisut, kuten kosketusnäytöt, saattavat osoittautua Suomen talvessa ongelmallisiksi. Meidän on kuitenkin pakko liikkua autoillamme olosuhteissa, jotka eivät välttämättä sisälly autotehtaiden testiohjelmiin. Siksi Tekniikan Maailman perinteinen talvivertailu puolustaa edelleen paikkaansa.
17 uutuutta
Talvivertailuun kootaan eri merkeiltä menneen vuoden merkittävimmät uutuudet koko- ja hintaluokasta riippumatta. Tällä kertaa kriteerit täytti 17 automallia, joista mukaan valittiin myydyimmät kaksivetoiset versiot. Näin syntyi vertailuryhmä, jossa oli 14 etuvetoista, 3 takavetoista, 3 dieselkäyttöistä, 14 bensiinikäyttöistä ja 4 automaattivaihteista autoa. Merkillepantava piirre testiryhmässä on, että peräti 10 autossa on kolmisylinterinen moottori. Autojen hinnat ulottuivat 13 000:sta hieman yli 50 000 euroon.
Tuhansia mittauksia
Vertailuohjelmaan kuului jälleen yhdeksän arvostelualuetta, joista jokainen jakautui useampaan alakohtaan. Erillisiä mittauksia ja kokeita tehtiin tuhansia. Suurin painoarvo on lämmityslaitteella (20%). Toiseksi tärkeimmäksi arvostetaan hallittavuus (15 %). Muut kohdat ovat talviajo maantiellä, etenemiskyky, jarrut, kylmäkulutus, kylmäpäästöt, sähkölämmittimet sekä valot ja näkeminen. Myös autojen talvivarusteet arvioitiin, mutta ne eivät vaikuttaneet kokonaisarvosanaan.
Vertailun käytännön osuus jakautui kahteen jaksoon. Jo joulukuussa tehtiin päästö- ja kulutusmittaukset VTT:n kylmälaboratoriossa, valomittaukset TM:n autolaboratoriossa sekä ajokokeita etelän teillä. Tammikuussa autot vietiin Ivalon maanteille ja testialueille. Olosuhteet olivat ankarat, sillä pakkanen kiristyi testin aikana talven ennätyslukemiin, -40 asteeseen.
Pienetkin pärjäävät
Tänä vuonna testissä oli runsaasti pikkuautoja. On ilahduttavaa havaita, että ajonvakautusjärjestelmät toimivat nykyään halvimmissakin autoissa loistavasti, ja pikkuautollakin pärjää talviolosuhteissa yleensä hyvin. Toisaalta esimerkiksi kaikkien testin pikkuautojen lämmityslaitteissa olisi parantamisen varaa.
Päästö- ja kulutusmittauksiin liittyvä hyötysuhdelaskelma osoitti, että BMW:n ja Minin uusi kolmisylinterinen bensiinimoottori on erittäin onnistunut. Dieselien hyötysuhteet jäivät tällä kertaa hännille, mihin Fordissa ja VW:ssä vaikutti polttoainekäyttöinen lisälämmitin. Dieselit puolestaan tuottivat vähiten hiilimonoksidia (CO), palamattomia hiilivetyjä (HC) ja hiukkaspäästöjä. Vain typen oksidien (NOx) osalta ne pitävät perää, mutta erot ovat pienentyneet. Osa bensiinimoottoreista tuottaa runsaasti hiukkaspäästöjä. Niille olisi syytä saada CO:n ja HC:n tavoin raja-arvot myös kylmiin olosuhteisiin.
Ajovaloissa on edelleen kehittämisen varaa. Uusi valotekniikka on mainonnassakin näkyvästi esillä, mutta se ei automaattisesti takaa hyvää valotehoa, eikä valojen älykkyys tai mukautuvuus korvaa sitä.
Kärkisijat jakoon
Kun kaikki pisteet laskettiin yhteen, lopputuloksena kärkeen nousi kaksi autoa yleisarvosanalla 8,8, mikä on TM:n arvostelukaavioissa minimiedellytys viidelle lumikiteelle. TM Talviauto 2015 –arvonimen jakavat Mercedes-Benz C 220 BlueTec T A ja Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG. Myös kolmas sija jaettiin arvosanalla 8,6 BMW 218i Active Tourerin ja Ford Mondeo 2,0 TDCi 150 Powershift Wagonin kesken.
Vastaa